AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.964

känns som jag får sladd?

e4
39
e46turbo
Bmw 530d -05
Tänkte kolla om någon kanske vet vad som är fel på bilen...
En bmw 325 coupe -94

Känns som bakaxeln sitter löst typ, kör man rakt fram så får man styra hela tiden, känns som att åka på is, att det släpper bak...

Kan det vara nån bussning? Stötdämpare? Bilen blev nybesiktad förra veckan och dom kunde inte hitta nåt fel fast jag sa till om detta...

Skrammlar oxå från vänster bak när man kör i gupp...

Tacksam för hjälp!
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Testa o ryck/jucka lite på hjulen. rör dom sig i sidled utåt mot dig är de glapp i bussningar. Brukar vara dom främre busningarna i bakvagnen som ger sig.
e4
39
e46turbo
Bmw 530d -05
okej tack det ska jag prova
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Låter allvarligt. Lämna in till något proffs om du inte känner att du har koll. Är ju viktiga gerjor..
e4
39
e46turbo
Bmw 530d -05
Har juckat och dragit i bakdäcket och bilen osv men det verkar inte finnas nåt märkbart glapp eller så.... :(

Kan inte vara stötdämparna som gör det?

Får nog ta och lämna in bilen då...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag gissar på frusna dämpare.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
dämparna har med stabiliteten att göra helt klart.
eftersom det klonkar för dig när du kör i gupp låter de som främre bärarmsbussningen bak. den har att göra med hjulets styrvinkel.

om du kör på tvättbräde-väg, blir det skrammel i form av klonkandet då? iaf är det den bussningen. kan ju vara en kombo av dåliga dämpare också.

är bussningen riktigt dålig kan man höra klonket när man sparkar på däcket.

BMW ownz
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Tror fortfarande på bussningarna. Kolla dom o gör en hjulinställning.
Spelet behöver inte vara överdrivet stror för att de ska ge obehagliga beteenden. Kolla krängningshemmarna sprucken?

Hade samma med min M3:a. Bilen börja kasta när man svängde. Bytte bussningar och gjorde hjuliställningen. Sen var saken biff!! Gick att åka fort igen. Mvh
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tror på bussningarna ..jag kolla min bil..Den beter sig precis som du beskriver lite mer "sladdig" än vanligt..

Beemoholist javisst!
e4
39
e46turbo
Bmw 530d -05
ok tackar för hjälpen!!
Blir nog att lämna den till en bra verkstad..
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Här är några punkter att kolla:
1. Det ÄR is på vägen. Åtgärd: släpp på gasen o frikoppla! (hihi skämtar ba!)
2. Har du bytt till vinterdäck och fått i för lågt alt. för högt lufttryck? (Efter byte av mina slitna bakdäck fick jag i för högt tryck. Kändes som att man gick på sladd, speciellt vid filbyte i motorvägsfart.) Värt att kolla men iom skramlet (och åldern på din bil) är det säkert nån...
3. bärarmsbussning eller nåt gummilager till krängningshämmaren som gett upp. Kan ju också vara i kombo med att stötdämparna börjar bli gamla och juckiga :P
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Silentblocken, (Främre länkarmsbussning bak) är ett hett tips, hade precis samma symptom innan byte, känns som nytt nu. Antagligen ett av de vanligaste problemen på BMW...
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Spåriga isiga vägar?
Däcktryck?

Du skriver skrammel bak.. ser att många uppfattar detta som att du skrev "klonkande" vilketär ganska stor skillnad.
Skrammel kan komma från bromsbackar som är ett par mm mindre än oken så att dessa rör sig vid ojämheter och kan låta som skrammel.

Fjäder som gått av.. kan vara knepigt att se om det är nedersta varvet som går av då detta är i tallriken.. av med hjulet och kolla ordentligt.
På min compakt är båda bakfjädrarna av.. hela nedersta varvet på båda sidor är av.. syns inte utan att man plockar av ett hjul och tittar ner i tallriken och bilen känns lite som du beskriver vilket den inte gjorde för ett par år sedan. Så kolla dessa också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.