|
|
|
|---|---|
|
Hur gör man när man skall betala en bil privat enklast? vill inte ta med kontanter.. Vad är det mer man skall tänka på när man köper privat och hur länge tar det i tyskland när man är där och skall ha rätt skyltar osv.. | |
|
Frågan om betalning till privatperson ställde jag själv för ett tag sedan utan att få några exakta svar. Tror att viss banker kan ordna en expressöverföring men om pengarna kommer fram samma dag eller någon dag senare vet jag ej. När det gäller kontanter så är det förutom osäkerheten att resa med dessa även så att den kurs du får betala är avsevärt sämre än den du kan få vid en banköverföring så för en bil i t ex 300'-klassen kan det röra sig om en 6-10' som du förlorar på sämre kurs. Hela proceduren för ägarbyte och skyltar brukar ta 1-2 timmar men det beror på orten, veckodag, tid, etc. ___ //Ulf |
|
| vad blir kursen vid en sådan överföring i dags läget? | |
|
Kollde på SEB och där ligger kursen kring 9,17. Ska du växla till kontanter vill dom har 9,59. Forex tar 9,54. När det gäller kontanter så brukar växlingsfirmorna har bättre kurser vid större belopp men jag tror inte dom kommer i närheten av Avistakursen som används vid banköverföringar. Säg att du kan få 9,40 på Forex så skiljer det ändå 0,23 öre per Euro och köper du en bil för 30' Euro så blir det 6900kr i högre pris för bilen + risken med att resa ner med kontanter. Men problemet med att göra en banköverföring vid köp av privatperson kvarstår ju... ___ //Ulf |
|
|
Jag köpte iofs inte privat men gjorde så här. Ta reda på säljarens Iban/swift osv. Köp en expressöverföring på ditt bankkontor, kostar runt 300:- När allt är ok ringer du hem så har han pengarna på ca 30min. Detta gäller iaf Handelsbanken, dom andra bankerna bör väl ha nåt liknande system. Nackdelen är ju att du måste vara säker på att du skall ha just den bilen. |
|
deamon |
köper alltid casch , då finns det utrymme för förhandling med kontanter i näven |
|
deamon: jag förstår att kontanter ger bättre möjligheter men du tappar ju mycket på att kontanter är mycket dyrare. Som i mitt exempel ovan så var det 7.000 kr på 30.000 €. Du kanske köper Euro billigare... ___ //Ulf |
|
deamon |
Jag ger 9 för euron men du får ju då klart tänka på att hur mycke tjänar du på en bil du importerar och köper du kontant så prutar du ner ca 1000-2000 euro Max få har du tjänat in de 7000kroborna + lite till .att tillägga då brukar jag alldrig tala om motparten att jag kommer med casch , utan jag brukar fråga vilken bank de har för att "fixa@överföring så inte msn blir påhoppad och rånad , när jag sett bilen och allt känns bra är det dags o ta fram pengarna och handla |
|
Vad har ni för erfarenhet av banköverföring. Har pratat med swedbank och man kan köpa en Urgent överföring vilket de säger att pengarna ska vara framme samma dag om man ringer in innan 13.00 Kommer tjäna ca 5000 på växel kurs mot kontater.. Vilket motsvarar resan hem typ. Någon som provat denna typ av överföring? |
|
| Läs vad jag skrev ovan...... | |
|
Krigge: Dem pausar betalningen på något sätt eller? Ringer man dem och fixar betalningen eller gör man det på telefon med dosan? |
|
| Krigge: Har du då meddelat banken innan vart pengarna ska ? | |
|
Dom överför pengarna till deras avdelning i tyskland. Därifrån går pengarna i princip på minuten till mottagarens bankkonto. Så ja, man måste meddela innan till vilket konto/bank pengarna skall gå till. |
|
|
Heter denna överförning något. För när jag prata med handelsbanken på telefon för 1 månad sen så visste inte killen jag prata med något. |
|
| Jag pratade med min personliga bankman så löste han detta för mig, tror inte dom kan detta på telefonsupporten. | |
| Kan bidra med lite info igen. Betalade bilen jag hämtade nyss med Swedbanks Utlandsbetalning Urgent och då hade firman pengarna på sitt konto dagen efter på eftermiddagen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.