|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så har jag problem med laddningen på min bmw 530 e60. Ibland när man startar bilen kan man köra ett litet tag sedan så slutar den att ladda, så då börjar den stänga av diverse strömkrävande delar av bilen, exempelvis anti-sladd, abs, displayen, värmefläkten osv. Då har jag kollat att den slutar att ladda. Men sen det knepiga är att man kan köra så i ett tag sedan helt plötsligt har den börjat ladda igen och kan gå i 2-3 dagar innan det blir något problem igen. Har provat att knacka på generatorn osv men det hjälper aldrig, det enda som verkar hjälpa är att fortsätta köra tills den börjar ladda igen. Felet kommer och går och är rätt irriterande så jag tänkte kolla om det är någon annan som har råkat ut för detta, eller någon som vet vad det kan vara för fel? Tänkte slippa åka in på bmw här hemma då dom är smärre okunniga och brukar ta betalt per timme, ordentligt... Om än dom inte hittar felet och det kanske egentligen är ett enkelt problem.. Mvh | |
|
Kolla upp om det finns lagrade felkoder först. Mvh |
|
|
Hej! Som jag nu gjort har jag kollat upp med BMW och satt bilen mot datorn. Dom dömde direkt ut generatorn och sa att den måste bytas. Men jag tycker att om generatorn är död så borde den inte ladda kring 14-14.5 så fort den börjar ladda igen. Sen så idag så började bilen stänga av allting sen 30 sekunder senare starta den upp allt igen och sen stängde den av sen upp igen och så fortsatte det. Jag har fått många DME felmeddelande ang. underspänningar och överspänningar. Samt att jag fick BSD-Generator: Signal.. Det var då dom sa att generatorn var trasig och måste bytas. Men vidare kontakt med annan bmw-återförsäljare säger att det mest troligt inte är generatorn utan något annat problem.. Jag tycker bilen beter sig som att det är glappt nånstans eller liknande. Samt att bilen oftast aldrig beter sig konstigt då bilen blivit varm. Någon som kan ha någon aning om vad felet är? eller upplevt liknande? Har sett att det finns nå jordkablar som kan ärga eller vara glappa. Dom kring batteriet är fina. Vars finns det fler jordkablar alt strömkablar som ska kollas förutom den på generatorn? Mvh |
|
|
Kan även tillägga att det är bytt till ett 100 Am batteri och inte ett 80 som det sitter orginal. batteriet är inte inkodad eller registrerat bytt, men på den bmw-verkstad jag var till nu så hade mitt problem absolut till 100% inte med det att göra. Det är också lite konstigt för jag har läst på många ställen att liknande symptom kan bero på detta, att IBS inte är medveten om att det är bytt till ett större batteri. Tacksam för all hjälp jag kan få!!! |
|
|
Låter som generatorfel. En glappkontakt i laddregulatorn t.ex kan göra att den går från full laddning till noll osv. FP |
|
|
Ja det känns som ett rätt simpelt fel, men man vet ju aldrig. En fråga angående generatorn då. Jag har försökt få av den svarta kåpan på baksidan av generatorn men det verka f*n inte gå. Den sitter inte i några muttrar heller som det brukar göra. Det är snarlikt som på e39an jag hade men det verkar inte som att det ska vara några muttrar på dem två bultarna eller gängstängerna som är storlek m6 eller vad det är. Men plasten i botten är formad precis som den styrs på bulten sen är det gjort så att det ska "haka" fast i gängorna om man försöker dra den av bultarna. Svårt å förklara men nån som har gjort det förstår hur jag menar. Tacksam för svar. |
|
|
HJÄLP! Less less less... Nu börjar bilen bli helt upp i tok. Bilen har börjat bete sig på ett helt annat sätt nu. Nu när man är ute och kör så stänger bilen av hela systemet direkt, sen kan man köra 30 sek så startar den upp alla funktioner igen sen håller den på så. Ibland kan det vara sekunder mellan att den tvärt stänger av allt sen startar upp igen, stänger av osv. Den börjar ALLTID med att stänga av fläkten sen hänger resten på. Display, abs, dsc, active steering osv. Det måste vara nån glappkontakt nånstans, vars ska man börja kolla? bortsett från strömkabeln på generatorn och polerna på batteriet?! Sen hur i hela friden får man lös kåpan på generatorn för att komma åt kolen, laddregu osv? Måste man verkligen ha nå special-verktyg för att lyckas få lös den?! Tacksam för snabba svar! |
|
|
Det kan verka som många fel men troligen beror allt på laddning (brist på) och möjligen batterifel. Jag har inte mekat i just din bilmodell, men jag är rädd att du måste ta bort generatorn för att komma åt delarna i den. FP |
|
|
Batteriet är ett nytt 100 am och den laddar som den ska. Har pratat med en bmw-åf som inte hunnit svara än men dom sa till 85% att det inte var generator... Så irriterande, om man bara visste att det var generatorn så hade jag ju fixat det direkt... Har ju en begagnat garanti kvar eller vad det heter. Men känns drygt med självrisk om det är nå skitfel man fixar själv normalt sett.. Vilket ÅF'en trodde... Ingen som haft liknande problem eller har ett vettigt förslag på var man börjar med bmw e60? |
|
|
Felkodsavläsningen pekar mot generatorn, varför inte börja där? FP |
|
|
Blev minst sagt förvånad när jag läste att du har garnati på bilen. Varför krångla!?? Lämna in bilen och få felet åtgärdat. Klart att ÅF säger att det är ngt enkelt fel. Det kan lätt springa iväg i kostnad när det gäller felsökning och reservdelar. Mitt råd är: Lämna in bilen! Mvh Håkan |
|
|
Garanti och garanti. Det är nån blocket begagnat försäkring men det blir lätt dyrt i vilket fall som helst. Man får betala självrisk på 1500 och sen 25% av överstigande belopp läste jag nyss. I vilket fall så har jag funderat på att lämna in den. Men 1500:- för ett fel som kanske inte behöver kosta pengar känns liksom upp och ned för mig. Har som sagt försökt få upp generatorn för att kolla kolen osv men man måste tydligen lös med hela generatorn för att kunna lossa plastkåpan. Den tiden har jag inte haft tillgänglig ännu. Har även konstaterat en annan tendens. Det är nästan till 100% alltid då bilen är nystartad alt. kall som den strular. Kör man med bilen under dess plågor med att den startar och stänger av alla enheter tills motorn är genomvarm och sedan stänger man av bilen och låter den stå så att värmen får gå tillbaka och värma upp under huven så funkar den felfritt efter det. Tills det att den blivit kall och startas om på nytt.. Jaja, har ställt in bilen nu och ska ge fan i att bruka den och börja felsöka. Om jag går bet så får det helt enkelt bli att lämna in. Även om jag aldrig har gillat att lämna in bilen på verkstad... |
|
|
Hej Sammy Jag har precis samma problem på min 530 e60,och batteriet är ett 110amp bmw original som verkar vara i prima skick. När batteriet är nyladdat så funkar bilen oftast bra några dagar. Står den i kyla och man kallstartar den då är problemet där på en gång. abs,dsc,aktiv styrning,samt ibland så släcks panelen ner och tänds igen. Har du hittat nån lösning? vore tacksam för svar |
|
| Bytar du till större batteri måste du tala om för bilen ! Jag hade problem med att det indikareade låg spänning i i driven bytte batteri 110 ah som jag hade förut men problemet kvar stog sen bytte jag IBS n så fungerade allt som det skulle prova med det den säger till när generatorn skall ladda batteriet mmmm | |
|
Hej, jag hade samma symptom i min 645 efter 10500 mil (såklart!!!) - ett (relativt dyrt, 12000) generatorbyte fixade grejen. Min gissning är ju annars att det inte är själva generatorns fel, utan en styrenhet eller någon elektronik. Men nu går den felfritt och som ett oljat spjut. Lämna in och få en ny generator, använd IF och betala självrisk och 25%. Låt de även gå igenom bilen rejält så de kan ta ev. andra saker samtidigt - du har ju bara 3 månader på dig att hitta nya saker... Annars är ju 530-motorn underbar! Grattis till bra bil! |
|
|
Hej igen! Jag är ledsen att jag aldrig skrev vad jag hade för fel. Som almighty skriver så hade jag samma symptom som han. Jag bytte laddregulatorn sen dess har bilen gått felfritt!! Värt att nämna är att Ivars bilservice hade rätt i och med att dom sa att generatorn hade dött. Dock så behövde bara laddregulatorn bytas så det hade blivit onödigt dyrt ändå. I övrigt hade Lindholms bil i Umeå inte ett enda rätt i deras undersökning som dom gjorde på bilen då dom ville byta både ibs och kabeln under bilen och inget avv detta hade åtgärdat felet. Jag fick också en offert på 15.000:- som hade varit helt i onödan då! Kostade 1495:- med lite rabatt från företaget jag köpte den ifrån. Mvh Sammy |
|
|
Hej Allihopa Fick byta IBS:n så nu funkar den som den ska 3700:- på bmw. Tydligen ett vanligt problem på dom tidiga E60. |
|
| Har samma problem här, bytte batteri (88aH till 88 aH) i somras, funkade 1-2 månader, så börja allt om igen, system stängs av och slås på och efter ett tag orkar den inte starta igen utan extern laddning. Laddar ibland, ibland inte med motor igång. Bytte laddregulator för 3 dagar sen, men ingen skillnad. Ska jag börja gräva med IBSen nu eller lämna in? M-bilar i Västerås tar ca 1400:- för diagnostik | |
|
Hej allihopa Har tydligen ite skrivit här på ett tag. Jag trodde att problemet löst sig när jag bytte IBS en men ack så jag bedrog mig. Nu har jag även bytt plus kabeln som går ända framifrån och bak pga den var ärgig 8000:-. Värsta problemen är borta men kan fortfarande få nä jävla tokryck när det e kallt. Tydligen skall man passa sig för e60 före 2006 årsmodell. mvh |
|
|
Sammy Bytte du leddregulatorn själv? Fick du plocka loss generatorn då? Btw du verkar bo i mina trakter jag bor i kramfors. Skall nog ta och beställa en regulator jag oxå såg att schmiedmann tog 634:- för den så det kan det vara värt då jag redan kostat på den 12000:- mvh |
|
|
El-strul tillbaka för mig med. Fick ordning så bilen laddar igen genom att byta laddregulatorn. Funkade fint ett par månader. Så stod bilen i 3 dagar när jag låg sjuk, men då va batteriet så urladdat att inte ens centrallåset fungerade. Lämnade in bilen hos M-bilar i Västerås i måndags på diagnostik, dom hittade inga direkta fel, läckström på 20mA och toleransen låg på 80mA men de hitta någon felkod på ibsen, så de kopplade bort den och bad mig köra ett tag och kolla om problemet kvarstod, idag lämnade jag in på service på Aros auto och när jag skulle hämta bilen så va batteriet såklart dött igen, killen som jobbade där trodde direkt att det var fläktmotståndet som gett upp. Batteriet är dryga 6 månader gammalt Global på 88 AH köpt på Mekonomen. Börjar kännas lite surt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.