|
|
|
|---|---|
|
Har ett märkligt fenomen i min e39 touring -99. Det är en 528 tiptronic. Vid varm motor så händer det ibland, allt oftare sedan fenomenet började, att startmotorn bara viner. Den snurrar men utan ingrepp, drar runt motorn. Då man släpper nyckeln så klonkar det även från motorn. Den startar alltid felfritt då den är kall. I övrigt så är allt tiptopp och fungerar som det ska. kan det verkligen vara dåligt med startström? Batteriet är ett Biltema silver med knappt två år på nacken. Det första man tänker är ju startström. Men eftersom det inte händer vid kall motor så blir jag konfunderad och undrar om andra tips? Har inget med kall/varm väderlek att göra heller. Samma sak oavsett. /Uffe /Uffe | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låter som kopplingen till bendixdrevet är slitet, solenoiden drar ju så att den ger kontakt till startmotorns lindning, men drevet till startkransen går inte runt. är ju en centrifugalkoppling som låser bendixdrevet så det kan dra runt startkransen. Renovera startmotorn eller en från skroten är nog rekomendabelt. Att det inte händer när det är kallt beror på att materialet krymper och det ligger så nära gränsen attt när blir varmt så blirt det för glappt istället ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har tänkt typ startmotorkoppling. Då jag mekat lite MC och känns vid problemen därifrån. Men jag kan ju inte hur det är konstruerat på en bil likt den här annat än att principen bör vara likvärdig. Tack för svaret. Då problemen tilltagit med tiden sedan första gången det inträffade så får jag nog se över startmotorn helt enkelt. På det ena eller andra sättet. Har bytt på en gammal Audi en gång då det visade sig att den var källan till ständiga urladdningar av batteriet. Berodde på vilket läge den stoppade i efter användning s a s. Och det var en lätt procedur. Antar att den sitter hyffsat lättåtkomligt på den här också. Allt annat är ju så genomtänkt. /Uffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.