|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har vart o inhandlat mig mitt livs första bayrich (22k mil) , köpte den osedd då den inte startade, visade sig vara dålig soppa + halvrisig pump. Den tidigare ägaren informerade mig om att han hade haft orolig tomgång då den var varm, där av bes. problem med hög HC halt (Jotack 655 [Max 100] vid en besiktning) Han hade bytt LMM, kollat över TGM samt bytt slangar till TGM:en ser det ut som (låg 2 i bagagen o jo de finns nya där fram ;) ) Enligt honom skulle det vara lambdan som var kass. Har provkört lite nu och kommit fram till följande Fick iaf igång bitarna och har kommit fram till följande: Startar inte utan lite gas, går med förhöjd tomgång skapligt vettigt vid kall motor Vid varm motor samma grej att den inte startar utan lite gas men nu till de roliga, den pendlar imellan 900RPM och 500RPM, man märker att styrsystemet "räddar" motorn då den håller på att dö. Detta håller på i c.a. 2-3 min. (hjälper inte att varva upp den) sedan går den över på stabil tomgång 900RPM. Den går dock lite "oroligt" i maskin, missar lite på 2 burkar låter det som, var och mätte HC hos en kompis förut och det pendlade då imellan 70-110 hade tyvär ingen möjlighet att mäta lambda då denna var kass, skall dock fixa avgas läckan o ta ett span med bredbandaren o se va den säger... Har tänkt att ge den en omgång nya stift och olja men är ändå fundersam till att den kräver gas vid start samt den pendlande gången i början. Tomgångsmotorn borde ju inte laga sig efter en stunds gång, samma sak med insugsläcka, då felet är konstant om man stänger av bilen o startar med en gång igen. Tror knappast att det är LMM:en som är felet, då borde den gå påtaglit mycket sämmre tycker jag... Någon som har någon erfarenhet/bra idé? Har försökt söka på ämnet men mest hittat frågor o sen inga uppföljningar på hur de ev. löste sig (förutom han som sålde sin bil ;) ) /Tack (Herrejävlar villket långt första inlägg det blev) /Christian | |
|
Jag har haft det felet och det ena jag inte bytta var insugpackningar och slangar , bytte en del slangar. jag satsar stenhårt på insugspackningar. |
|
|
Jo, men om de nu är insugspackning, så borde den inte börja gå riktigt efter en liten stund tycker jag... /Christian |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
tomgångsmotorn eller mest troligt tjuvluft nånstans kolla"gummmibälgen" mellan LMM och insug är den hel? inga sprickor? vaccum slangar som ansluter till bälgen? sitter dom fast? är dom hela? koppla lossa kablaget till LMM = nödprogram går den rent på nödprogrammet? |
|
men du skriver att den har förhöjd tomgång. Har du grejat avgasläkaget? |
|
|
Lite uppdate då, problemet kvarstår fortfarande, har inte kört startgas tricket då jag inte har haft någon startgas, drog ihop avgasstystemet så de vart bara en liten "smygläcka" (inga stora hål) testade med bredbandslamdan på tomgång utanför garaget 0,97-1,02 Sen chansade jag o drog till SBP, HC - 440 när han startade o körde avgastestet tokig CO jag påtalade att den brukar rätta till sig när man kört en sväng, så efter övrig felrapportering så tog han en sväng o vipps va de HC 97 (100) och CO på 0,4(0,5) Gräns innom parrentes skummt detta |
|
| Har liknande problem med min 320. Bra tomgång vid kall motor, vid drifttemp blir tomgången låg och orolig, drar jag ut lmm blir tomgången bra igen? Lmm som är kass eller nödprogrammet som döljer det verkliga felet? | |
|
Lånade hem polarens auto-com och fick fram felkoder på lmm och lambdasensor. Lmm kan ju vara från att man dragit ut kontakten medans bilen var igång så blir att mäta kablar imorgon :) någon som har elschema på just den biten (lambdasondkablar)? |
|
| Raderade du felkoderna och gjorde en ny mätning? | |
| Tyvärr blev klockan lite mycket igår så hann inte mäta något. Blir att mäta med multimeter och låna datorn igen om det blir att jag får byta lambdasensorn :) | |
| Men ni raderade inte felkoderna för att se om de återkom? | |
| Nej, och kör inte med bilen just nu. Tänkte bara kolla vad det var, hade lånat datorn för att kolla min 535 e39 som inte startar egentligen. Det visade sig vara nyckeln som tappat sin kodning så det var ju ett enkelt problem :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.