|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min fru skulle idag backa ut genom en snövall vid vår garageinfart efter att vår snöröjare gjort ett bra jobb med att röja gatan vi bor vid.Till saken hör att det är ganska kraftig backe vid vårt hus. Nu till frågan. När frugan skulle backa igenom snövallen så drev X3:an bara på bakhjulen vilket gjorde att hon blev " ståendes" i snövallen. Är det så att X3:an bara driver på alla 4 hjuen när man kör framåt, eller borde den ha drivit även på ´framhjulen även då man backar. För att beskriva situationen ytterligare så hade hon halvt rattutslag och backade uppåt i backen när framhjulen slutade driva. Någon som vet?? MvH Micke | |
|
Mycket intressant fråga! När X3 kom för flera år sedan testade Collin den tillsammans med andra dunderklumpar i snöiga uppförsbackar. Den enda som kom upp var Volvo X90! Då köpte jag en cab istället. Hört att BMW ev planerar gå över till Haldexsystemet. Cab-Ing |
|
|
Nu är ju xdrive uppdaterat en del sedan det kom. Finns det något nytt test i snöiga backar som visar att Haldex är bättre? Jag tror inte att BMW kommer att byta ut sitt egna system. Angående drivning på dåligt underlag står det följande i instruktionsboken: "DTC är en optimerad variant av DSC för speciella vägförhållanden, t ex oplogade vintervägar. Systemet ger maximal drivning, emellertid med sämre körstabilitet. Kör därför försiktigt." Prova det nästa gång och se om det går bättre. "BMW six appeal" |
|
|
Detta testet behandlar visserligen en 320xd och ingen X3, men själva xDrive systemet borde inte skilja så mycket från X3:an. Länk |
|
|
Konstigt, jag hade en X3 -06 och gjorde precis det testet; kollade vilka hjul som driver i hal brant uppförsbacke och den drev på alla fyra. "det finns inget sen...." |
|
|
Sorry, hon backade(såg inte det i förstone)det gjorde inte jag. Vet således inte.... "det finns inget sen...." |
|
| Hej igen alla, och tack för era svar. En intelligent person i min bekantskapskrets ( som oxå) kör BMW X3 ( dock en 3,0 i), beskrev hur systemet fungerar mer ingående och menade på att den nog drivit även fram men kanske enbart på ena hjulet ( vilket också bekräftas i den artikel som Cris87 skickat med). Då jag stod placerad från sidan kunde jag bara se hjulen från ena sidan. Så som han beskrev det så kan kraften fördelas individuellt till de hjul som har bäst grepp. Det kan vara så att det var höger bak samt vänster fram som drev medans de andra bromsats ner pga för dålig friktion. Jag skall vid tillfälle försöka simulera situationen igen ( måste dock vänta in snöröjaren först....) ber att få återkomma i ämnet. Vill samtidigt belysa att vid ett test rakt fram i nämna backe drev bilen på alla 4:a och jag " flög fram". | |
|
Hej, lånar tråden lite om det är OK? Det första jag skulle göra med min X3 när den var ny var att dra upp grannens båt. Snacka om förvånad jag blev när X3:an grävde ner sig i sanden... Snopet! Besviken efter detta så nosade jag lite och fick rådet att koppla ur DSC. Har gjort detta vid besvärligt underlag sen dess och verkligen försökt hamna i svåra situationer med två tons släp efter. Aldrig varit några problem. Är detta verkligen möjligt eller har jag bara haft tur? Kan X3:an aldrig driva på alla 4 när något hjul börjar spinna? Hälsningar / McJonas |
|
|
Att fastna i sand är verkligen inte svårt, gick det bra på sand med DSC/DTC urkopplat alltså? Mvh |
|
| xDrive ska funka även om ett hjul/axel/sida har 0% friktion. | |
| Länk | |
|
rob_t_j72 Ja, tvingades stanna i en kraftig uppförsbacke med två tons släp på kroken. Trodde det var kört, men inte. Gick hur bra som helst! |
|
|
Är ägare till X3.0iA -04. Den driver bäst i terräng med DCS urkopplad, det är beskrivet i instruktionsbok. vad som är beskrivet är att när DCS är urkopplad prioriterar elektoniken x-drive systemet . Att det blir en konflikt mellan antisladdfunktionen och x-drive känns logiskt, dom skall ju arbeta med samma broms och hjul. BMW har gjort detta mycket bra, terrängegenskaperna känns goda, det finns mycket sämre system på marknaden, har erfarenheter från andra bilmärken, jag tror att det enda som slår BMW här är äkta diffspärrar samt lågväxel, sådana traktorer vill man ju ej köra. |
|
|
DSC heter det ju, ursäkta |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.