AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.004

BMW 330xi E46-vilken motorolja & kylarvätska?

cm
12
cmexi
330xi A Touring-03
Hej,

Jag har en BMW 330xi(E46) och behöver fylla på både kylarvätska och olja.
Vilken sort skall man använda då jag inte gjort detta tidigare.

Tips är välkomna!

Ps. måste bara tilläga att fyrhjulsdriften är sjukt bra och effektiv och fungerar utmärkt med friktionsdäck.
Nästa år blir det dock byte till dubb då jag tycker att bromssträckan är något lång.

Mvh
Christoffer

cm
12
cmexi
330xi A Touring-03
Hej igen,
Glömde en fråga!!

Jag kan inte lossa oljestockan, den sitter som berget.
Gör jag något fel kanske? den går att vrida på men inte att dra ur?!

Tack för hjälp&tips!

Mvh
Christoffer

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kylarvätska: Etylenbaserad glykol (den giftiga sorten) som är fosfat och nitritfri. Om du köper konc. glykol = blanda 50/50 eller max 60% glykol och 40% vatten (ger max frysskydd).

Kylarsystemet är slutet och skall normalt inte behöva fyllas på - om du behöver fylla på ofta har du ett läckage någonstans!

Olja: Helsyntetisk olja som är klassad BMW LL-01 eller senare (t ex -04).

Troligen o-ringen på oljestickan som kärvar - skall gå att lossa - kan ju vara is - prova att värm lite försiktigt runt övre delen av röret där plasthandtaget går ner i oljeröret.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cm
12
cmexi
330xi A Touring-03
Tack Johan,

två frågor till.

Hur vet jag vad som finns i idag??eller spelar det någon roll vad jag fyller på med? Tycker du att bästa frysskydd är 50/50 eller 60-40 istället för Etylenbaserad glykol?

Ang oljan, är det något speciellt märke som man ska använda sig av eller har BMW en egen sort?

Har haft bilen i snart 9 månader och det är först nu jag behöver fylla på.
Va uppe i fjällen en vecka där det va -20 grader, kan det påverka kylvätskekonsumtionen??

Mvh
Christoffer

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar blanda 50/50 (konc glykol/vatten) men räknar du med typ -40grader C, kan det vara bra att blanda 60/40 i stället...

Det finns många oljemärken som har olja som uppfyller LL-01 eller senare!
Jag har använt Castrol, Valvoline, Neste, Mobil, och nu är det Kendall (iofs "bara LL-98) och det har inte varit någon märkbar skillnad på oljorna i praktiken.

Det brukar alltid vara någon olja som säljs på kampanjpris om man kollar runt lite på bilverkstäderna (t ex Volvo, Saab etc) och Mekonomen mm.

Personligen undviker jag Castrols Magnatech, då det är en överprisad mineralolja trots märkningen - många har dessutom rapporterat att ventiltickandet ökar med den oljan.

Hur mycket behöver du fylla?
Om det är en liten mängd på 9 månader kan det varit en luftficka vid förra glykolbytet. Ibland kan det även försvinna små mängder via kylarlockets säkerhetsventil (som skall öppna vid 2bar).

Mvh
Johan B

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Ett litet tips med oljestickan.Vrid den några varv åt vänster och dra rakt upp.Då brukar den komma.
Premium olja 5-40 w Ok/Q8 alltså den bästa kvalitén funkar utmärkt men är ganska dyr 189:-/l tror jag.
Finns ju dyrare men det tror jag inte behövs.Kylarvätska fick jag varning om här om veckan.Har hänt
en gång på 3,5 år.Tog det jag hade hemma(GM) 50-50.
Har också kört med friktion.Har samma uppfattning som du.Bromssträckan är lömsk när det är glashalt,
speciellt i låga hastigheter.Har fått för mig att ABS-en inte fungerar i alla bilmärken i just låga hastigheter
under 30.Har en gång varit vållande till en olycka med en Mercedes E 330 D med just odubbat.Inte kul
när man inte får stopp i en korsning.Nu har jag därför dubbat.

Lycka till
Håkan

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
ANg kylarvätska så fyller jag med BMWs grönaktiga. Sannolikt den som fanns där från början och då fyller du på med samma som redan finns och det känns bäst. Några olika kylarvätsketyper kan väl reagera ohälsosamt med varandra. BMW gröna är färdigspädd om jag minns rätt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du använder BMW:s kylarglykol, är det en etylenglykol fri från fosfater och nitriter - fungerar utmärkt i BMW:s motorer (vore väl konstigt annars...)

Dock är den koncentrerad - åtminstone har den alltid varit det när jag köpt 1,5-litersflaskor från BMW.

Vissa hävdar att man kan få olika reaktioner om man blandar propylen- och etylenglykol.

Propylenglykol har för övrigt en del negativa egenskaper såsom t ex att den tjocknar vid sträng kyla och utsätter vattenpumpen för stor påfrestning när den skall pumpa "slush puppy"....skulle tro att det är många vattenpumpar som gått hädan pga propylenglykol och sträng kyla! Observera dock att redan vid typ -10 grader C är propylenglykolblanding (50/50) mer än dubbelt så trögflytande än motsvarande etylenglykolblandning (50/50) och dessutom accellererar förtjockningen vid allt kallare temperatur. Vid -30grader är propylenglykolblandningen i princip frusen!

Som lök på laxen är propylenglykolen extremt känslig för exakt blandningsförhållande med vatten - bara några få procents skillnad gör antingen att den tappar frysskydd drastiskt eller att den tjocknar markant.

Blandar du longlifeglykol med vanlig dito, kan du få problem såtillvida att longlifeglykolen bygger på en princip där hela kylarsystemets inre delar beläggs med en "fet hinna" som skall förhindra uppkomst av korrosion - vid inblandning av vanlig glykol kan denna hinna lösas upp...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.