|
|
|
|---|---|
|
Har 525 -03 där AC fläkten drog igång på fullvarv idag.Stannar på tändningen men drar igång igen nästa uppstart. Fick dra isär kontakten vilket funkar idag men snart är det vår. Fläktar som inte går finns det massor att läsa om. Här är det tvärtom. Tankar nån vänlig människa? | |
| Borde ju vara nån av givarna är min tanke. | |
|
Min fläkt gick också på fullvarv i morse när jag kört ut bilen ur garaget och jag blev lite fundersam. Funderade två sekunder och tänkte att eftersom det var nån plusgrad i garaget i morse och bastuvarmt inne i bilen av kupevärmaren, så gick troligen AC:n för högtryck för att kyla kupen. Provade då att stänga av AC:n och då tystnade fläkten. Det är inte så att det var nåt liknade för dig? |
|
| men om det var kallt ute behöver inte kondensorfläkten jobba arslet av sig även om ACn jobbar till max. | |
|
Den drar igång strax efter jag startat upp motorn.Oberoende ac-knappen. Stannar inte förrän tändningen bryts. Var sitter givare som styr den? |
|
| Den sitter på kylaren. | |
|
Den startar också beroende på trycket i AC-systemet. Kanske är så att returtemperaturgivaren på kylaren är kortsluten? |
|
|
AC och kompressor jobbar garanterat inte när det är under +12, i annat fall skulle du snabbt få problem med detta, pga kylan skulle kondenseringen bli så kraftig att det lätt blir vacuum på lågtryckssidan osv. Om det inte är fel i någon givare så lutar det åt kortsluten motorstyrning (effektsteget), detta sitter integrerat i fläktmotorn. Osäker på om det sitter relä, men troligen gör det så eftersom den stannar när du bryter med nyckeln osv. Säkringen (50A) sitter under handskfacket långt fram intill ett par reläer och styrmoduler. Reservation för att man ändrat sedan 97-00 osv. Fläkten regleras steglöst och gör en kort självtest varje gång man gör en kallstart, den varvar upp nån sekund och stannar sedan igen. FP |
|
|
folke: Jag vet inte var du har fått det ifrån att kompressorn inte jobbar under 12´C, har du nåt dokument eller liknande att länka till? Hur skulle det kunna bli vakuum med plusgrader i utetemp? Alla bilar jag har kommit i kontakt med så aktiveras kompressorn vid ca. 5-6´C. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dra loss kontakten på givaren i kylaren får du se om fläkten stannar. Den har en egen styrmodul, så att göra en reset av systemet kan också vara idé, d´vs lossa bägge batterikablarna från batteriet lägga ihop kablarna några sekunder och sedan vänta 20 minuter innan man återansluter. Fläkten ska starta och snurra några varv varje gång bilen startas , fläktmotorn genererar då en spänning som skickas till DME för kontroll att fläkten snurrar, gör den inte det så sätts en felkod. För övrigt har den ett minne som gör att om man stänger av bilen med fläkten gående för fullt pga att givarna säger att det behövs, så startar fläkten med samma hastighet när bilen startas igen oavsett vilken temp givarna har, den ska dock gå ned i varv efter en stund. Fläktens modul styrs av AC trycket, kylartempen, bilens hastiget, mm. katalysatortemp ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Obs ovan gäller from 09/98. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
rob_t_j72: Att kompressorn snurrar är en sak, det är variabel kompressor (variabel slaglängd internt osv) på de flesta bilar sedan början av 90-talet. Men det pumpas inte runt köldmedia, och om man forcerar kompressorn att göra detta en längre stund så blir kondenseringen så kraftig vid temperaturer under 10-12° osv att det finns risk för vacuum på lågtryckssidan. Det innebär i sin tur risk för att det sugs in fukt eller luft via axeltätning eller schraderventiler i systemet. Därför ser systemet till att man inte pumpar vid temperaturer under +12 osv, allt finns att läsa i t.ex interna utbildningsdokument för BMW-verkstäderna. Själva temperaturgränsen kan säkert variera nån grad upp/ner mellan olika bilar och system, men man skall inte blanda ihop AC/kylsystem för bilar med t.ex värmepumpar/AC för hemmabruk som är designade på annat sätt, och dessutom har hermetiskt slutna system utan axeltätningar och gummislangar osv. Att bilarnas kompressor går in kortvarigt vid start osv för viss avfuktning osv är en sak, här menas att systemet skulle jobba längre tid osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.