AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.755

Vad gäller med konsumentköpslagen?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aha, då är det en annan sak. Sorry.
T.Obeg: Du svarar inte särskilt utförligt på våra frågor.

Vad är det för status egentligen?

Handlaren erbjöd sig betala hälften av 7000 kr för reparation av vevhusventilationen samt ventilkåpspackningarna. Något ej du accepterade om jag förstår dig korrekt? Samt att du kanske önskar ersättning för den tid bilen stod på reparation?

Är det mera fel som upptäckts förutom detta?? Har du bilen just nu och den fungerar bra?

Du skriver att det är BMW:s återförsäljare i Östersund du gjort affär med? Den enda auktoriserade BMW återförsäljaren som finns i Östersund är väl Ivars bil?

Jag tycker du ska kontakta BMWs huvudkontor i Solna och berätta om dina erfarenheter med Ivars bil.
Bilen står fortfarande på verkstan i umeå,har fått tillbaka den en gång men kunde bara köra 4mil så var det lika dant igen,tryckte ut massor med motorolja, så det var bara att lämna in den igen,det enda jag begärt är att den första rep kostnaden skulle säljaren betala (7900kr) dom erbjöd hälften vilket jag inte godtog,inga krav på ersättning för att jag varit utan bil från min sida.
Sen vet jag inte om det är nåt fel på topparna, 2liter vatten har försvunnit fast det inte syns nåt vatten läkage.Men som sagt,jag har inte hunnit köra så mycket att man vet om det bara var nåt tillfälligt.
Inte för att det gör dig gladare men det är tydligen skillnader på konstruktionen av vevhusventilationen mellan m62 motorn i X5 och 540/740. Jag hade ingen aning om detta. (Tack Hasso)

m62 X5:
Länk

m62 540:
Länk

I detta forum diskuteras lite om "Frozen crankcase ventilation" på X5, men lite osäker på om det är samma m62 4.4l eller efterföljaren som diskuteras.
Länk

Går väl att hitta en del läsvärt om man tex slår "BMW X5 crankcase frozen" på google.com
Hur betalade du bilköpet? Är det en tvist i görningen kan du i vissa fall hålla inne betalningen om du anser att säljaren inte fullföljt sina åtaganden.

Kolla med en jurist vilka möjligheter som finns i just din situation.
Historian fortsätter! Liket lever,har äntligen fått tillbaka den igen,andra repet var ett backjobb som BMW Umeå tog på sig helt,behövde inte betala en krona,betydligt bättre kund relation där. Dom hittade även vart kylarvattnet som försvann hade tagit vägen, trasig kylare!! Så efter ca 40mil(varav 30mil i hemresa vid köpet) å 1,5månad ca 13,000kr i rep kostnad, minus 3,000kr som säljaren betalar.
Är nog den ynkligaste bilaffär jag vet, inte en gång har dom kollat hur det går eller brytt sig överhuvudtaget. Snacka om runt hörnet garanti, man trodde ju bra om dom men skulle inte tipsa min värste ovän å handla bil där!
Om man måste så gäller det att kolla allt, från bil till papper man skriver på för där blir man lurad var så säker! Kommer att lämna ärendet till ARN,har varit i kontakt med KO så jag vet vad dom har för inställning.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
Eftersom du verkar veta precis allt och hur det ska gå till varför kollade DU inte upp det?
Tror du att en bilhandlare är en utbildad fordonstekniker som har erfarenhet?
Varför diskuterade du inte köpet med service avdelningen?
Tycker du det är konstigt att en verkstad tar på sig ett backjobb? men det är klart...TÄNK lite själv, du har ju inte precis köpt en ny bil......
edström...(Eftersom du verkar veta precis allt och hur det ska gå till varför kollade DU inte upp det?)
Det var ju det jag inte visste..dumma mej!
Men du verkar ha koll!!?? Hur som haver så verkar allt ha löst sig till det bästa för mej, tack till BMW i Östersund!
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
Jag har mycket mer koll än vad du kan tro;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.