|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Förenklad sammanfattning för Er som är vilse ;) Håll till godo.... Länk | |
|
Låt mig förenka ytterligare för er som inte gillar länkar. Testvinnare i kategorin dubbade vinterdäck - Nokian Hakkapeliitta 7 - Auto Motor och Sport, hösten 2009: Bäst i Test blev Nokian Hakkapeliitta 7 - Auto Motor och Sport, hösten 2010: Bäst i Test blev Nokian Hakkapeliitta 7 - Vi Bilägare, hösten 2010: Bäst i Test blev Nokian Hakkapeliitta 7 - Teknikens Värld/Expressen, hösten 2010: Bäst i Test Nokian Hakkapeliitta 7 - Motor/Aftonbladet, hösten 2010: Bäst i Test blev Nokian Hakkapeliitta 7 Bäst i Test Friktionsdäck - Goodyear UltraGrip Ice+ - Vi Bilägare, hösten 2010: Bäst i Test blev Nokian Hakkapeliitta R - Auto Motor och Sport, hösten 2010: Bäst i Test blev Goodyear UltraGrip Ice+ - Teknikens Värld/Expressen, hösten 2010: Bäst i Test Goodyear UltraGrip Ice+ - Motor/Aftonbladet, hösten 2010: Bäst i Test blev Goodyear UltraGrip Ice+ Personligen köper jag inte att jag behöver ett däck för snöslask och våta vägbanor i Sverige, utan ett rejält nordiskt friktionsdäck, så jag skulle personligen välja Nokian Hakkapellitta R framför Goodyear däcket. Bra länk tips för övrigt.. :) Jag är ute och letar vinterdäck, så man får lusläsa testerna. //amullo |
|
|
amullo: nu var väl ändå GY UltraGrip Ice+ ett nordiskt friktionsdäck och både TV och Aftonbladet så fick det ju högre betyg än Nokia på både vinterväg och blöt/torr väg varav det sistnämda ofta är de dubbfria nordiska däckens sämsta gren. I Aftonbladets test så får bara Nokia högre betyg är GY när det gäller den subjektiva bedömningen av köregenskaper på vinterväg samt att det har lägre rullmotstånd. För övriga mätbara jämförelser så är det antingen till GY's fördel eller lika. ___ //Ulf |
|
|
Precis som att i alla utom ett mätbara steg i ViBilägares test så får Hakka R däcket bättre värden.. Det är f*n inte enkelt det här.. :) Jag tror dock att Hakka R och Goodyear UG+ är de bästa 2 friktionsdäcken på marknaden i år. Vilket man väljer beror på vilket test man tror mest på och hur man kör. //amullo |
|
| Av någon anledning så håller jag Nokians vinterdäck väldigt högt. De har alltid hållit en hög nivå vad gäller vinterdäck. Goodyears däck brukar vara mer varierande. Det är den uppfattning som jag fått. | |
|
Är inte flera av dessa testartiklar baserade på samma däcktest? Det förändrar inte det faktum att Hakkapelitta 7 är bra/bäst men ändå. Mina Hakkapelitta 1 (!) från 2003 fungerar fortfarande utmärkt med ca 60% dubb och 6 mm mönster. Förutom ett däck där corden separerade så det blev en bulle på däcket=skrot. "Vanligt problem med Nokian" sa däckgubben. Hade tur och hittade ett Gislaved NordFrost 3 i samma dimension, samma ålder och samma mönsterdjup, men det har inte samma grepp, det slirar nästan bara på det hjulet men inte på Nokian-däcket om man gasar. Gislaved-däcket är bredare och putar ut mer på däcksidan än Nokian-däcket trots samma dimension?! |
|
|
Chris87: det är nog som du säger, Nokian ligger år efter bland de bästa medan GY brukar få både ris och ros. Tror också att oavsett om man väljer Nokia Hakka R eller GY UltraGrip+ så blir man nöjd. ___ //Ulf |
|
|
Efter att ha lusläst testerna så tror jag nog att det får bli antingen Hakka 7 om det blir dubbat eller Hakka R om det blir dubbfritt... Visserligen så vann GY i några fler test, men jag sättter faktikst större tilltro till ViBilägare än andra tidningar just eftersom de faktikst redovisar alla reultat och egentligen låter en själv välja det däck som passar bäst. Jag har filosofin att jag vill ha bäst grepp på snö, is samt snösträngar. Viktigt med bra kurvgrepp, lättkontrollerat och bra broms och start egenskaper i just de extremaste av väglag. Om däcket sen skulle ha brister på torr asfalt eller i blött väglag så kan jag acceptera detta eftersom jag då ändå har grundläggande mer grepp där jämfört med de andra väglagen (Jämför is vs. våt vägbana) I Stockholm så blir det ju viktigt att klara is vid rödljus samt snösträngar på dåligt plogade vägar eftersom att plogningen är klart eftersatt. Jag tror ibland att man i stockholm förmodligen har MER nytta/behov av ett dubbdäck än i Norra Sverige där de låga temperaturerna och packade väglaget ofta innebär att de dubbfria däcken funkar minst lika bra. Klart är ju också att alla test klart och tydligt visar att dubbdäcken är överlägsna i alla moment utom något enstaka fall av packad snöväg, undrar bara hur lång tid det tar innan det blir totalförbud på dubbdäck innanför infartstullarna. Fan vet.. Vad säger ni? Dubbat eller dubbfritt på min bil i sthlm? Jag kör inte varje dag och jag kan välja att låta bilen stå i vardagen. Mycket van vinterförare med många långa mil i både 08 och andra delar av landet i snön. Ska man ta dubbfritt eller? //amullo |
|
|
Jag skulle aldrig välja dubbfritt, helt livsfarligt. Och ta inte Aftonbladets artiklar seriöst, det är ju en skvallertidning. Vill du köra säkert hela tiden kör du dubbat. Köpte själv Nokian Hakka 7 för någon månad sedan, och bättre däck har jag aldrig haft. Bor också i Stockholm, och ute och åker runt Sverige ibland. |
|
|
Jag bor i Linköping. Här envisas de med att salta nåt så in i h så ofta det går, när det är några minusgrader, det tinar kortvarigt och fryser sedan direkt över natten när det är kallare. Jättebra. I många korsningar är det polerad blankis, tusen gånger värre än packad snö. Då är det bra med dubbdäck! |
|
|
Anders => Jag stod inför samma vånda den här vintern. Jag bor själv på Söder i Stockholm (dock inte Hornsgatan). Efter att ha lusläst varje test som fanns från 2009 och 2010 så föll valet på Hakka R (första dubbfria däcket jag köper). Jag har inte ångrat det en sekund, mycket bra grepp trots en ganska ofördelaktig dimension för vinterföre, 225/45-17. Problemet är att ingen kan riktigt jämföra dubbdäck vs. dubbfritt när man väl har gjort valet. Det är inte som så att man har två identiska bilar i garaget där den ena har dubb och den andre dubbfritt. Mvh/ Niclas |
|
|
Lite mera ang dubbat vs dubbfritt.. Länk |
|
|
Jag köpte Hakka 7 i höstas och jag måste säga att det är de bästa vinterdäck jag någonsin haft. Ojämförligen. |
|
|
En till länk i ämnet Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Kör också på Hakka 7 och är jävligt glad för att man valde dubbat i år. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Även jag sällar mig till Nokian Hakka 7 hyllokören! Går inte att jämföra med Nordfrost däcken jag körde med på min förra 530. Nordfrost 3 tror jag de hette. Hur slitstarka osv de är har jag dock ingen aning om. |
|
|
Jag har ett (!) Gislaved Nordfrost 3 och 3 (!) Hakka 1. Gamla däck alltså. Det är ALLTID Gislaved-däcket som slirar. Tror mig, jag har provat. Nu senast i en kvart på parkeringen fram o tillbaka. Men! Gislaved-däckets mönster är 10-15mm bredare (syns också på groparna där jag stod och slirade) än Nokia-däckets trots att båda är 215/55R16! Vet inte om det är det som gör skillnaden? |
|
|
Är mönstret över en bredare yta trots att det är samma dimension eller menar du att klackarna i mönstret är bredare? Om det är klackarna så: Ja, det är samma princip som att det är bättre med smalare än bredare däck. Smalare klackar tränger lättare ned genom snön. Sedan kanske gislaveddäcket är hårdare? Mer slitet? Dessutom är det sällan bra med olika mönster på samma axel och det kanske speglar sig där. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag menar att mönstrets totala yta (bredd) är större. Hela däcket verkar bredare / ha en annan profil sett bakifrån. Klackarna är också annorlunda iofs. Det är större klackar, Nokia däcket har mer luft i sitt mönster vilket skyffla undan snö bättre. Däcksidan på Gislaved sett bakifrån är mer () medan Nokia är mer ||, vid samma lufttryck. Har även testat lite olika mellan 2-3 bar. Skit att ett Nokiandäck gick sönder. Korden lossnade. Vanligt på Nokian sa gummikillen!? |
|
|
marin849: Olika däckmärken har olika bredd även om de är samma dimension. Eftersom Hakkapeliitta 2 kom hösten -00 så undrar jag hur gammalt Hakka 1 är? Det måste vara stenhårt och fullkomligt värdelöst att köra på... MVH Christofer |
|
|
jag kör hakka 2, är nöjd hittills... Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.