AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.493

E46 323Ci - vibrationer

na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
Hej!
Jag har problem med vibrationer i min bil, BMW 323Ci -00.

Jag har bytt ut en del detaljer i framvagnen, så som bärarmar, bärarmsbussningar och stabstag. Hjulinställning och balansering av alla däcken är utförd efter det. Ett bromsok och en bromsskiva, vänster fram är bytt.
Det sitter på Bridgestone Avanza fram, körda 3 säsonger (jag tror det var så dom hette.)
Bak sitter det Vredestein Arctrac, nya för denna säsong.

Jag har skiftat däcken mellan fram och bak, fick ner lite vibrationer som dom sitter nu.

Det är fortfarande vibrationer i ratten och i kaross/säten. Bilverkstaden som har utfört det mesta av jobben vet ine vad som kan vara problemet.

Jag har funderat på om det kan behövas att byta däcken mot någon mjukare modell, tex Michelin XIN2. Men då jag redan har lagt ner en hel del på detta problem så känns det som en ytterligare dyr utgift.

Är det någon här på forumet som kan ha någon aning, chansning om vad som kan vara orsak till detta problem?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara så enkelt att de har slarvat med balanseringen av däcken!

Jag fick vibrationer när jag la på Nokian 225/50-16 NRVi, de ombalanserade däcken en gång och då blev det lite bättre.
Jag påtalade då för killen i verkstaden att E46:an är ruggigt känslig för obalans pga lätta komponenter i hjulupphängningen. Han som var mest erfaren i verkstaden tog då själv och balanserade dem med stor noggrannhet - plötsligt var vibrationerna borta!

Ett annat tänkbart fel är att hjulen (fälgar och/eller däcken) inte är helt runda - då får man vibrationer trots att balanseringen är perfekt...

Mvh
JohanB

BMW – Weltmarke aus München!
Är det aluminium fälgar till vinterdäcken?
Tänkte på om du kanske behöver centrum ringen till dem.
na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
tackar för dom inlägg som har skrivits.

Jag har bokat tid för balansering och ev riktning av fälgar. så jag får se hur bilen beter sig efter de nästa vecka.

Ja, det är aluminium på vinterdäcken, BMW originalfälg 16".
Centrumringar hjälper när man ska dra fast däcken, efter det så är de hjulbultarna som håller fälgen på plats, det är min uppfattning iaf gällande centrumringar. Jag kan mycket väl ha fel om den saken.
Men då de är originalfälg så förutsätter jag att det är korrekt dimension på centrumringen.

Mvh
Kristoffer
Okej.

Själv kan jag inte köra utan, för då vibrerar min.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Originalfälgar skall inte ha centrumringar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
Nu har bilen varit in på däckverkstad. Fälgarna var inte skeva och däcken var runda. Däremot var det för mycket vikter fastsatta. Däckfirman upptäckte att ett bakhjulslager var glappt, det andra lät illa, dessutom var båda inre styrleder i framvagnen lite glappa.

Det är konstigt att en märkes-gummiverkstad ska ha gjort en hjulinställning på "defekta" delar, utan att säga till om det.

Nu ska bilen in på onsdag igen till bilverkstaden för att kontrollera ovanstående saker. Om nu dessa delar är kaputt så hoppas jag att gummiverkstaden får sig en känga.

Så drygt att lämna in bilen flera gånger utan att de blir bra. Som vanligt hoppas man på att de ska räcka med ett besök hos verkstaden. Nu får man istället se på när plånboken blöder.
Man kanske ska sälja konceptet till Kanal 5 så får man in nån krona :D
"sveriges drygaste bilreparation"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.