AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.003

BMW= Bogseras Med Wire=sant

Sida 1 av 2
Har en 520-89, som jag byggt om till a-traktor åt grabben. Den kokade för ett par veckor sedan, på väg till bilprovningen.
Toppen blev sned, så vi köpte en rak begad topp och bytte.
Lyckades ta oss till besiktningen och efter totalt tolv!!! mil stannar bilskrället igen. Bogserar hem den, och lyfter av toppen.
Nu har en ventil gått av i den "nya" toppen vi köpte och slagit sönder kolv och topp... Fan va less man blir.
Ska det vara så?
Behöver nu få tag på en till M20B20 motor. Nån som ruvar på en sådan, eller vet var det finns en.
Förbannade BMWrackel....
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Synden straffar sig själv, bygga om en Bmw till A-traktor; Usch ;)

Klart så skall det inte vara så här, tyvärr är Bmw roliga bilar och sådana körs hårt. Vet inte hur illa motorn kokade vid det första tillfället, men antingen körde ni länge med överhettat motor eller så var nått fel innan gissar jag på för att gå varm och köras in till kanten klarar en Bmw-sexa utan problem men att köras vidare med, vilket motor klarar det? Volvo B20 klarar väl det hyggligt men hur rolig är det gamla åbäket till traktormotor mot en Bmw-sexa?

Den andra toppen var förmodligen misshandlad, inte allt för ovanligt när det gäller Bmw. Inget illa menat, men jag antar att ni köpte en billig E34?

Grundproblemet i denna historien är troligen just det, billiga Bmw är ofta slutkörda. Vill man ha en ok Bmw får man betala mer, ofta över 15.000:- för en i ok skick men en Bmw i bra skick är å andra sidan bland det pålitligaste man kan köra enligt egen erfarenhet.

M20 är en trevlig motor, men är känslig om den inte servas korrekt och kräver kamremsbyte. När du ändå håller på, varför inte lägga i en M50 istället? Nya sexan med 24v och kamkedja kallad "Bmw´s B20" och som du kanske förstår av namnet en slitstark maskin. Med stor sannolikhet ser SBP ingen skillnad, annars både det gå att registera om då ökningen är 21hp på en 520i.

Sedan byter du din M50B20 mot en M50B25 för att drömma vidare, ingen ser någon skillnad och då har sonen helt plötsligt 192hp att leka med!

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Jag tycker bjersérs förslag låter som man får stå i garaget hela tiden om man ska byta motor hit och dit, inget illa menat. Men tänk att det är en epa som bara får göra 30km/h, Stel i bakvagnen osv. Försök leta på en bättre begagnad topp.

Och vill grabben ha 192hk är det nog enklast att köpa en fräsch 525a när han fyller 18.
En a-traktor är inte stel i bakvagnen... ;-)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Och vad jag förstått gör de ytterst sällan 30km/h heller, visserligen kanske inget man skall uppmuntra men nu var det sagt. Byta motor är visserligen mycket mer jobb, men jag lade fram fördelarna så får han själv avgöra om det är värt det!

//Bjersér

Jaha, då var det dax igen då...
Bmw:n blev bogserad hem igen, vägrar starta.
Ser ut att vara vatten i oljan. Orkar inte titta till den nu på ett par dagar

Den "nya" motorn höll ju i en vecka i alla fall...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ta det som ett tecken på att det finns en högre makt. Man bygger inte traktor av en bmw utan att straffas... ;-)

Mera seriöst.
Koka den ingen eller vad hände denna gång? Dessa motorer är grymt känsliga för att överhettas och samtidigt rätt svåra att lufta när man fyller på vätskan och toppar man det med att visco-kopplingen till fläkten säkert är dålig och föraren kanske fyllt fronten med snö?

//Magnus

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Löjligt att racka ner på BMW som bilmärke:
"byggt om till a-traktor"
"Den kokade"
"nu har en ventil gått av i den "nya" toppen"
"Förbannade BMWrackel"

Allt detta beror på inkompetent mekaniker som snålar på delar! Vad av detta hade inte hänt på vilket märke som helst med dig som mekaniker?

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Kan vara att den från början INTE är konstruerad för att gå på maxvarv i 30km/h? Är inte förvånad att den kokar...

Gamla M20:n kanske inte var den bästa konstruktionen när det gäller smörjning av kamaxel mm... hade någon fuskat med oljebyte brukade det väl tendera i problem för senare ägare.
Måste bara få kommentera mästermekaniker "steaman"

"Löjligt att racka ner på BMW som bilmärke"
Visst jag är jättelöjlig, bygga om en bmw till en traktor! Herregud, jag kommer nog inte till himlen efter dette livet! Bmw som traktor!! Det är oförlåtligt!

"byggt om till a-traktor"
-Vad jag vet, så måste man vara 18 år i sverige för att få köra bil. T.o.m. en bmw! Tycker att det är ett bra alternativ för sonen att ta sig till träningar m.m, då vi bor ute på vischan, med dåliga bussförbindelser.

"Den kokade"
-det kallas väl så, när vatten når en vis temperatur, och den förvandlas till ånga? Eller har jag missat något?

"nu har en ventil gått av i den "nya" toppen"
När man köper en "ny" eller rättare sagt en bättre begagnad topp, så är det omöjligt att kolla upp stamtavlan på den, då den levt ett 20-årigt liv i världens bästa bil. När man sedan monterar den tillsammans med ny blockpackning, nya topplocksbultar, ny termostat, ny vattenpump, ny kamrem, ny spännrulle m.m. Momentdrar toppen med en nykalibrerad momentnyckel, luftar motorn efter konstens alla regler, och insugsventilen bara går tvärt av i skaftet, så inte vet jag vad du skulle kunna ha gjort så mycket bättre?

"Förbannade BMWrackel"
-Efter allt vi varit med om, och upplevt den fina kvalitén det verkar vara på grejerna, så vad annars kan man kalla det?

"Allt detta beror på inkompetent mekaniker som snålar på delar! Vad av detta hade inte hänt på vilket märke som helst med dig som mekaniker?"
-Jag har skruvat i bilar i 30år. Både bruksbilar och tävlingsbilar, men aldrig varit med om något liknande. Har mestadels kört ett annat tyskt bilmärke, men tyvärr har dom ingen bakhjulsdriven bil som det enkelt går att göra om till traktor. Funderar på att ta en av deras 4-hjulsdrivna modell, och koppla bort framhjulsdriften, och sedan konvertera om till traktor. Eller kanske man skulle lämna in den till dig, så vi också får leva den ljuvliga bmw drömmen, som du verkar leva i.

Kan avslutningsvis säga att den INTE ligget på maxvarv vid 30 km/h, det gjorde den bara på besiktningen. Nu ligger den på ca: 1500 varv.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Håller med att bättre försöka få tag i en m50 istället för m20. m20 var bra nog när dom kom och var nya men på äldre dar nja rena skiten! Många har blivit besvikna på dessa m20.

MvH Bmw 4-ever
Jag bytte topp packning två ggr på m25, skön karaktär men djävligt känslig för varmkörning! Byt till m50 om du tycker det är värt besväret, mycket tåligare konstruktion!
Sorry, m20 2,5l menade jag!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
M20 är knappast så känslig som den framstår som nu i de sista inläggen, även om M50 är klart bättre. Men 25år senare placerad i diverse modeller som buskörts i större eller mindre utsträckning är det kanske inte så konstigt att det är svårt att hitta ok delar?

Skall man ha en ok Bmw eller ok delar blir det ett högt inköpspris, i och med att bilarna är körglada är det ofta antingen "ok" eller "skräp".

Det finns en anledning till att de flesta bygger på Volvo, och det är inte att Volvo skulle vara bättre lämpad utan att du kan hitta en nybesiktigad, fin bakhjulsdriven Volvo för samma pengar som du hittar en sunkig M20 (Alltså enbart en motor) till din E34.

Bmw var rejält dyrare som ny för 25år sedan och det finns en markant skillnad kvar idag, därmed inte sagt att det är idiotsäkert att gå ut och köpa en relativt dyr begagnad Bmw, för de finns förstås de som har mage att ta bra betalt för sitt skräp med. :)

//Bjersér

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vad jag menade med mitt inlägg var att du skyller på ett bilmärke efter att du misslyckats med byggandet av en traktor baserat på en över 20 år gammal donator. Om sedan bilen inte går som du förväntat dig så är det väl du som slarvat eller snålat!

Kan bror duktig (steaman), då tala om för mig, vad jag slarvat eller snålat med?
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du inte kan det själv så bevisar det väl mitt första påstående! Jag bara konstaterar fakta. Du kan ju skylla på slumpen eller på BMW (som tillverkare bilen för 20 år sedan) om du inte vill erkänna slarv eller snålhet.

Så när en 20 år gammal bmw går sönder, då är det slarv och snålhet. Tror jag byter märke...
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har sett många gamla "rackel" köra omkring så det är nog inte så många fel på själva motorerna...

"När man köper en "ny" eller rättare sagt en bättre begagnad topp, så är det omöjligt att kolla upp stamtavlan på den, då den levt ett 20-årigt liv i världens bästa bil. När man sedan monterar den tillsammans med ny blockpackning, nya topplocksbultar, ny termostat, ny vattenpump, ny kamrem, ny spännrulle m.m. Momentdrar toppen med en nykalibrerad momentnyckel, luftar motorn efter konstens alla regler, och insugsventilen bara går tvärt av i skaftet, så inte vet jag vad du skulle kunna ha gjort så mycket bättre?"
Renoverat toppen så man VET att den är ok istället för att chansa?

""Förbannade BMWrackel"
-Efter allt vi varit med om, och upplevt den fina kvalitén det verkar vara på grejerna, så vad annars kan man kalla det?"
En dålig mekaniker skyller på verktygen, eller det man skruvar på. Det finns bevisligen mååånga som får motorerna att hålla länge, trots att den är lite känslig. Fast å andra sidan kanske det handlar om den som har kört .. ehm .. "traktorn". Det är både hanteringen och underhållet av fordonet som avgör livslängden, inte så mycket fordonet på egen hand.

"-Jag har skruvat i bilar i 30år. Både bruksbilar och tävlingsbilar, men aldrig varit med om något liknande. Har mestadels kört ett annat tyskt bilmärke, men tyvärr har dom ingen bakhjulsdriven bil som det enkelt går att göra om till traktor. Funderar på att ta en av deras 4-hjulsdrivna modell, och koppla bort framhjulsdriften, och sedan konvertera om till traktor. Eller kanske man skulle lämna in den till dig, så vi också får leva den ljuvliga bmw drömmen, som du verkar leva i."
Whatevet turns you on, man. Fast jag är lite nyfiken på hur de andra bilarna fungerar. Finns de fortfarande på vägarna eller är de skrotade? En retorisk fråga (innebär att den inte ska besvaras). Och besvära dig inte med ett partiskt utlåtande från dig själv, tack.

"Kan avslutningsvis säga att den INTE ligget på maxvarv vid 30 km/h, det gjorde den bara på besiktningen. Nu ligger den på ca: 1500 varv."
Hoppsan. Så då kör sonen i strax under 10 km/tim då alltså? Kanske därför den kokar. Den behöver ju fartvind för att kylas. :-)

Eller är det så att du byggde om den till traktor, registrerade och besiktade den, och byggde sedan om den till bil igen - bara för att låta sonen köra en oregistrerad och oförsäkrad ombyggd bil (försäkringen gäller ju inte om fordonet inte är lagligt) istället för att låta bilen vara som den var - besiktad, skattad och försäkrad - och låta honom "bara" köra olovligt? Det låter som en verklig stjärnmekaniker... ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
En M20 speciellt är inget man varvar tuttarna heller.. Speciellt inte när den är kall.. En M20 kan vara lite speciell att lufta med så.. Fick nu ut all luft ut den?

Ska man åka på varvstoppet för att då ut de sista km så bör man byta till en b20 eller nåt. De är så sega att de fattar inte ens att de rasat för en 2' mil seanare ;)

J.Lindström
Hool: Eller kanske för att B20 överlever allt + lite till :)
Perfekt traktormotor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.