|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjo! Har bestämt mig för att köpa en BMW 5* E61 eftersom det är en av få bilmodeller som sväljer tre bakåtvända bilbarnstolar, barnvagn och en lång förare. Provkörde en fin BMW 523i -06 FDY496 i går kväll: Länk Bilen är uttagen 06 och har gått som företagsbil fram till 08 när den såldes via kvd till Mariebergs Bil och sedan till nuvarande ägare som har skött bilen bra. Däremot finns ingen service registrerad i serviceboken fram till och med ca 6000 mil och efter det fram till 14000 är all service gjord hos Mariebergs Bil i Örebro. Tyvärr kunde inte kvd hitta bilen i sina register så där finns ingen information att hitta och Mariebergs Bil hänvisade till att en bmw-återförsäljare bör ha servat bilen. Min tanke var att bilen borde vara servad eftersom, vad jag har förstått, alla bmw av nyare årsmodell har gratis service 3 år eller 8000 mill men att ägaren inte har haft med sig serviceboken. Dock så kan inte återförsäljaren Carlsson Bil i Örebro hitta någon service alls i bmws register. Allt tyder alltså på att bilen är oservad från ny fram till ca 6000 mil. Nuvarande ägare ser inte allt för allvarligt på problemet och tycker inte att det spelar roll efter som bilen nu gått 8000 mil ytterligare utan problem. Finns det något sätt att se om bilen är servad någon annanstans? Via fordonsdator, servicedator uppkopplad mot bilen? Hur påverkar 6000 mil utan service/oljebyte bilen? Kan man vara lugn eftersom den gått 8000 mil felfritt eller finns det ökad risk att det ökade slitaget när bilen var ny resulterar i motorproblem framöver? Tips, åsikter och kunskap mottages tacksamt! | |
| Kolla med Novation/ BMW Uppsala som sålt den ny-Kanske dom kan se nån service: Länk | |
|
Om nu bilen inte har fått någon som helst service på 6000mil bör bilen vara rejält mycket billigare än normalpriset.. Lager och "annan metall" i motorn har säkert inte "mått bra" av en dylik behandling... Visst, om bilen rullat bara långsträckor så kanske oljan varit hyfsat smörjande och har kunnat kapsla in skiten etc som blir ganska bra fram till ca 4000mil(om den gått på en bra helsyntet), men efter detta så skulle jag tro att oljan tappat sina egenskaper duktigt + att säkert oljefiltret börjat ha en tveksam funktion före det att oljan blev dålig. "Slippastan" som blir har säkert rullat runt i motorn alldeles för många mil pga att oljan tappat sina egenskaper succesivt under denna tid. Kanske inte märks nu, men om något/några år.. Jag skulle aldrig lägga några pengar på en såpass ny bil om jag visste att servicen uteblivit på 6000mil. Mvh Janne. |
|
|
Att du kan leva med historiken är en personlig smak sak, men tänk på att den dagen du skall sälja bilen kan det vara svårt att bli av med den om du inte skänker bort den eller hittar ngn som tänker likt dig. Många här skulle nog inte köpa en så pass ny bil med utebliven service på 6000 mil på en så pass ny bil. Den är inte direkt billig heller.... BMW M-POWER |
|
Villurski |
Tyvärr är det inte helt ovanligt med tjänstebilsförare som inte servar, trots att det var fri service. De ignorerar ofta eftersom det inte är deras bil... En "normal" intervall enligt BMW är ju runt 2500-3500 mil för oljebyte på E61:orna. Många förespråkar tätare byten, BMW kontrar med stor oljemängd och fina oljor. Vilket som så tycker jag som ovanstående, antingen ska du ha den jäkligt billigt (minus 25' mot motsvarande) eller så ska du titta på andra men välservade objekt. Att bilen gått via KVD istället för via en bilhandlare från leasingbolaget är ofta pga icke komplett servicebok, det får mindre pengar men ingen bilhandlare vill ta risken med garantier. Säger ju något det med. |
|
Det finns en sak som alltid kommer upp här på forumet i samband med bilköp, och som många menar är det viktigaste för ett problemfritt ägande: Servicehistoria. Om den inte går att återfinna (det är ordning på Novation, så om den är servad där så har de historiken) så är tipset att hitta ett annat objekt. Annars kan det bli en dyr affär, även om det ser billig ut nu. Det finns en anledning till att ett fordon skall servas enligt tillverkaren. Tänker tex på ej bytt bromsvätska mm som kan ta lång tid att märka innan det ger effekt, samt rostskyddsgaranti som i vissa fall inte gäller om bilen inte har genomgått regelbunden service. |
|
| Bilen är dessutom snålt utrustad utan Comfortpaket och saknar därför skinn, stora ACC:n, PDC och xenon. Jag hade tittat efter en annan bil. | |
|
Du kan garanterat hitta en annan bil för de pengarna som fått service ordentligt. Varför chansa, så billig är den inte? ------- //Lövet |
|
|
Pratade precis med Novation i Uppsala och de kan inte se ett spår av service så det får bli en annan bil. Sedan kan jag hålla med om utrustningen. Jag vill nog minst ha komfortpaketet men samtidigt så är budgeten tajt som barnfamilj men det är bara att leta vidare. Tack för åsikter och info! |
|
Villurski |
Länk Är ju någonting liknande, men bättre utrustning. Också i Örebro. |
| Om budgeten är tight - desto större anledning att leta efter ett bättre objekt. Prislappen vid inköpet är som sagt inte allt, så det är nog ett klokt beslut att leta vidare. | |
|
Tack Villurski, Hade tänkt mig 140, max 150 men ska nog åka och titta på den ändå. Bra synd att den tidigare modellen av kaross för bmw 525 touring inte fungerar för 3 bakåtvända stolar, tvillingvagn och 2m förare men det är väl ett lyxproblem att behöva köpa nyare bil antar jag ;) |
|
Villurski |
Du verkar sitta i samma sits som mig. Jag har tvillingar (sept) och en 3-åring plus tvillingvagn och fru att kånka runt :) Även om det blir blir trångt så funkar det, men vi ska leta takbox omgående. Den behövs för långresor. Jag vet att jag är ego som valde en E61 trots tre småttingar, men jag åker själv 99% av tiden. Och den resterande procenten så funkar det. Med ett skohorn. Se till att hitta en med avstängningsbar airbag om du har tänkt att ha bilstol fram bara. Rätt dyrt att koppla ur kudden. |
Villurski |
Förlåt, men jag kan inte låta bli att lämna ytterligare en tankenöt. Även om du säger att budgeten är 150' så bör du överväga vad du får för 20-30' till. Länk Jag vet inte historik och skick, dessutom vet jag inte om den har comfortpaketet. Dock har den PDC fram vilket kan betyda att så är fallet. För de extra tusenlapparna får du en mycket trevlig dieselsexa och faceliften. Men E61 är en fin bil i alla former, så lycka till! |
|
Mastercar är en firma som åtminstone tidigare har funnits på svarta listan. Uppmärksamhet erfordras. ------- //Lövet |
|
|
Alternativ: Länk ------- //Lövet |
|
|
Precis Villurski, och jag behöver dessutom få in tre bakåtvända stolar vilket dock fungerar med Britax Highway, Det är samma sak här att jag troligen kommer köra själv en hel del och att göra det i en minibuss känns inte direkt lockande! Tack för tipset om 525:an dock ligger jag inte på de milen att diesel är att tänka på däremot har jag kommit fram till att det får bli en annan och det ska minst vara comfortpaket. Tror jag tar och går upp pengarna som det behövs annars kommer jag ångra mig i långa loppet. |
|
| Tack Andreas, helt klart ett alternativ. Har snöat in lite på att jag ska ha PDC dock. Här går man från att försöka hålla tajt budget till att bli kräsen :D | |
|
Det är alltid lätt att tänka att "bara för 5000 till får jag det. Bara för 10.000 till får jag det" Nånstans måste man stanna. Annars blir det dyrt på riktigt. Men, självklart ditt val. Jag skulle också vilja ha PDC eftersom det är en stor bil men för mig skulle jag lätt kunna leva utan eftersom jag nästan aldrig fickparkerar. ------- //Lövet |
|
Villurski |
Tack Lövet, jag vill inte bli ansvarig att länka till någon LinusBil-affär :s Får kolla upp handlaren innan tips ges igen. Det känns som att det är lite köparens marknad på E61:orna nu. Om man bara väntar in rätt objekt och hittar någon privat som bara vill ha mer än inbytespriset borde man kunna hitta något i rätt prisklass. Var kräsen, det lönar sig mot att behöva byta igen. |
Villurski |
Länk Verkar vara fin och välservad, men allt måste ju ses på plats. Vilken regional avgränsning vill du ha på bilsökandet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.