|
|
|
|---|---|
|
Hej! Finns det någon som driver eller jobbat på rekondfirma? Tips att tänka på? Fallgropar? Vad är viktigt att tänka på? Var är knepigt? Lönsamt eller är det en svåt att hitta folk/firmor som vill betala för en rekond? Hur slitsamt är det fysiskt att hela dagarna jobba med polermaskiner mm? | |
|
Rent spontant så tror jag att man måste ha nåt mer än bara rekond, kanske rostskydd,stenskottslagning,hjulbyte o.s.v. för att det ska gå ihop sig. |
|
|
Hej! Jag råkar ha ett jävligt bra tips :) Jag var i en "gör det själv hall" för ngn vecka sedan. Plötsligt kommer det in 3st lite lyxigare bilar och 4 killar rullar in lite polermaskiner och kemikalier. Det visade sig att de avtalat med macken om vissa tider (då det var lugnt i hallen) fick betala typ 50kr/bil och timme. De rekondade altså bilar utan lokal. På så sätt slipper dom mycket pappersarbete, hyror osv. Jävligt smart så bokade som in flera bilar samma tid så de kunde hjälpas åt att göra jobbet så snabbt och bra det gick. Kanske ngt att tänka på? Detta var en ok mack. Men det kanb ju finnas andra lokaler/garage du kan prova att höra med? |
|
|
Hej, tack för två bra tips direkt :D Får se om det kommer mer :D |
|
| Låter som en bra ide men det är alltid så jäkla sunkigt och äckligt inne i GDS en, känns inte optimalt att rekonda där. | |
|
Det viktigaste är väl att du har erfarenhet och kan göra ett bra jobb. Då kommer kunderna tillbaka. Måga firmor köpper adressuppgifter till dem som nyss har registrerat en nyare bil av vissa märken. När jag köpte min 120dM nyligen så fick jag direkt en tre-fyra erbjudanden om lackförsegling i posten. |
|
|
Startade i Jan 2010. Du kan se hemsidan www.hellbergsbilvard.se Det bästa är att gå på föreläsningar om att starta eget, prata med många andra egna företagare, och ha ett kapital då man inte kan ta ut lön de första 1-2 åren. Sen även; Hur ser konkurrensen ut? Vad kan du erbjuda? Vad vill kudnerna ha där du bor? Vilka anlitar bilföretagen nu, hur ska du kunna vinna över dom till dig? Det är väldigt tungt fysiskt att jobba med det men även tungt psykiskt att starta eget... men det är så sjukt KUL att det väger över. Men som sagt, lyssna och lär från egenföretagare på orden med erfarenhet är mit första tips! =) Lycka till! www.hellbergsbilvard.se |
|
| En bra försäkring är nog vettigt att ha. | |
|
Robert: Helt rätt, dock ska man veta att den endast täcker brand, inbrott och skadegörelse i princip. La till olycksfall på våran. Sen åker man på bilägarens försäkring och allt som händer faller under den. Folk tror tex att man kan försäkra sig emot att "bränna igenom lacken" eller bränna plastdetaljer, men det går inte utan faller uner "oaktsamhet" enl Trygg o Hansa. Så händer det får man betala faktiskt kostnad ur egen(företagets) ficka. Det är faktiskt rätt billigt för en vettig försäkring, vår kostar 3596/år plus olycksfall för 2pers 1460/år. Hos Trygg o Hansa. www.hellbergsbilvard.se |
|
|
Komihåg att av alla som startar eget så är det bara ca 20% som lyckas från början, eller åtminstone ganska snart. Och det är endast någon enda liten % som lyckas riktigt bra, som blir "rika" och som kan jobba mindre än "en vanlig knegare"... Det är dessa enstaka %, eller åtminstone dessa 20%, som man ofta hör talas om och som man får läsa om. Är du själv 100% övertygad om att du tillhör denna lilla minoritet så kan du överväga att starta eget (om du är det minsta lilla tveksam så bör du nog avvakta...). De 80% som det inte går lika bra för hör man väldigt sällan något ifrån... Av de 20% som lyckas någorlunda så är det ofta personen, hans/hennes personliga egenskaper och entreprenörsandan som fäller utslaget. (Det är inte i lika hög grad affärsiden, marknaden eller ekonomiska kunskaper, el dyl, som fäller avgörandet.) Som Jill skriver: De allra flesta kan inte ta ut någon lön inom de närmaste 1-2 åren. Det är inte ovanligt att vara utan lön eller ta ut väldigt låg lön i 5-10 år. Tänk även på att samhällets normala skyddsnät, t ex a-kassa, sjukskrivningsregler, VAB, etc, etc inte gäller för egenföretagare. Ett gott eget startkapital och en uthållighet som gränsar till vansinne är bara de första grundförutsättningarna som krävs för att starta eget. Men det är ändå fantastiskt på många sätt att vara företagare och entreprenör, men det är absolut inget att rekommendera till "vanliga" och normalt funtade människor. I normala fall krävs det entreprenörskap (= dårskap?) i omåttliga mängder... |
|
|
Vet inte hur van du är att putsa på bilar men det är nog bra om du kan yrket ordentligt till att börja med. Försök ta anställning på en rekondfirma eller gå kurser i bilvård. Skaffa F-skatt och registrera din firma. Sen skulle jag sätta samman några attraktiva paket och besöka ett antal mindre bilfirmor och presentera din affärside. Är du inte så bra på ekonomi och kalkyler ta hjälp av någon. Kanske några "prova på"-erbjudande på 5-10bilar. Och sedan kanske du kan försöka få till någon form av avtal med firmorna. Går det att smygstarta firman i mindre lokaler och kanske begagnade maskiner. Kör vid sidan om ditt vanliga jobb under nåt år eller två tills du fått ett bra rykte och stamkunder och ser att det börjar snurra. Se till att du verkligen har familjen med dig, firman kommer ta mycket tid och det kan vara lite drygt innan pengarna börjar komma in. Man kan få en hel del hjälp av skatteverket, nyföretagarcentrum osv. Dom anordnar både seminarium och personblig rådgivning. Är du arbetslös tror jag det finns ytterliggare hjälp att få. Startade själv en fotofirma (fota hus från ovan åt fastighetsmäklare www.topphoto.se) för ett par år sedan och det var betydligt mer jobb att komma igång än man räknat med, men mycket kul och lärorikt. Körde vid sidan om mitt vanliga jobb och såg till att ha låga omkostnader (speciellt fasta). Tag nåt år innan det började rulla men sen blev mitt "problem" att det blev för mycket jobb på helger och kvällar med kort varsel. (Firma och utrustning blir ev. till salu om någon är sugen på ett kul och lönande extraknäck ;)) Om du verkligen brinner för det så kör men dra inte på dig onödigt stora kostnader, diskutera med familjen, förbered dig grundligt, och var beredd på mycket slit men även mycket tillbaka i form av tillfredsställelse, erfarenhet och kanske pengar (?) Stort lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.