AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.798

Handbroms tar endast när man backar

Lyckas läsa mig till att handbromsen burkar vara dålig på e39.
Drar jag åt handbromsen märker jag knappt någon skillnad bilen rullar vid minsta lut framåt.
Märkte dock idag att när jag skulle backa utan att släppa på handbromsen tog det hur bra som helst.

Så faktum den tar inte när man köra framåt, men låser fast bilen om man backar. Hur kommer detta sig samt?
bara loss med däcken och justera på "kugghjulen" för att spänna handbromsen?
Mekat förr ????
Köp en gör det självbok ca 250 kr ...........
Skruva är minsta problemet.
Tanken var mer varför det bara tar när man backar samt om det bara är att justera igenom hålet på bromsskivan.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag har råkat ut för detta på en Volvo S70 jag bytte bromsar på.
Då hade jag "fuskat" lite när jag justerade p-bromsen och bara justerat på vajern inne i kupén.

Det löste sig genom att släppa på vajern i kupén, och justera backarna med hjälp av kuggskruven innan för skivorna, och sen spänna upp vajern lagom.

Du behöver liten ficklampa för att kunna hitta justerskuven genom hålet på skivan.
Minns inte om E39 har justering på vajern, men jag har för mig det.
Backarna till handbromsen kilas fast när trumman roterar bakåt, det blir som en superbromsservo.. Vanligt problem på många bilar som har samma system.
Handbromsen på E39 är riktigt dålig,istället för trumbroms borde man låtit handbromsen påverka skivbromsen bak som på många andra bilar, krånglar aldrig och bromsen motioneras varje gång man använder bilen.

FP
folke: Vet inte om jag håller med dig där. Vet många som har haft problem med den variant av handbromsfunktion som du beskriver. Det är en separat mekanisk del i oket som får kolven att klämma fast beläggen mot skivan. Många har haft problem med att detta börjat kärva.
Har bara haft två bilar med detta system hittills, men inga problem än iaf..
Med E39 däremot: Service/rengöring inför näst intill varje besiktning om man inte vill riskera anmärkning.
Två gånger har jag behövt åka tillbaka till besiktningen i mitt liv, med Volvo resp BMW. Gissa på grund av vad?

FP
folke: Om så är fallet är det kanske dags att byta ut delar istället för service/rengöring.
Lite svårt att byta ut en konstruktion tyvärr... Inget är ju utslitet eller ens slitet, handbromsen används inte mycket. Men det rostar och kärvar fast hela tiden inne i trumman...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.