AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.598

polera mha polermaskin

Tja!

Jag vet att liknande har varit uppe på forumet tidigare
menjag skulle ändå hemskt gärna vilja att någom kunnig klargör det här med användandet av polermaskin för mig lite närmare.

Igår köpte jag en oscilerande maskin på Kroon's i Uppsala och med den följde det två stycken sk trissor som man trär över själva rondellen. Den ena verkar vara gjord av ett frotteliknande material och den andra är mjuk, fluffig, ungefär som fodret på vinterhandskar.

Nu till saken: om jag vill polera bort tvättrepor i min mörkblåa metallic kan jag använda då exempelsvis Sonax Bilpolish? Skall jag använda då frottetrissan? Var skall bilpolishen appliceras? Först på lacken och sedan polera in, bort överskottet mha maskinen? Rent spontant känns det som att denna polertrissa kommer at lämna repor (detta dementerades dock i affären - maskinen kostade fö 850:- och är på 90W).
Vad använder man den mjuka trissan till? Till den sista finishen för att få den djupa glansen i lacken?
Vad gör jag sedan när jag vill lägga på flytande hårdvax? Använder jag samma frotte trissa eller applicerar jag vaxet för hand och polerar upp mha den fluffiga trissan? Kan man applicera vaxet mha maskinen eller är det bättre att göra det direkt på bilen?

Till slut: Måste jag använda bilpolish för att polera bort dessa irriterande tvättrepor eller räcker det med att vaxa och då givetvis maskinpolera?

Tacksam för konkreta och utförliga svar

Dominik

'Respect is something one earns not get'
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här hittar du det mesta om bilvård, inklusive hur du hanterar en polermaskin.

Länk

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Man använder skumgummirondeller när man polerar bort tvättrepor.Applicerar polischen på rondellen när den snurrar sakta. Modifiera maskinen enligt Stackens råd.
med att limma på kardborreduk diameter 125, så kan du använda skumgummorondeller med kardborrefäste.
Kardborreduk Finns hos Clas O, använd Casco supersetlim
då det funkar bra på en porös yta.
Jag följde Stackens råd och det funkar utmärkt.
och ger ett bra resultat alla maskintvättrepor efter vintern försvinner, använder Sonax Proffs Waxpolisch då den är bra på röd och blå bilar ger ej flamningstendenser då den ej är petroleumbaserad som de flesta vardagsprodukter på macken.

MVH
Hasso
Tack, tack.......maa skall jag ej avnända de mdeföljande dukar som man enligt bruksanvisningen skall trä över den roterande plattan i syfte att polera lacken?

Var köper man skummgummirondeller?

Dominik

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lite över allt finns på clas O, mekonomen, bensinmackar
och andra biltillbehörsfirmor.Men allt du behöver finns
på "vuxendagis" Clas O.

MVH
Hasso
Nicely put - vuxendagis :))

Dominik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.