|
|
|
|---|---|
|
Tja Har problem med att bilen inte mäter soppaförbrukningen rätt, mätt detta genom att tanka fullt och nolla trippmätaren. Börjar med förbrukningsnålen som vid 90 och jämn gas kan visa 1.2 sen kör man vidare ett tag går sen till 90 igen och håller jämt så kan den visa 0.8 Sen släpper man gasen med växeln i går den ner till 0 men lägger man därimot ur växeln eller håller i kopplingen kan den svajja upp till 2liter eller hoppa fram/tillbaka sen gå ner till 0 ett tag senare eller rent av stanna vid 0.2 Även bilens färddator visar runt 1.4 liter landsvägsköning då jag mätt upp den verkliga förbrukningen till runt litern Mäter soppanålen och färddatorn från samma ställe så man kan dra någon slutsats till vad som är fel? Alla svar uppskattas | |
|
Mäteren visar olika beroende på hur fort du kör när du frikopplar. Kör du sakta så visar den mycket, och kör du fort visar den i stort sett noll. Det (en frisk) mätare gör är att den visar förhållandet mellan förbrukat bränsle och sträckan som färdas. När du släpper gasen med växel i, dvs motorbromsar, så stängs insprutningen av helt. Inget bränsle går åt och förhållandet i divisionen (liter / 100km) blir 0. 0 delat med vilken-sträcka-som-helst = 0. När du släpper gasen och frikopplar så måste bilen lägga in lite bränsle för att hålla motorn igång. Säg att det går åt X liter bränsle för att hålla motorn igång...vad som nålen visar beror alltså på hastigheten, dvs den sträcka du färdas. (X / sträckan). Är hastigheten, alltså sträckan, hög så blir resultatet av divisionen ett lågt tal, medan resultatet blir högt om hastigheten, alltså sträckan, är ett lågt tal. Specialfallet är när man står stilla och sträckan är noll. Man kan inte dividera med noll, så man har löst det genom att inte visa något värde alls, utan förbrukningsnålen står på noll. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Min mätare funkar inte riktigt så Som sagt har jag växeln i och rullar så går den som den ska ner till 0 Men har jag växeln ur och rullar så kan den hoppa upp till 1.5 liter sen ner till 0.5 sen upp till 2 sen ner till noll, detta inom loppet av 3-4 sek Den svajjar alltså oregelbundet, ibland svajjar den bara till sen direkt ner till 0 Vad kan vara fel, någon givare nånstans? |
|
|
När man rullar långsamt typ 5km/h så visar nålen noll. Det är inte i de farterna som du får den svajjande nålen? Dvs. du går över och under gränsvärdet för när nålen går mot noll. Rullar du i 50 km/h på tomgång och friläge så borde nålen visa ganska lite (ca 0.2 kanske) och vara stadig. Visas medelförbrukningen rätt annars så har nog intrumentet fått spelet... /chni |
|
| Nålen fladdarar i alla hastigheter så länge jag har växeln urlagd | |
| Jag har liknande problem med min 325ix. Mestadels verkar nålen stämma överens med körsätt men ibland börjar nålen vandra hejvilt. Någon som vet varifrån förbrukningsmätaren styrs, givare, kontakter osv man bör kolla? | |
|
Gör den samma för dig att den får tokbryt när man frikopplar? Skulle också vilja veta om färddatorn och nålen får sina värden från samma ställe, för just nu kör jag runt med en förbrukning (enl färddator) på blygsamma 1.6/mil Har mätt med tanka fullt nolla trippen principen och har märkt att förbrukningen på färddatorn stämmer inte på långa vägar (som tur är) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.