|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en 530d där det följde med en snap in adapter för iphone 3g. vad är tanken bakom den prylen? ska man kunna spela musik från iphone och det hörs i bilens högtalare? har bara fått till att den laddar. Vad är det tänkt att anslutningen i mittarmstödet där den sitter annars ska användas till? förstår inte finessen med det hela riktigt.. mvh richard | |
Villurski |
Har du bluetooth så ska adaptern ge marginellt bättre signalstyrka förutom laddningen (ska nyttja "fenan" på taket). Annars är det bara laddning. För att spela musik krävs usbuttag och ipodsladd från BMW, och för det ändamålet är adaptern rätt överflödig. Om jag har förstått detta rätt. Har både och men har kopplat en Nano till USB'n och laddar telefonen i snap-in, funkar bra med bluetooth. Detta är vad jag förstått, men det kan finnas någon som vet bättre. Sök i stereo, navi o tele forumet så finns det en del att läsa. |
| Finns usb på alla e60? Eller är det en kabel som man koppla in där adaptern sitter kopplad och den kabeln till ipod? | |
Villurski |
Tror att du måste ha usb och line in i handsfacket för att få full kompabilitet med idrive. Kabeln som går från iPod/iPhone måste kopplas till båda portarna för att du ska kunna styra allt från bilen. Jag har BMW's kabel, men det finns säkert någon piratkabel som funkar. |
| Okej! Finns det usb och line in på business stereon? Är så ny på bilen så därför jag fråga så mkt... | |
|
Hej, USB var en separat option och är alltså oberoende av vilken stereo du har. Villurski skriver USB och Line i handskfacket, jag har för mig att de ska sitta i facket mellan stolarna (under telefonadaptern). Du får väl kolla om där finns något uttag. /Berot |
|
|
Troligen bara laddadapter. Enklast är ju att följa sladden till hållaren, troligen är det bara en spänningsförsörjning, ev. med en ciggplugg eller en liten box i andra änden på kabeln. Bluetooth har inget med takantennen att göra, iPhone har inte heller ingång för yttre antenn så mottagningen i telefonen påverkas inte. Du får betydligt bättre mottagning om du har hållaren t.ex uppe vid friskluftsintaget så att telefonens antenn får lite "fri sikt" ut. FP |
|
Villurski |
Enligt BMW så hade snap-in adaptern induktiv förstärkning av signalen (nej inte bluetooth, telefonsignalen) och nyttjade den externa antennen, men texten är omformulerad på tillbehörssidan. Jag har inte heller märkt någon större skillnad om jag har telefonen i jackfickan eller i snap-in adaptern. Min erfarenhet av induktiv signalförstärkning sedan tidigare är väl också att det är lite magnetarmband över den verkliga effekten. Men det var trots allt så tillbehöret såldes, mumbo jumbo eller inte. I min tidigare Renault Espace (med värmeisolerad framruta) fungerade min iPhone riktigt dåligt, där var nervevad ruta oftast ett måste vid samtal. Självklart med eller utan koppling via bluetooth :D |
|
Aha, induktiv överföring (inte förstärkning) användes ganska ofta i telefonhållare när GSM var ungt, och på telefoner som inte hade fysiskt uttag för yttre antenn. På den tiden sålde vi dessa tillbehör i mitt jobb och man får formulera sig rätt här, någon förstärkning är det verkligen inte tal om, snarare en lägre dämpning av signalstyrkan inne i bilen jämfört med om man inte har nån koppling mot den yttre antennen alls. Det skulle vara intressant att se hur tillverkaren till hållaren för iPhone har löst kopplingen från antennkabeln mot telefonen. Fanns det en antennkabel med koaxialkontakt osv ut från hållaren, förutom spänningsmatning för laddning, och ev. line ut för ljud osv? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.