|
|
|
|---|---|
|
E61 525 2004, kan ej larma av/på bilen med nyckel, får m a o låsa/låsa upp dörren med nyckeln. Det tråkiga är att då går ju larmet varje gång man skall iväg. Har tidigare noterat att "extranyckeln" inte fungerade, men tyckte jag hade bättre saker för mig att göra än koda om den. Kort sagt, har 2 nycklar, ingen av dem fungerar fjärren på, kan man prova koda om dessa själv eller är det något annat som kan vara fel? | |
| antagligen antennen i koffertluckan som är kass, är väldigt vanligt, alternativt kabelbrott bland kablarna som går på hö sida av bakluckan. antenndelen som brukar vara trasig kan du skruva av och kontrollera om det varit fukt i den. Är det ärg eller skador på den är det bara att byta. | |
| Min ena nyckel slutade att ladda upp i tändningslåset. Om det är nyckeln som är trasig kan du säkert fortfarande låsa och låsa upp om du håller den precis över sändaren vid bakluckan ( jag kunde det i ett par månader) Om inte detta går är det nog tyvärr antennen eller kabelbrott som är problemet. | |
| Förmodligen är det kabelbrott på högersidan bak. Min har också nyligen lagt av och jag ska försöka driva detta mot BMW, det verkar som det är flera som har eller har haft detta problem. Det här klassar jag som konstruktionsfel eftersom det verkar drabba samtliga E61 ägare förr eller senare. Det är inte ovanligt att se forumtrådar om en 3-5år gammal bil med 3000-8000mil på mätaren med detta fel. Det blir ju inga kabelbrott i tex förardörren som används bra mycket oftare. | |
|
Intressant, sitter antennen och kablar i luckan eller på passagerarsidan av bilen i "bagagen"? Bara riva lite plast och man ser vad det handlar om? En annan sak är att varje gång som jag nu låser upp bilen med nyckeln, larmet går så glömmer den språkinställningar, den återgår till moderlandsspråket tyska. Men det kanske är precis som det ska vara? |
|
| Det sistnämnda ( språkinställningar) låter snarare som batteriproblem vilket då också kan vara en anledning till det förstnämnda problemet. Antennen sitter längst upp i spoilern på glasluckan. Tas bort via skruvar under plastlock på luckan. | |
| Mina nycklar lade av, radioinställningarna försvann och språket blev tyska. Det var antennförstärkaren som sitter längst upp i spoilern som var trasig enligt verkstaden. Förmodligen fukt som trängt in. Strax över 3000 att byta på verkstad. Finns en GDJ guide för detta på nätet | |
|
Tackar för svar, Någon länk till omnämnda guide? |
|
|
Denna var ju helt outstanding... Länk |
|
|
Tog tag i att leta reda på felet till detta... Kontrollerade kablarna enligt guiden ovan, inget synbart slitage alls på dem... Däremot så var Antennförstärkaren/Diversity Antenna helt dränkt, full av vatten. Så illa att vissa kontaktbanor oxiderat bort helt och hållet. Antennförstärkaren sitter i en "vattentät" låda här: Länk Detta är en klar miss i konstruktionen, lådjäveln är inte tät över huvud taget. Den har ett svart lock som är ditklämt, någon ynka tätningslist i plast. Mycket möjligt att detta skulle funka utmärkt, om det nu inte är för att locket är böjt. Lägger man det på en plan yta så är mittendelen högre än sidorna. Följden blir att det inte är tätt då låsningen på lådan inte förmår att klämma ihop tätningslisten (plast, rätt styv, inte i gummi). Antennförstärkaren ser ut så här: Länk Öppnade den, inte så skoj att kolla inuti: Länk Kan ju en del elektronik, lagade de trasiga banorna, lödde om lite oxiderade lödpunkter, men den var död likt förbannat. Hittade en begagnad från en 2008 för £50, inte hämtat den på posten ännu, återkommer om det. Däremot så är ju BMWs lösning på detta problem att lägga distanser mellan locket på lådan och "bakrutespoilern" så när denna skruvas på plats trycks även locket plant/tätt på lådan. Gjorde rent lådan, fettade in kabelgenomföringarna, tryckte locket på plats och la en gammal tvättsvamp mellan som distans för att se om lådan håller tätt tills den nya Antennförstärkaren skall på plats. Just nu kör jag utan Antennförstärkare, radiomottagning = 0 och fjärren till larmet funkar inte. Har däremot listat ut att om man när man skall låsa upp bilen först vrider åt nyckeln till höger och sedan vänster så går inte larmet. Nu till nästa katastrof, för att komma åt detta behöver man kunna öppna shoppingluckan, detta funkade bra efter att Antennförstärkaren monterades ut, sladdarna till den går på samma ställe. Men slutade sen helt plötsligt att funka. Måste lista ut hut man får upp luckan utan att det elektriska låset funkar. |
|
|
Ok, listade ut hur man öppnar glasluckan manuellt, bytte därefter Diversity Antenna och allt funkar som det skall, radio, larm, fjärr osv. Reflektioner: Konstruktionen av den "vattentäta" lådan som Diversity Antenna sitter i suger, totalt felkonstruerad. Studerar man BMWs "lagning" av problemet så innefattar detta distanser till "bakluckevingen" som då klämmer locket tätt. Jag monterade en begagnad Diversity Antenna från en 2008, inte samma part no, men funkade bra. geggade i rejält med vaselin i skarven och där det finns någon ynklig tätning runt locket på lådan, likadant med kabelgenomföringarna. Tryckte locket på plats, mer vaselin utanpå skarven på den sida där vattnet rinner in. En begagnad tvättsvamp som distans mellan locket på lådan och "bakluckevingen". Nu återstår bara att lista ut varför inte glasluckan går att öppna, förmodligen kabelbrott. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.