AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.604

Nackdelar med import?

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej,

Jag funderar på att importera in en BMW 135 och undrar om allmänna nackdelar med import. Det är import via firma ifrån Tyskland som gäller i sådana fall.

- Emissionsgaranti? Vad är det? Jag läste någonstans att man inte har det ifall man importerar in ifrån Tyskland?

- Språk i bilen på Tyska/Engelska? GPS-språk? Går det att koda om till Svenska?

- Garantier på saker som ofta brukar gå fel/goodwill. Det är ju problem med bränslepumpar och oljud ifrån turbos på 135/335 har jag läst. Någon som har erfarenhet ifall BMW Sverige byter dessa på goodwill på importerade exemplar eller om man får kalla handen direkt? Kan ju bli en dyr affär annars.

- Svårigheter att sälja bilen/värdeminskningen? bilen blir ju lika dyr som svensksåld bil för min del med värd mindre när jag väl ska sälja den vidare antar jag?

- Man köper en osedd bil ifrån en firma man inte har någon erfarenheter ifrån. Hur brukar det fungera ifall man känner att bilen luktar rök, sätena är slitna, massa stenskott osv när man väl ska hämta bilen? Då måste man väl kunna begära tillbaka ev. handpenning och avbryta köpet? Alt. om något går sönder precis vid köp så måste man väl kräva att importören står för kulorna. Någon form av besiktning måste dom ju kunna göra för 25 000 :- (vilket dom flesta verkar ta).

Andra saker man bör tänka på innan man slänger sig in i elden och beställer en import?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Språk är inga problem, antingen kan man själv ställa in det eller så kan det vara att BMW kan koda om det. Har ingen erfarenhet av 1-serien så jag vet inte om det finns Svenska att välja men du kan i alla fall ställa in språk motsvarande de svensksålda.

Goodwill sanktionerade av BMW centralt gäller ju oavset om din bil är import eller sv-såld. Om garantier finns kvar på bilen gäller de även i Sverige.

Två tips när det gäller inköpet är att 1) skippa importören och 2) köp en Premium Selection hos en auktoriserad BMW-åf. Dels så sparar du en del pengar på importen och bilen kommer med all sannolikhet att vara i mycket gott skick och dessutom ha 12 mån garanti (EuroPlus) som du kan utnyttjas även i Sverige.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.