AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
569

Z3 frågor

Jo
8
JonasLundh
323Ci -00
Hej!
Ska äntligen skaffa bil igen och är sugen på en Z3. Har lite frågor som jag hoppas nån här kan hjälpa till med:
*Årsmodell: förutom de givena faktorerna, finns det något speciellt att tänka på, Cabkvalitét?
*Privatimport: Dumt eller bra?
*Vinterkörning, är den ok på vintern?
*Hardtop: Funderar på att köpa HT till om inte det ingår, nån med erfarenhet av det?
*Övrigt: Svaga detaljer att kolla upp inflr köp?

Tack på förhand!
Jonas
Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
Tänk på att Roadstern är en sommarbil,som helst ska stå i garaget över vintern. Lägg "HT"pengarna på en vinterbil eller ett par grymma fälgar istället. En ny HT kostar 22900:-, och begagnade går knappt att få tag på.
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Största problemet med HT är nog storleken. Var skall man göra av den när den inte sitter på bilen?
Jo
8
JonasLundh
323Ci -00
Njae, förvaring löser sig, största problemet är om den är totalt usel i vinterväglag. Med tanke på sommarens längd här i Sverige så är jag nog typen som skulle försöka köra även vintertid....

Jonas
Den är som en E30 på vinterväg, ungefär.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Z3-MANNEN: Varför är en Z3:a enbart en "sommarbil"? Varför bara njuta av bilen halva året om man investerat en kvarts mille i den? Med en hardtop så skulle jag tro att en Z3:a m. antispinn funkar lika bra som vilken småbil som helst på vintern. Det finns ingenting mig veterligen som gör att den inte bör köras på vintern, mer än att den möjligtvis står sig lite bättre i värde om man får med "endast sommarkörd" i annonsen när man ska sälja den. Men vilken bil gör inte det?? Det gäller bara att tvätta den noga minst en gång i veckan om man är ute på de salttäckta vägarna. Jag vet inte var i Sverige ni bor, men här i södern är det inte mycket vintrar att prata om. Det är bara några enstaka dagar per är som det råder vinterväglag.

Själv kommer jag förmodligen inte att använda Z3:an under vintern främst på grund av att den saknar antispinn.

Jonas: Jag har hardtop. Har inte haft bilen mer än några veckor så jag har inte hunnit använda hardtopen så mycket ännu. Dock hade jag den på idag och det funkar kanon. På bara några minuter så är den på plats. Men man behöver nog vara 2 om inte man har nån sorts hissanordning... Bullernivån blir bra mycket lägre och enligt vad jag hört så ska den också hålla tätt. En bonus är att det blir minst lika snyggt med hadtopen på! Det är inte många bilar på vilka en hardtop ger det resultatet.
Jo
8
JonasLundh
323Ci -00
Cartman: Ursäkta en idiotfråga, E30? Hade iofs en 323 mod 85, men det var inte igår :)

Wolv: Tack för det inlägget, precis vad jag ville höra ;) Är det din första Z3? Är du nöjd? Är iofs ute efter 2.8 eller 3.0 så M Roadstern är väl inte heeelt jämförbar, men ändå....
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jonas: Ja, det är min första Z3:a och jag är supernöjd. Fina sommardagar så är det helt underbart att cabba ner! Det enda som jag stör mig lite på är bullernivån vid farter i 90+ med sufletten uppe. Det var inget jag inte tagit med i beräkningarna, men det är ändå en väldigt stor omställning från att ha haft en kryssare som E39 528.
Jo
8
JonasLundh
323Ci -00
Wolv: Okej, buller är iofs irriterande, men det kan knappt vara värre än min Mammas(!) 325 cab...den väsnas!
Jag har kört en 323i på vintern mellan 1979-85. Den var bättre än en Volvo 240 på snö och is. Jag funderar på en M Coupe som året-runt-bil. Bakhjulsdrift och diffbroms tack. ABS är också bra men resten vill jag vara utan.
Jo
8
JonasLundh
323Ci -00
Jo, det brukar ju kunna bero rätt mycket på hur man kör, tror det finns en och annan som lyckas vrida de flesta bilar runt en lyktstople på en snustorr sommarväg. Min 323 var helt ok på vintern sålänge jag inte behövde stanna i en uppförsbacke...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Cartman: Jag håller med, en M Roadster/Coupe gör sig bäst utan antispinn o. dyl...
Maria Mårdh
Jag kör med min Z3:a ibland på vintern när det är fint väder och väglag vill säga. Det är som Wolv säger : Tvätta den bara ordentligt när du har kört den. Jag är jättenöjd med min pärla, för det är en fantastisk underbar bil med suverän teknik =) Det avgör ju allt eller hur ?
Lycka till med ditt bilköp =)
Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
Wolv: För att reda ut ett och annat. Självklart funkar Z3 Roadstern varje fall med ASC utmärkt att köra även på vintern, men håll med om att den är gjord för att smiskas på små kurviga vägar utan slasksträngar och isfläckar. Jag köpte inte min sötnos för att planterna på nån åker eller sätta i nått räcke och tydligen inte du heller.

Jonas: Z3:an är den bästa investerning jag gjort,körglädje till tusen. Även om man bara kör när väglaget tillåter är den värd vart enda öre.
Jo
8
JonasLundh
323Ci -00
Okej, tack för tipsen! Då är det bara att bestämma sig för om det ska bli 2.8 eller 3.0......

sh
820
shu!
525i -91
Antispinnen går väl att stänga av..

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Z3-MANNEN: Jovisst, du har rätt, den gör den sig bäst på små kurviga vägar och det finns hundratals bilar som funkar bättre på vinterväglag. Det jag menade var att i brist på en annan vinterbil så funkar den, som du själv säger, utmärkt på vintern också. Hade jag själv råd så skulle jag gärna kryssa runt i en 750 vintertid, men det har jag inte! :)
Det gäller (som alltid) att köra med huvudet och efter egenskaperna på det fordon man rattar.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kanske ska tillägga att jag själv kör Jetta som andrabil...kan det bli roligare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.