AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
969

Tips utav vintertvätt

Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Hej !

Jag vill tvätta min bil lika mycket nu som på sommaren :) men till problemet nu jag har varken garage hemma eller jobbet så vill undvika igenfrysna dörrar och andra problem.
vad för tips finns det förutom torka av lister direkt efter tvättning?

Mvh Sigge
La
20
Lasse1
525 Touring -02
För utom att torka listerna efter tvätt så brukar jag stänga dörrarna i "första låsläget" om du förstår hur jag menar :) Då blir den en liten glipa. Sen får kupevärmaren stå på ett tag tills det är torrt runt dörrarna.

Samma sak fungerar för rutorna. Veva ner ca 1cm och sen kupevärmare. För mig fryser ruterna annars fast.

Kanske kan va nåt.
Dra på silikon på listerna, bäst att göra innan du börjar tvätta då det är torrt.
Brukar även sätta en liten tejpbit över nyckelhålet för att inte trycka in onödigt vatten där.
al
72
alexx
523iT-97
Silikon på listerna är omdiskuterat.

Det finns däremot ett riktigt bra medel för gummilistor att köpa på BMW.
Medlet heter Gummi Pflege och kommer i en sprayburk.
Gnissel försvinner för gott (något som har räddat många plågade själar), listorna blir som nya, "feta" - och det doftar gott. Medlet är speciellt lämpligt för tidigare E39:or vilkas yttre gummilistor inte var filtklädda som på de senare modellerna!
BMW Gummi Pflege kan jag rekommendera med gott samvete.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Annars finns det ett gammalt beprövat sätt som fungerar lika bra idag som när farsgubben tvättade sin bil på 60-talet, i alla fall när det är minusgrader.

Tvätta bilen och låt den stå med dörrarna öppna i en kvart. Då hinner vattnet frysa till is och när du slår igen dörrarna så krossas isen. Öppna dörrarna så isen får ramla till marken, så den inte kläms fast och blir vatten igen när du värmer kupén.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.