|
|
|
|---|---|
|
Kallstart? ->Motorn skickar bränsleblandningen halvförbränd ut i avgasröret tillsammans med extra luft för att få upp värmen i/starta katalysatorn. Hård körning? Katalysatorn blir varm. Full gas? ->Bränsleberikningen vid fullgas betyder bensin i katten? Mycket kortkörningar? ->Många temperaturcykler. Kallstart och fullgas ger ju mer oförbränt bränsle till katten vilket brukar vara en klassisk katalysatordödare t.ex. vid fel på insprutningen. Vad är värst? Såg just att BMW rekommenderar byte efter 16000mil. Mindre roligt att betala för två kattar, två grenrör och fyra lambdasensorer på en M54. :) | |
|
Jag har snart kört 38000 mil utan att byta kat, och jag har väldigt bra värden på besiktningen. Det är nog ingen ide att byta förrän den gett upp. Gäller min 323 coupé BMW CS #5206 |
|
|
Skulle tro att mycket kortkörningar i kombination med många kallstarter är ogynnsamt för katalysatorn, eftersom den då kanske aldrig blir riktigt driftsvarm och rensar sig. Annars är olika motorfel i form av oljeläckage (in i cylindrarna) felaktig tändning och för mager eller för fet bränsleblandning, sådant som förkortar livet på katalysatorn. Nu har både oljor och bensin blivit renare så jag misstänker att livslängden på katalysatorer är ganska lång om man bara sköter service och reparerar ev. motorfel tidigt! Min e46:a har gått snart 30 000mil och hade exemplariska avgasvärden på senaste (och alla tidigare) besiktningen. Sist var det HC 004, CO 0,0/0,1 och Lambda 1,00. Och då hade bilen ändå blivit lite kall efter att ha stått ca 15minuter i 0-gradig temperatur och oljan var ca 500mil gammal... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Frusen vevhusventilation mår inte katten bra av, är liksom ingen idé att försöka besikta bilen på ett par månader efter ett sånt haveri om insug och avgas varit fullt med olja, det brukar kunna lägga ett helt kvarter i oljedimma första starten efter reparation. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Skulle en katalysator kunna repa sig efter ett vevhusventilationshaveri? | |
|
Nog kan katalysatorer klara sig efter en "oljeindränkning", men det kan nog ta som Hasso skriver ett "bra tag" innan den bränt ur sig allt och förhoppningsvis klarat sig med "blotta förskräckelsen" :) Normalt sett är det oftast för mycket bensin som "dödar"(eldar upp) en katalysator, eller att man kört på någonting och krossat innehållet t.ex. Om nu katalysatorer "dödas" i parti o minut efter ett vevhusventilationshaveri så skulle det nog märkas här på forumet i ett ökat antal spörsmål om just detta... Mvh Janne. |
|
| Att man vid kallstart häller in bensin+luft just för att "elda upp" katalysatorn kanske inte är så illa eftersom man då bara värmer upp den, inte "eldar upp" den? Såfort katalysatorn börjar arbeta slutar ju "eldningen". | |
|
marin849: Öh...förstår inte riktigt nu, men jag anar vad du vill försöka säga...tror jag ;) När jag skrev "eldar upp", så menar jag att det blir något fel på bränsleinsprutningen/ tändningen och det blir en ofullständig/obefintlig förbränning av soppan inuti någon/några/alla förbränningsrum och bensinen hamnar i katalysatorn och bränner då i värsta fall upp katalysatorn ganska snart.. Inte havererar en katalysator av en normal kallstart med väl fungerande motor.. Ungefär så :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.