|
|
|
|---|---|
(Danne) |
Hej har precis köpt en 745i -84 och lådan har fungerat bra men nu har den slutat växla mjukt och det rycker rejält vis växlingarna, någon som vet vad det kan vara? kanske någon som hafft samma problem. Tack på förhand MvH Daniel Nyman |
|
Ett hett tips är att byta olja och filter i automatådan. Se också till att oljenivån är korrekt. När man kollar oljan så skall motorn gå på tomgång, bilen vara varm och lådan i P-läge. Mer kan man som hobbymekare inte göra när automater börjar spöka. Är oljan riktigt kass kan det bli bättre med ny olja, men man skall inte hoppas på för mycket. Ofta är det en renovring av lådan som är förestående när en gammal automat börjar konstra. |
|
davos07 |
Leta läckor i slangarna som går mellan wastegate och magnetventil, före/efter turbon till magnetventilen. Från insuget går två tunna ledningar till elektroniken för turbotryck och värmesystemet. Leta även läckor i värmesystemets alla slangar under instrumentbrädan. |
|
Det var mig du köpte 745an av Har inte haft några problem med lådan... den växlade lite hårt om man sne lastade bilen... men aldrig så hårt att det kändes obehagligt annars växlade den mjukt prova o sänk bilen lite med nivå regleringen (strömbrytaren i skuffen) för nivåregleringsdämparna stog väldigt högt när du köpte bilen har jag för mig hjälper inte det så får du nog kolla oljan i automaten davos hur skulle slangläckor vid wastegaten kunna få bilen att växla hårdare... förutom vid fullgasväxling??? det VAR läckor där när jag köppte bilen vilket gjorde att turbon laddade för mycket dock så åtgärade jag det provade även att pystrimma under 2 kvällar med mycket gott resultat men jag lät aldrig automaten växla vid full gas utan jag släppte alltid |
|
(Danne) |
Ska prova att byta olja och filter i lådan men det kommer att dröja till nästa helg skulle jag tro, BMW hade inte filtret hemma men det är beställt. Jag återkommer med resultatet efter bytet. Tack för alla svar och trevlig helg. >Danne< |
|
Har plockat isär min 3-stegade zf-låda pga hårda växlingar. Resultat: Samtliga lameller på tvåans växel var fullständigt slut och hade gått metall mot metall, trots det så fungerade den hyfsat vid lugn körning. Köpte packningar och nya lameller där det behövdes, hela kalaset gick på ung 2000. Lådan fungerar bra igen, och ja, jag köpte en rephandbok till lådan, annars hade det inte gått så bra. Rent spontant tycker jag att lådan är rätt klen för effektuttaget, i alla fall jämfört med de jänkare jag skruvat med tidigare, så det är inte så konstigt att lådan blir utsliten fort om man buskör. Min är en gammal ambasadbil och har bara rullat 16000 mil. Hoppas att det räcker med oljebyte för din del, mvh Filip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.