AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.161

Lambdasond, vilken kabel är vilken? m50b25

ve
3
veggie
525i 24v-90
Hej. Har i princip aldrig skruvat BMW förut, men nu har ja köpt en 525i -90 med motor bytt till 24ventilarn. Problemet är att lambdasensorn saknas, är inne på att köpa en ny universal eller en begagnad original. Men eftersom jag bara har kablaget fram till sockeln/skarven där sensor med kablage ska på så vet jag tyvärr inte vilken kabel som är vilken, lr om kablaget är från den gamla m20-motorn lr från m50. Men sånt här finns det säkert folk som vet här :-)

Färgerna på de 4 kablarna är iaf: svart, brun, grön, gul.
O frågorna är: Vilken kabel är vad? Är kablarna på en originalsensor i samma färg? Är kablaget från m50 lr m20-motorn?

Tack på förhand :-)

//Veggie
Här bör du hitta en del svar:
Länk
gul/svart är syresensorn, bryn är jord som alltid i tyska bilar och grön är spänning för förvärmning av sensorn.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, vart hittade du kopplingsschemana på den hemsidan?

Jag söker nämligen ett kopplingsschema för en MB E200 TE -93, främst schema över motorelektronik (styrning, tändning och givare såsom lambdasond etc) och ev. automatlådans styrning/integrering med motorn....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ve
3
veggie
525i 24v-90
Tack Folke! Får inte upp nån bild i länken, bara några rader text. Så passar på o ställa en följdfråga:

Om brun o grön då är till förvärmningen, vilken av den gula o svarta är signal till sensorn?

// Veggie
Provar att sända länken i klartext utan www osv, hoppas den är läsbar när jag skickar.
Men det kommer annars upp en pdf med schema för motorstyrningen osv på en 525, -90 osv.

Uppe i adressraden kan man sedan backa bort text och ändra till andra biltillverkare osv, vet inte om MB är med dock, men troligen är de det.

autolib.diakom.ru/CAR/BMW/1990/525i/WIRING%20DIAGRAMS/fig02.pdf

FP
Både svart och gul är signalen in i motorstyrningen osv.
Troligen är svart sedan jordad internt men om du vill t.ex mäta spänningen så gör du detta på båda ledningarna, utan att mäta mot jord osv.

FP
ve
3
veggie
525i 24v-90
Tack för hjälpen, nu ska jag nog klara mig själv. Har fått tag på en beg. original-lambdasensor som ja hoppas ska funka utan att ja behöver skarva nåt :-)
Johan:
det var inte helt lätt att hitta MB men kolla på länken nedan och sen kan du nog backa bakåt i adressen och byta modell osv:

Länk

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.