AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.089

NU är jag nybliven E61 ägare!

Sida 1 av 2
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Så till alla skeptiker som hoppade på mig i mitt inlägg på Forumet om Värdering av bil där jag tyckte BMW är dyr bil och att man kan få bra bilar för mindre pengar.
Jag lämnar inte BMW träsket utan fortsätter nu genom att gå från 3-serie till 5-serie. Och vilket lyft sen då, från en liten 320d Touring till en 535d Touring!

Ska bli mycket intressant och spännande ägotid med den nya bilen. Har ni tips och råd att ge mig vad jag ska hålla ögonen på en sista gång innan den hämtas ut nästa vecka så är jag mycket tacksam.

"Riktiga män kör diesel"
vill gratulera dig till en mycket fin bil :D
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Grattis till en fantastisk bil. Det är inte så lätt att ta sig ur BMW-träsket som man tror. Nästan omöjligt faktiskt. Känns som man är fast för alltid :)
Villurski
535d, fint ska det vara!
Grattis och ha skoj.

Flagor på rattens gummerade nederdel, lite fukt i ena dimljuset och lite egensinnig microbrytare för shoppingluckan är det enda som jag upptäckt på min. Bara standardfel. Kolla tätheten på panoramataket om du har ett sånt, bilen borde ju vara hyfsat nytvättad så det är bara att öppna helt och kolla om det är torrt under. Men om du köper hos handlare kan du ju ta det lugnt och nyttja garantin.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Inte illa Herr.Bayer, fantastisk bil du köpt, grattis!
Grattis! Jag själv ska åka och köpa en 530d e61 imorgon, om nu bilen är i de bra skickat som ägaren säger.

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Kabeldragningen vid gångjärnen till koffertluckan är en svag punkt. Där kan man elfel har jar erfarit när kablar gått av.
Rost vid listen nedanför shoppingluckan.
Har även hört att mottagaren till fjärrnycklarna kan krångla. Mottagaren lär sitta överst i shoppingluckan och kan få fuktproblem. Detta är andrahandsinformation och ej själupplevt.

Nåja, din bil verkar nyaren än min, så det borde inte ha visat sig nåt av ovanstående än.
Lycka till!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tusen tack till alla!! Ska bli ett sant nöje och komma in i "storebror" klassen nu med den här motorn dessutom. Har hört så mycket positivt om den och blev själv mycket positivt överraskad över hur den kändes att köra av mina 2-3 provkörningar som jag gjorde.

Tack för alla tipsen, ska hålla ett extra öga på dem nämnda svaga punkterna. Men jag borde få lite garanti från köpet då det är självaste BMW jag köper den ifrån?

"Riktiga män kör diesel"
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Du kommer blir supenöjd om du redan från början räknar med mycket höga ägandekostnader.

Med lite tur håller bilen iallafall ihop då kvaliten har blivit sämre med åren vågar jag påstå.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Oooh, inte så positiv, kamel2. Man blir ju nästan rörd av ditt positiva inlägg! ;-)

Herr.Bayer:
Kul att du har skaffat en bil. Jag brukar alltid vara väldigt emotionell och nöjd just när jag har köpt en bil men efter ett tag, när den första entusiasmen lägger sig, kan det vara annat. Så jag hoppas att du fortsätter vara nöjd. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
varför skulle han få mycket höga ägandekostnader? Kan säga att min 535d F11 körde jag nylien motorväg i vinterväglag maklig fart runt 90 km/h på 0,45 l/mil. Jävligt dyrt eller?
Hans bil kommer hålla andrahandsvärdet väldigt bra är min bedömning.

/Anders
Man vill ju ha höga ägandekostnader, det ska dra mycket soppa och va mycket power i motorn!

Är väl mest tjejer som vill he en liten diesel med maklig fart?
Villurski
Ägandekostnaden bli väl rätt hög i båda fallen. Men kanske roligare att betala för värdefallet och åka finbil istället för att åka tio år gammalt och betala dyrt på bensin och reparationer. Kraften är väl bra nog i båda :)

Men om alla är nöjda so what the heck!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Efter att ha haft 7 BMW tycker iaf jag att man inte kan åka billigare i storleksklassen.
Har bara haft underhåll på mina hittills kanske tur men jag är dj..... nöjd som BMW ägare
Hoppas att det går lika bra för dig

Ha deT
Ja, fast den nya bilen är ju varken snygg eller fin. Men om du tror det så är jag också glad, för din skull.

Fulbil skulle jag annars kalla dessa nya dieslar. Eller tjejbil.
Villurski
Bra eller anus, smaken är olika.
Kul att du kan hitta billiga bilar med din smak i dagens läge :D

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
"Med känsla" :
Bränslekostnaden är nästan ointressant jämfört med värdeminskningen...

Jag räknar med att min E61 kostar totalt ca 5000kr/månad ( billen är då från början helt betald) jag räknade även på en ny F11 och den skulle hamna på kring 10.000kr/månad om jag betalar den direkt annars blir det ännu mer.

En ny 7-serie har en total kapitalkostnad på hela 35.000kr/månad enligt teknikens värld.

Det kostar att åka fint kan man säga.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Kamel2: Du va riktigt pessimistisk med dina inlägg får jag säga. Ska man BÖRJA med att räkna på höga ägandekostnader? På vad? Om bilen nu börjar förfalla efter bara 2-3 år så ska den heller inte befinna sig i någon Premium klass som den gör. Tror KNAPPAST att BMW strävar efter att vara stämplad biltillverkade med urusel kvalité där bilarna ger sig vika efter 2-3 år och kostar multum, då hade väl inte en kotte gått o köpt en BMW. Men se så många vi är bara på detta forum med både nya o gamla BMW bilar.
Så dina negativa argument köper jag inte för fem öre...sorry

Det som kommer kosta mig mer mot idag är lite högre förbrukning än min nuvarande lilla 320d Touring, 2000 kr mer i skatt (=motsvarar 170kr mer i månaden) och försäkringen 400 kr mer i månaden. Sååå vad är det som är så fruktansvärt mycket dyrare?
Vad DU räknar och antager på att DIN E61 kostar DIG är ett eget antagande för plånboken, men hur VERKLIGHETEN ser ut för kostnaderna och hur dem ser ut för MIN plånbok är två helt olika saker. Så dina kalkuleringar är inte mycket att hänga sig över.

Bilen har dessutom tappat sin tyngsta värdeminskning med över 50% under dessa 2-3 år och det är knappast så att den kommer fortsätta rasa i samma takt för då är bilen gratis om 4 år. Jag har jämfört med vad en 05-06 kostar idag av samma motor och modell och det skiljer inte mer än 30-40 lappar mot min, vilket är ingenting för 2 års värdeminskning.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
esadh: Kan hålla med dig till viss del...men inte till annan :) Ett exempel. Jag köpte en Audi A4 av Chrille82 här på Forumet och kan säga att det var den mest underbara bilen jag haft efter mina 2 BMW bilar nu. Jag hann köra 8000 mil med den under 3,5 år och det gjorde djupt ont i själen när jag sålde den.
Så hittar man en bil som faller en i smaken och levererar det man förväntar sig så kan entusiasmen, som du säger, hålla sig länge. Det hoppas jag att den gör med den här "nya" bilen.
Jag har tyckt att E6x är sjukt snygg redan när den kom ut och jag tycker det lika mycket än idag. Den är så fruktansvärt FET i M-utförande. Finner inga ord om designen som är klockren!
Jag vet många som har sjukt svårt att skilja sig från sina E6x som dem ägt ett par år. Dem andra bilarna som dem tittar på att byta till, går inte att jämföra sig med deras E6x bilar, därför har dem behållit sina.

"Riktiga män kör diesel"
Kamel2: du behöver inte försöka lära mig vad det kostar att åka bil. Jag har mitt sätt att hantera ägandekostnaderna och hittills kan jag inte minnas att en bil kostat mig några 5000 kr/mån att äga efter att bilen senare har sålts. Men du har förstås helt rätt att värdeminskningen är den "farligaste" kostnaden. Jag struntar ärligt om bilen drar någon eller några deciliter mera per mil, då jag inte kör enormt långt per år. Däremot så är jag väldigt noga med vilken bil jag köper, vilket sätt jag köper den på och hur jag senare gör mig av med den.

Tycker dessutom att Herr Bayer tänkt helt rätt och är rätt säker på att han gjort en bra affär. Enda nackdelen skulle isåfall vara att jag vill minnas det var rätt många mil och snart tar motorskadeförsäkringen slut vid 10000 mil, men man kan ju inte få allt här i livet. Sen får han en himla härlig bil och det är värt en bra slant tycker jag. Annars skulle vi väl alla sitta och åka koreanskt, rumänskt eller kinesiskt. Hur kul är det på en skala 1-10? Dessa pengar man sparat hade man sen istället bränt på något annat där man säkert inte mått lika bra som att sätta sig i sin BMW och köra den :-) Livet är också till för att njutas och inte räkna allt i kronor och ören. Finns något som kallas livskvalitet också och nu behövde ju dessutom Herr Bayer en större kärra, så vad bättre hitta än en 535dT? Hela familjen får sitt och den dagen han sen byter så tror jag fortfarande han kommer att vara en väldigt nöjd BMW ägare som söker en annan BMW även nästa gång!

/Anders
This thread is wothless without pictures. Så Herr.Bayer upp med bilder på pärlan nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.