|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Om man köper en bil från en BMW handlare (X5 4,4) som dom säger i befintligt skick för att det saknas motorv plus att ratten inte går att höja å sänka,bilen ser bra ut å går mycket bra,står inne i hallen i värmen,kan köra två dagar sen fryser vevhusvent,trycker sönder båda ventkåps packningarna,blir utan bil i över 14dagar,rep kostnad med rengöring av vevhusvent 7000kr,handlaren tycker jag ska betala halva kostnaden. Jag tycker inte en krona! Ett så vanligt problem borde väl en BMW handlare ha koll på innan man skickar ut en bil i trafik,kan inte ta många min för dom å kolla hur det ser ut. Vad tycker ni? Vill lämna tillbaka bilen men det går inte enl handlaren. | |
|
Om du kontaktar konsumentombudsmannen i din kommun så kan du få professionell hjälp med frågan. Då får du lite extra valuta för kommunalskatten också. ;-) Kolla på din kommuns hemsida så hittar du kontaktinformation. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Varan skall anses felaktig, 1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket, 2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller, 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587). Frågan är först huruvida säljaren kunde veta om att det var fukt i vevhusventilationen. Ja eller nej? troligtvis nej om han aldrig rengjort vevhusventen. Sedan så anser ju jag att du svarar på punkt 3 själv. "Ett så vanligt problem borde väl en BMW handlare ha koll på innan man skickar ut en bil i trafik,kan inte ta många min för dom å kolla hur det ser ut" Du verkar själva veta att det är ett vanligt fel på BMW och därmed avviker inte bilen från vad du hade kunnat förutse. |
|
|
Tillägg 17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Denna paragraf kan du kanske däremot testa men bara relaterat till priset du gav samt att "övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta" kan kopplas till att du visste om att det var ett vanligt fel på BMW just i denna väderlek. |
|
|
Finns en varudeklaration på bilen? Om ja (vilket det skall göra hos varje seriös bilfirma) och inte detta fel står upptaget så har du konsumentköplagen på din sida till 100%. Du skall således inte betala ett öre, däremot om firman kan påvisa eller rent av bevisa att dom informerat om denna defekt... //PB |
|
| Att det var ett vanligt problem visste inte jag,men efter det hände så blev man ju varse via alla trådar här på forumet,hade man vetat hur illa det kan vara hade man ju sagt till att dom skulle kolla det innan köpet! Men en BMW handlare borde väl för f..n veta,eller? | |
|
Om det är en auktoriserad BMW-handlare, kan man nog ställa ganska höga krav på dem - de borde vara MRF-anslutna. Här finns lite att läsa: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En fråga, var det länge sedan senaste oljebytet? Konsumentvägledarna säger oftast att man ska ta saken via ARN, vilket betyder sex månaders väntan för att få en rekommendation som säljaren kan välja att ignorera. De seriösa följer ARNs rekommendationer, men under tiden får du ligga ute med hela kostnaden, då det kan vara dumt att acceptera en förlikning även om den ska dokumenteras i din anmälan. En bekant köpte en beggad E61 av en bilhandlare i Västsverige (inte en BMW-handlare) för en tid sedan. Lagom efter att MRF-garantin gått ut dog larmet (kabeln i bakluckan hade gått av) och bilen behövde bogseras till verkstad samt "opereras" av en BMW-handlare i Mälardalen. De såg till att den Västsvenska handlaren stod för notan. Detsamma gällde automatväxellådan, som de efter ett tag tyckte var lite skum i växlingarna. Det blev ett byte på säljarens bekostnad tack vare samma påstridiga BMW-handlare i Mälardalen. Bilfirman i Västsverige lär inte ha gått många ören plus på den bilen... Detta skedde helt utan att dra in några andra än BMW-handlaren där kompisen bodde. Lärdom: Säger en bilhandlare nej - kolla med en annan BMW-handlare. De kan säga ja och hjälpa dig, trots att du nu köpt av en BMW-handlare. |
|
| Enligt konsumentköplagen så anses alla fel som uppstår inom 6 månader från köpet ha funnits där vid köpet. Det är upp till företaget som sålde bilen att bevisa motsatsen för att de ska slippa stå för det. Detta är inget de kan avtala bort då man inte kan avtala bort konsumentköplagen på ett sånt sätt att det blir sämre för konsumenten. | |
| Hmmm. något oroväckande med frusen vevhusvent i en BMW v8a (m62). Inte säker på att jag läst om det tidigare. Att man tvingas byta ventilkåpspackningen är dock relativt vanligt. Hasso? ;-) | |
| I övrigt får du så klart lycka till? Att klaga/gnälla lönar sig rätt ofta, dessutom har du ju rätt tycker jag. | |
Ekin |
Hur gick de? har du snackat me nån än? Hoppas de löser sig för dig! Jag tror att Thorssa har helt rätt i sitt inlägg. Det borde vara deras ansvar. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Frusen vevhusventilaiton på en M62 är synnerligen ovanligt, den har inte alls samma konstruktion som de 6 cylindriga problembilarna. Här måste det nog varit en väldigt massa kortkörande och kallstarter för att få till frysande kondens på en M62. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Fortsättingen blev en soppa,men man har lärt sig en hel del av denna skit bil! 1: Aldrig köpa nån fler bil från BMW:s återförsäljare i Östersund 2: Aldrig köpa nån fler bil som inte har motorvärmare 3: Kolla så att det är en seriös bilaffär 4: Kolla så det finns en varudeklaration på bilen 5: Aldrig pruta(då räknas det som REA enligt bilförsäljaren) 6: Aldrig bara gå efter utsendet å skick på in å utsida 7: Aldrig köpa BMW???? Får lov att lämna ärendet till ARN. Har inte kört upp en tank bensin än!! sen vet jag inte om den dricker vatten med(har inte hunnit köra så jag vet exakt, men har hunnit fylla på 2liter vatten på den korta tid jag kört) Bilen inhandlades 25/11, har stått mest hela tiden på verkstan. Speciellt billigt kan jag då inte säga att den var heller (105,000) inte om man betänker att det verkar vara ett renoverings objekt jag köpt. Vet inte om alla BMW:s återförsäljare är lika svåra att handla av...då får man passa sig! Man blir så less, 105,000 i sjön |
|
|
T.Obeg: Amtar att du drabbats av flera fel än "enbart" frusen vevhusventilation? Vad har hänt egentligen? Sedan är jag nyfiken på vad du syftar på i ditt inlägg från 2010-12-09 19:18 där du skriver "Att det var ett vanligt problem visste inte jag,men efter det hände så blev man ju varse via alla trådar här på forumet" Vet inte om du syftar på problem med vevhusventilationen? Mig veterligen är problem med vevhusventilationen oerhört ovanligt på en bil med 4.4 liters V8a. Tror att ditt fall är det första jag läst om här på forumet? |
|
| Du skriver ju att bilen såldes i "befintligt skick", då skall det stå nånstans på köpeavtalet ("säljes som reparationsobjekt" el. dyl) och i så fall har bilfirman inga som helst åtaganden mot dig. | |
| Men om dom säger "befintligt skick" muntligen och det inte framgår av något köpeavtal att den sljes som reparationsobjekt el. dyl, då gäller konsumentköplagen och uttalandet om "befintligt skick" kan helt bortses från. | |
| Konsumentköplagen kan inte avtalas bort på ett sådant sätt att det blir sämre för konsumenten såvitt jag vet. Alla fel som uppstår inom 6 månader från köpet anses ha funnits där vid köpet om inte säljaren kan bevisa annat. | |
| Jo det kan den visst, om man säljer bilen som reparationsobjekt. | |
| Eller tydligare: Om man sålt en bil som ett reparationsobjekt och något går sönder kan man anse att köparen har accepterat att bilen kan ha fel och brister som kan vara värre än vad som kan antas för bilens mil och ålder. Priset skall då vara lägre förstås än en bil i normalt skick för ålder och mil. | |
| Bilen är inte såld/köpt som repobjekt! det bara känns så. Dom prutade 19,000kr för att bilen hade fel på elratten plus att det inte satt motorvärmare på den,det var nåt jag skulle fixa. Men sen....att den var så oservad å misskött var nåt man inte kunde drömma om (körde från en varm hall i Östersund till Umeå sen var det kört färdigt!) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.