|
|
|
|---|---|
|
Jag har min bil stående ute under vinterhalvåret för att jag har hört att saltet börjar först göra skada när det blir till flytande form. På sommaren ställer jag alltid in den för att slippa pollen och annat skräp på lacken. Grannen tycker jag är lite tokig men har jag rätt i mitt påstående att salt skadar mindre när det är kallt? Diskutera gärna och säg hur ni gör. Sen vore det kul om någon kemist/materialkunnig person kunde svara från en teoretisk vinkel. /Rikard | |
|
kylan spelar mindre roll, det är fukten i kombination med natriumklorid (salt) som påskyndar korrisionen. obehandlat järn rostar from ca 60% RH. så hellre kallgarage med luftavfuktare, än varmgarage som aldrig torkar ur. därför är ofta carport bättre för bilen (men inte ägaren) än ett fuktigt varmgarage. |
|
|
Har haft mina bilar till större del i varmgarage genom åren utan vad jag tycker skulle rosta mer än dom stod ute. 1 bra objekt var en focus (Rostkänsliga dåligt rosskydd) som var i min ägo Var otroligt fin under och i skärmkanter när jag sålde den efter 9 år. Stod året runt i varmgarage. |
|
|
Mycket hänger väl på hur bilen sköts och särskilt vintertid. Spola av den ofta så håller det klart bättre |
|
|
Hur avfuktar Du ett kallgarage HFR ? Under 10 grader lär ingen avfuktning ske..? |
|
| Jag spolar av den så ofta det går, men tyvärr har jag inte tillgång till någon tvätthall. Så det känns skönt att höra att salt inte påskyndar korrosionen när det är kallt och torrt. | |
|
Alex> Sanningen att säga så har jag aldrig avfuktat något utrymme kallare än 14 grader, visste inte att det var en gräns där. melzen > salt påskyndar alltid korrosionen, bara mindre när det är kallt och torrt. |
|
|
*bara mindre när det är torrt* ska det stå. temperaturen som enskild faktor har som sagt lite med risken för korrosion i sig att göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.