AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.494

Vad ska jag kolla på vid köp av diesel sexa E60/E61?

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag är på jakt efter en 5 serie diesel med sexa under huven och årsmodell 07-09....facelift blir det väl med andra ord.
Jag vill fråga panelen ett par frågor vad ni har för uppgifter om era bilar.

Ni som äger eller har ägt en 525d, 5350d eller 535d....vad har ni för erfarenheter av bilens funktion....jag syftar mer på vilka "problem" som är vanliga att råka ut för.

Vad har ni för ungefärlig prisuppgift på vad service kostar för resp. bilmodell nämnt ovan?

Vad ligger "verklig förbrukning" på resp. bilmodell?

Vilka försäkringspremier har ni på era bilar?

Självklart har jag kollat upp all möjlig fakta som jag kommer över, men teori och praktik brukar inte hänga ihop alltid, därav min tråd.

Hoppas någon har lust att lägga ett svar. Jag känner på mig att vissa kommer göra det :))

Ha det gött !!

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
edit: "Ni som äger eller har ägt en 525d, 5350d eller 535d" ...blev en ovanlig modell 5350d...jag menade såklart 530d

"Riktiga män kör diesel"
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
E de en e61 är de bagageluckekablage, Nivåregleringskompressor, knappen till bakrutan, Vad de gäller den nya motorgenerationen n57 (525d, 530d) så verkar de än så länge vara en skottasäker pjäs utan några direkta stora fel, vad de gäller den äldre generationen m57top (535d med facelift) så har den heller inga direkta fel förutom torkade vacumslangar en och annan agr termostat annars är dom oerhört bra.
Det enda problemet jag har haft är att m-ratten flagnar lite i plasten.
Peppar peppar så har jag inte råkat ut för något problem med bilen under dem 2000 mil jag har kört.
Herr.bayer, om du är sugen på 530 xd så har jag planer på att eventuellt sälja min pärla.

Mvh
Jag har också problem med att den gummerade ytan på sportratten flagnar ytterst lite men ändå.

Själv motorerna måste vara bland det bättre som har gjorts av en förbränningsmotor. Sjukt bra fr.o.m. LCI!

Skulle nog kanske kanske inte köpa 525D med automat, den lådan är lite "klenare" och jag har hört om nått strul med den ibland.

Annars, de vanliga begtipsen för E61 dvs nivåreglering samt antenn.

Just nu har jag en E61 525D -07 (197hk)Manuell som ligger runt 0,59(min uppmätt)-0,75 (max uppmätt) i förbrukning. Beror på körsätt och årstid... färdatorn visar 0,62 har aldrig nollställt sen jag köpte den.

Sjukt nöjd med effektregistret i 525D.

Hejsan,

Bytte insugsspjällen i förebyggande syfte på min 530d - 06.

mvh

Kalle
Hoppsan, läste lite slarvigt och missade att det gällde 07-09. Så vitt jag vet är insugspjällen inget problem på dessa maskiner.

mvh

Kalle
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
Naturligtvis kan jag inte låta bli.. :-)) Suverän bil med ytterst få problem...
Otur kan man ha givetvis och som jag nämnt i tidigare trådar så finns det en hel del tveksamma bilar till försäljning...
Försäkring helt beroende på var och hur man bor - skatten på en 07 är 5400:- - en 08 lite mindre, ca 5100:- , en 05 ca 6900:-
Service: inte ögonbrynshöjande skillnad mot en 530 eller 525 - men, givetvis dyrare. Förbrukning: beroende på körsätt. Jag har kollat skåne - Sthlm tor - normal körning 0.72 (ingen direkt snålkörning och en hel del stadskörning) Bilen går grymt och ytterst sällan blir man ifrånåkt. Nämnde det i en annan tråd att det inte är kul att bli ifrånåkt - blev då anklagad för oansvarighet och dåligt självförtroende - hahahahaha!!!
För övrigt: skeva skivor, trasig webasto, hjullager, läckage från vxl-lådan, etc, - saker som kan vara värt att kolla innan köp. Min rekomendation är svensksåld bil - enklare vid försäljning och avsevärt enklare vid eventuella fel som uppstår. Men givetvis hittar du billigare i Tyskland. Hoppas du hittar en bil nu som du blir nöjd med!

Min bil: [IMG]Länk
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Rost i ytterkanterna på bakluckan vid öppning av glasluckan. Åtgärdas på garanti och den är förlängt till 12 år from årsmodell -04. Finns mer info att läsa här på Autopower. Min blev bara halva luckan lackad och vissa har fått hela utbytt.

Folksam hade billigast försäkring ca 7500, 31 år och bor i liten småort i Småland.

Jag kör min 530D (gamla motorn) på 0,78 men kan snål köra mer om jag vill.
Men vem köper en 530D får att tävla i lägst förbrukning...

Vid första servicen efter jag köpt bilen bad jag att det skulle kolla upp kompressorn till nivåregleringen. Å ja en sprucken slang på sugsidan hittade de och bytte. Håller tummarna för att det upptäcktes i tid.

Oljebyte kostar lite över 2000:-

/Rikard
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Liten detalj; M-sportratten är ändrad på åtminstone 10:orna, där kan ingen plast flagna.

Dessutom; när det gäller en sådan dyr bil - kolla inte dig blint på försäkringspriset utan vad du får för pengarna!

----
BMW CS #6212
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Verklig förbrukning mellan 0,6 och 0,65 med mestadels motorvägskörning. Har precis fått min baklucka utbytt på garanti för rost under nummerskylt samt i hörnen under glasrutan.
Villurski
Herr Bayer, du ska väl ändå mappa igen antar jag?
Då spelar ju 525/530 mindre roll, men med 535 blir skillnaden större.

Ligger på ca 0,8 blandat med 525 manuell, mest stan och har skoj med bakhjulsdriften så här på vintern.
Har bara kört med mappad motor ett tag, men du vet ju redan hur x25d med 290hk känns! :D

Med en fin 07:a eller 08:a med låga mil, rätt utrustning (för dig) och naturligtvis ok pris (de ska ha fallit rätt mycket trots låga mil) så tror jag att du blir nöjd vilken motor du än väljer. Se till att hitta rätt bil så du känner att du får mycket för pengarna.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag hade en av de första faceliftade E61:orna. En 525dT manuell, tillverkad i mars 2007. Bytte till F11 efter 3,5 år och 9000 mil.

Dess problem har jag haft:

- Rost i ytterkanterna under den öppningsbara bakrutan. Slipat och lackat på garantin.

- Gasdämparna till bakluckan byttes på garantin då de inte orkade öppna luckan under vinterhalvåret. När det är varmt ute fungerar dett bättre. De nya dämparna fick samma problem med tiden. Tydligen ett känt typfel hos E61.

- Mottagaren för fjärkontrollen, vilken sitter vid bromsljuset i bakluckan, fick bytas då den slutade fungera. Också ett vanigt typfel.

- I bland fungerade inte radion när man satt sig i bilen. CD och AUX fungerade man man fick inget ljud i radion. Efter några minuter brukade det fixa sig. Lämnade aldrig in bilen för detta fel. Det hände kanske en gång i kvartalet.

Ganska problemfritt med andra ord och bilen var suverän att köra. Jag nollställde färddatorn vid varje tankning och snittförbrukningen låg på 6.4 nu på slutet vid blandad körning med mest snabb motorväg i 130-40 km/h.
Min är också tillverkad Mars 2007 Gorban, undra vilken som var först :)

Gorban saknar du den förra motorn, jag menar den nya F11 är ju en bättre bil på det mesta men just motorn då.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
supersonics: Allt är bättre på nya F11:an men jag saknar faktiskt motorn från min gamla 525:a nu när nyhetens behag har lagt sig. Det är en leasing som ska bytas om tre år. Då ska jag ta mig en allvarlig funderare på om jag ska välja samma utrustning men gå upp till en 6:a igen.

För vardagsbruk är dock F11 520d en utomordentlig bil. Jag saknar bara det där lilla extra trycket i ryggen vid accelerationer ut på motorvägen och vid omkörning på landsväg. Frågan är om det är värt 45.000 kr till?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Ett annat alternativ är ju att skaffa en 911:a att busa med :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den stora njutningen i att åka sexcylindrigt till vardags ska inte underskattas. Blir en helt annan myskänsla. Det märks mest om man byter från sex till fyra cylindrar har jag märkt.
Okej Gorban :)

Tre år går fort ;)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
DET BLEV EN 535d TOURING!!!!

"Riktiga män kör diesel"
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
GRATTIS! Jag vet att du kommer bli mycket nöjd med nya vagnen!

Min bil: [IMG]Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.