AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.957

Byta kylvätska på E36 (M40)?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tja!

Jag tänkte prova att byta kylarvätska på bilen själv. Det verkar inte vara speciellt svårt att göra själv, i alla fall inte på gamla bilar. Jag har sett några videoklipp och läst några engelska guider. De nya bilarna kan man knappt göra någonting alls på själv utan det är nästan uteslutande verkstad som gäller.

Jag inleder tråden med en dum fråga först. Är glykol och antifreeze exempel på två olika sorters kylarvätskor eller är det samma sak? Jag är nästan helt säker på att det är samma sak, men jag förstår då inte varför man håller på så där och hittar på en massa olika namn på det. Är det av marknadsföringssyfte som man säger "antifreeze"? I så fall är det dålig markandsföring, för rätta mig om jag har fel men kylarvätskan skyddar både mot frysning och överhettning.

Glykol = Antifreeze, vilket ger att
Glykol + Vatten = Kylarvätska
Antifreeze + Vatten = Kylarvätska

Eller finns det en viss skillnad mellan glykol och "antifreeze" trots allt? Kanske klarar "antifreeze" kylan bättre? Den heter ju "antifreeze" trots allt, alltså "anti frys".

Jag har hört att det finns nåt som heter blå och nåt som heter röd glykol. Vad fasen menas med det?

Sedan så ska man ha både glykol och vatten i kylsystemet, eller hur? Glykolen skyddar mot kyla och det är i första hand vattnet som skyddar mot överhettning? Skulle jag tro...

Men vad har man för vatten i, är det endast destillerat vatten som gäller eller funkar det lika bra med vanligt kranvatten?

Jag såg att Tryggve skrev i en gammal tråd att glykolen ska helst vara aminfri, fosfatfri och nitritfrim sant etylenbaserad. Är det vad som geäller min bil också?

Frågan är sedan, hur fasen får jag ur gammal kylarvätska ur systemet?

Det handlar om en BMW 318i E36 med M40-B18 motor (men det kanske ni ser i signaturen). Som jag förstått det så ska det finnas två pluggar (skruvar) som man ska lossa och ta bort för att låta gammal kylarvätska rinna ur. Men var sitter dessa på en sån här bil?

Jag tittade idag under huven och såg en blå plastskruv längst ner i botten på expansionskärlet. Är det denna man lossar? Det är nummer 9 på följande skiss.

Länk

Det ser ut att vara en sån skruv som jag har sett och läst att andra har pratat om här.

Men var sitter den andra? Den ska sitta på motorblocket skrivs det. Men var? Länka gärna till en skiss på RealOEM om ni hittar den där.

Länk

Måste man förresten öppna båda pluggarna när man byter kylarvätska? Räcker det inte med den vid expansionskärlet?

Sedan ska man lufta kylsystemet som det heter där man släpper ut luft så att det inte uppstår bubblor. Hur går det till? Varför är det viktigt?

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi börjar med pluggarna!

Precis, med #9 så tömmer du kylaren på vatten.
Länk

Och pluggen för att tömma motorblocket på vatten brukar sitta på höger sida och vid 4:e/6:e cylindern. Detta gäller de flesta BMW motorer. På din motor är det med #5 som du tömmer motorblocket på vatten.
Länk

Jag ska se om jag har lite bilder från min M30B35, det är inte samma motor men det ser i princip likadant ut som på din motor.

För att byta kylarvätskan så skall du öppna båda pluggar. Annars får du inte ut all kylarvätska. Är kylarvätskan lite skitig kan det vara lämpligt att försöka spola ut så mycket av den gamla kylarvätskan som möjligt, tex sätta en trädgårdsslang ned i expansionskärlet och låta det rinna igenom.

Glöm inte att använda ny packningsring på pluggen i blocket. Ser pluggen till kylaren dålig ut, passa på att köp en ny sådan också. Enklast är att köpa dessa saker direkt hos BMW.

Nej, tycker inte frågan kring namngivningen är någon dum fråga. Men det stämmer att glykol och antifreeze är namn på samma saker, i detta sammanhang. Jag tror det här handlar om olika språkkulturer (i tex Sverige har vi en tendens att säga glykol medans i tex USA säger man hellre antifreeze). Antifrys är ju en benämning som syftar på vad vätskan har för uppgift, sen är det valfritt vilken typ av kemisk substans man använder för att lösa problemet. Glykol är ju benämningen på den kemiska substansen som är vanligast att man använder i bilmotorsammanhang för att lösa ovan nämnda problem.
Kan inte komma på en bra parallell, bästa jag kan komma på är att jämföra tex orden dynamit (glykol) och sprängämne (antifrys). Sprängämne är ett samlingsnamn för ämnen som gör samma sak dvs spränger - men säger ingenting om vilken typ man använder. Dynamit är beteckningen på ett förr i tiden vanligt ämne som man sprängde med.

Nej, det är faktiskt kombinationen vatten+glykol som ger den önskade effekten om väldigt låg fryspunkt. Vatten fryser ju vid 0 grader Celsius och ren glykol fryser redan vid -13 grader Celsius! Det är just 50/50 blandningen som gör att man får en så låg frystemperatur som runt -40 grader Celsius. Dessutom gör 50/50 blandningen att kokpunkten höjs några grader.

Om du kan ha kranvatten eller inte beror helt på vilken typ av kranvatten du har. Beroende på var du bor i Sverige kan du få mycket varierande typ av kranvatten. Det som avgör lämpligheten är hur hårt vattnet är. Hårdheten är enkelt sett ett mått på hur mycket mineraler det innehåller. Ju hårdare, desto mer mineraler. Och mineraler vill vi inte ha i kylsystemet. Så har du mjukt vatten i kranen ska det inte vara några problem. Bor man exempelvis i Malmö så är det mjukt vatten i kranarna (vi får från Bolmensjön eller avhärdat från från Vombsjön). Men bor du på andra ställen i Skåne är det stor chans att du har ett hårdare vatten (Skåne och Gotland är två exempel på områden där vattnet oftast är hårt).

Är du tveksam, ring din kommun och fråga vilken hårdhet ditt vatten har som just du får. Eller gör som jag och ta en runda inom Biltema och köp ett par 4-liters dunkar batterivatten (jag skulle nog säkerligen kunna använda mitt kranvatten men för piece-of-mind så kör jag alltid på batterivatten).

Sen angående typ av glykol/antifreeze så stämmer det att du ska ha etylenbaserad glykol och bör vara amino-, fosfat-, och nitritfri. Du kan antingen springa in hos BMW och köpa ett gäng. Du får då Castrol AntiFreeze NF i 1.5 liters förpackningar. Eller så springer du in på Mekonomen och köper ett gäng 1 liters flaskor av Castrol AntiFreeze NF - var nog du verkligen får rätt - det skall stå Castrol AntiFreeze NF på flaskan (inget annat). Den har artikelnummer 41-C3407495 hos Mekonomen (65 SEK / liter).

Angående färger på glykol så finns det inga direkta regler vilken färg olika typer av glykol skall ha (ren glykol är i princip färglös så den glykol/antifreeze du köper färgsätts alltid av tillverkaren). Vanligast är att blå/grön/blå-grön brukar vara vanlig propylenbaserad eller etylenbaserad glykol. Lite mer färggladare färger som röd eller orange brukar indikera att det är så kallad longlife glykol. Dessa longlife glykoler är fortfarande vanlig etylenbaserad glykol fast dess additiv (rostskydd och dylikt) består av organiska föreningar (föreningar innehållandes kol och väte) istället för oorganiska föreningar.

Men försök ALDRIG avläsa typ av glykol genm färg. Du kan göra kvalificerade gissningar men du kan ALDRIG veta med säkerhet!

Här finns mer att läsa kring de olika typerna av glykol
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lovade återkomma med lite bilder.

Här är dräneringspluggen för en M30B35 motor fortfarande kvar i bilen, fast växellåda och avgasrör är demonterade.
Länk

Här är en tydlig bild när M30B35 motorn sitter i ett motorstativ.
Länk

Här är samma dräneringshål fast för för en annan motor, M20B23.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du hittat pluggen än? :-)

Passade på att ta ett kort på hur det ser ut på en M43B16 (E26 316i -95). Det bör rimligtvis se ruggigt likt ut på din M40B18 spis också.

Bilden är tagen underifrån, avgasrören till vänster, oljetråget bortplockat och du tittar mot bilens färdriktning.
Länk

Pluggen sitter väldigt nära växellådan. Det går faktiskt inte att ta fel - det finns bara en skruv med sexkanthuvud så långt bak på höger sida av motorblocket. Kryp under och kör upp huvudet mellan oljetråget och avgasrören så ser du den garanterat! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.