AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.960

Fällbara nackstöd 3-serie Touring

ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Hej!

Jag undrar om man ska beställa bilen (320dT xd) med fällbara nackstöd eller inte?
Är det så illa att man inte kan fälla ryggstöden bak om man inte väljer till denna option eller vad innebär den?

Tacksam för svar!

MVH/
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Du kan fälla ryggarna iaf. Mitten nackstödet går oavsett att fälla med eller utan det där tillvalet. I mitt fall, med två barn bak, kändes det helt onödigt.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Onödigt tillbehör, man ser ändå fullt tillräckligt genom bakrutan och ryggarna går som sagt ändå att fälla.

På en 1-serie är det en annan sak, särskilt om man inte har parkeringssensorer, då är fällbara nackstöd en väldigt bra investering.
Jag anser det vara en avgörande skillnad mellan fällbara och icke fällbara. 700 spänn eller liknande är det absolut värt. Jag tycker det ger betydligt bättre bakåtsikt. En av de mest självklara saker som jag skulle kryssat i, vilket jag egentligen anser skulle varit standard.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag ångrar att tidigare ägare inte hade kryssat i det på min förra 120d (utan backsensorer). Jag kryssade själv INTE i det på min 320d när jag beställde, och faktum är att jag inte lidit det minsta. Jag kan inte komma på ett tillfälle då jag tänkt tanken att det vore bra? Ändå fickparkerar och backparkerar jag i princip dagligen.

Enda gången de möjligen kan vara i vägen är när man tittar rakt bakåt vid parkering, men man har ju parkeringssensorerna som guidar. Har man dessutom folk i baksätet då och då måste man gå och fälla ner dem manuellt igen vilket bara är bökigt (uppfällda skymmer de mer än de normala!). Det hade varit en annan sak om de fällts ner automatiskt vid backning och sedan upp igen.

Nej, mitt råd är att lägga de pengarna på något annat istället. Infällbara speglar t.ex. (som vinklar ner vid backning) är mycket mer användbart, om man vill slippa fälgskador vid fickparkering. Värmeskyddsvindruta skulle jag nog ha kostat på mig före nackstöden, det om något borde varit standard.
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Åk till en handlare och sätt dig i en bil utan på kommer du att märka att bakåtsikten verkligen är begränsad. Lätt värt de hundralappar som de kostar tycker jag.
Som man skrivit innan, de borde vara standard.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Visst, det är ju "bra att ha". Men jag ser inte riktigt meningen med att kasta ut 700 kr bara för att det är billigt. Seriöst, hur mycket enklare blir det att backa med nackstöden nere? Inte ett jota. Och som sagt, när någon suttit där bak, tro inte att de fäller ner dem igen när de kliver ur. Kan komma på massor med annat jag hellre skulle lagt pengarna på istället. Värmeskyddsruta, helljusassistent, eluppvärmd ratt, infällbara speglar, you name it. Isofix är nog det det enda billiga "bra-att-ha" som verkligen är ett måste att kryssa i, oavsett om man har barn eller ej (ej isofix = klart minus vid försäljning).

Alternativt, gå och ät en god middag på restaurang. Köp en bra whisky eller skumpa och njut. Bjud familjen på en biokväll. Mycket bättre spenderade 700 spänn :)
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Okej, tack för era svar. Då struntar jag i detta faktiskt. Som Jonas T sa kan man ju göra en del annat för dessa pengar=)
Har faktiskt inte använt den funktionen speciellt ofta i min 1-serie, då jag lärt mig att bakåtsikten är dålig ändå och därför oftast använder mig av sidospeglarna.

Sen är det lite störigt när någon skall sätta sig bak (händer faktiskt ibland, om än inte så ofta) och man glömmer att fölla upp nackstöden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.