|
|
|
|---|---|
|
Hej! igår märkte jag att bilen lät lite konstigt när jag skulle tanka. Det är svårt att beskriva ljudet men hur som, det var ett ljud som inte hörde hemma som kom mellan motorn och kylaren. Jag struntade i ljudet då jag var på väg till Karlstad från Stockholm. Efter ca 5 mil så märkte jag att värmen försvann och ut sprutade det kalluft, direkt efter började batterilampan lysa rött och motorn gå varm. Jag stannade direkt och kände lite på kylarslangarna och den undre som går från kylarn till motorn var kall. Sedan tänkte jag att det kanske var luft i kylarn och jag öppnade luftskruven. Där fanns det sjuhelsikhe massa luft (vilket är konstigt då kylaren är nybytt samt luftad. Det var bara att boxera hem den då... Vad kan orsaka dessa problem samtidigt? Jag är mycket tacksam för hjälp då jag behöver bilen igen för att kunna ta mig till Karlstad nästa vecka igen. Tack på förhand! | |
|
Hade du tillräckligt med Glykol i? Låter som det frusit på något sätt. Är vattenpumpen okej? Tänkte även på din rem till generatorn. Är den kvar överhuvudtaget eller den har gått av? Tänkte på eftersom även batterilampan började lysa? Dumma frågor kanske, men inte lätt när man inte har bilen framför sig, men kylan spelar många spratt tyvärr och om du nu haft bilen inne för kylarbyte, så bör de kolla så de fyllt på glykol för ex antal minus grader. |
|
|
Jag bytte kylaren själv och använde mig av en blandning på 50% glykol resten vatten. Jag vet faktist inte om vattenpumpen är okej eller inte. Går det att kolla lätt ifall den är okej eller inte? Det var också en bra fårga så dum var den inte. Vet inte om remmen är kvar faktist. Jag får försöka ta mig en titt. Kan det vara så att remmen som driver generatorn samtidigt driver vattenpumpen? |
|
| Remmen som driver generatorn driver även vattenpumpen. Så det låter onekligen som att det är något problem med remmen. | |
| Kolla remmen om den finns kvar. Har du jäkla otur, så kanske vatten pumpen skurit/fastnat, så att säga. Sedan såg du inget ang batterilampan fören remmen bränt av. Menar att motorn fortsatt driva runt remmen, men vattenpumpen stod still..... | |
|
Garanterat ett lager som skurit på spännhjulet eller brythjulet, eftersom där var oljud innan så skar nog ett lager och sen brukar remmen fara allvärdens väg. |
|
|
Tack för all hjälp! När jag tittade lite mer noga så fann jag bitar av en rem. såg även ut som att generatorn saknade sin rem. Jag ska ta en mer noga titt imorgon och kolla hur spännrullen mår. |
|
|
Vanlig kombination, vattenpumpen skär ihop och remmen tvingas runt vattenpumpens remskiva, överhettas och smälter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.