AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.416

Lämpligast...

Sida 1 av 2
518i slow mobil
Vad e lämpligast att ha på en 518 om man tänker proppa den full med turbo sprut och allt vad det heter? 2,5 eller 3tums rör??

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
bror på vad du ska ha för turbo
ska du inte ladda så mycket kan man ta ett 2,5tumsavgas
sen ska du ha ett extraktorgrenrör
du kan porta avgassidan
och he på 2 stycken extrasapridare...
men du kan ju ta en mitsu turbo från en saab 9000turbo
sen kan du ju ta intercoolern från en sån också.

men hur ska du göra med sbp när du ska bestkta den
jag ska då bara skruva lös själva turboagget
för alltannat får man ju ha där men dom kommer ju se att du använder turbo men vad gör det dom kan ju inte kugga bilen för det sitter ju inte nån turbo alls då

Dom 3 B:en-------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
-----------------------
----M-Power-----------
-FtpServer-217.211.204.234
--------------------
du måste ju sänka kompen också
du kan gröpa ur förbränings rummen i toppen eller så kan du köpa en tjockare toppackning
såna finns på www.motornord.com....
men du ska igentligen köpa lågkomp kolvar
efter som att din motor är så liten kan du ju köpa
smida kolvar från en volvo dom är inte dyra finns säkert på skroten i massor....

tänk på säker heten också köp bättre bromsar och bättra på väghållnigen
vi vill ju inte att en till ägare av det så ädla bil märket ska skada sig eller dö.

så lycka till med bygget

-Bemmer,Brännvin,Brudar-
-----------------------
----M-Power-----------
--------------------
518i slow mobil
ok... tänkte kanske ladda ca 1-1,2Bar i slutändadn... Och köpa lågkomp kolvar, borra till större volym, xtractor, trimkam, portad, och ltie mer som e hemligt... =) Men 2,4" räcker asså då?

BMW e28 registret #154
Länk
alltså du behöver igentligen inte skaffa lågkompkolvar skicka bara in dom till värkstad så kan dom svarva ner dom åt dig men då är dom ju inte smida
så det är ju bara att välja vad man ska prioritera
om man ska vara lite seriös så ska man köpa smidakolvar men orginalkolvarna håller nog för cd 3-400hk bara man inte ligger och pressar efter nån väg........

2,5tum räcker men du kan ju ta bort en ljuddämparen
dp blir det lite häftigare och turbos sänker ljudet lite också

det är en del också här på forumet som rekomenderar DR schriks cammar en 272graders cam skulle bli ganska bra

du ska ju svetsa avgassystem och extrakror grenrör
för ette xtraktor gren rör kostar ju skit mycket typ 6-9000kr brör på vad du ska ha för märke.
jag har ju fixat det så lätt för mig för tusen spän ska en kompis svets ett 3tumsavgas med 3,5tums slutburk och ett extraktor grenrör.
sen skulle jag hjälpa han med datorn plus att jag skulle bränna lite musik åt han så
jag tycket att det är ganska bra pris... (obs sakerna är i aluplåt)

-Bemmer,Brännvin,Brudar-
-----------------------
----M-Power-----------
--------------------
JO SÅ HÄR PÅ KVÄLLS TIMMARNA KOMMER JAG PÅ ATT EN DEL ANVÄNDER DIESEL KOLVAR NÄR DOM SKA BYGGA BILAR MED ÖVERLADDNING
MAN SVARVAR NER DOM SÅ DET BLIR LIT EMINDRE KOMP SEN DÅ HAR DU JÄVLIGT BILIGA OCH STADIGA KOLVAR
BRA DISEAL KOLVAR KAN VARA STADIGARE ÄN EN DEL SMIDA KOLVAR
SÅ DET ÄR EN SAK SOM ÄR VÄRT ATT FORSKA MER I

JAG HAR INTE BESTÄMT ÄN OM JAG SKA KÖPA SMIDA ÄR TILL MIN BIL
MEN JAG SKA KÖRA MED ORIGINAL EN STUND SEN SÅ SKA MAN LADDA LITE MER SEN KAN MAN JU LADDA LITE MER
SEN NÄR TESTAT GRÄNSENEN STUND SÅ FÅ MAN KÖPA SMIDA KOLVAR ...

-Bemmer,Brännvin,Brudar-
-----------------------
----M-Power-----------
--------------------
518i slow mobil
jo... funderar på lågkomps kolvar från typ mahle eller nåt... Så man slipper riva motorn sen igen... Ska riva ner hela motorn i bestånds delar och undersöka vad som behöver fixas och sånt... Ordentligt från början, i det riktiga slutet ska det väl komma ur ca 300hk ärliga som knuffar framåt... Extractor får jag försöka svetsa själv, eller så diskuterar jag det med en polare... Men spännande ska det bli till slut...

BMW e28 registret #154
Länk
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
När du ändå river. Sätt in en 80mm vevaxel så du får 2 liter. Ta en vassare dr.shrick kam typ 284. mahle smidda kolvar till VW 90.5 i borr och 39,6 i komphöjd. plana blocket 1-2 mm, gör mekanisk kamkjedjespännare och bocka om sträckarskenan lite. Justerbart kamdrev. Porta toppen är överkurs på så lite effekt.
Ta ett nyare mitsubishi aggregat från volvo typ TD04-16-19. Fixa tillskottssprut. minst 2.5" avgas, helst 3". Balansera veven, vikta kolvar och stakar.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Finns det alltså extraktorrör till turbokonverterade bmw ? Låter lite för bra...
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Är inte extraktorrör i vanlig ordning. Men man gör längre, lika långa rör. Sen avslutar man med en kollektor som är bra utformad.
Fixas av den händige med svets och rörkrökar från metallaffären.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Jaså, jag trodde han menade att det fanns färdigt i butik.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hejsan

Turbokonverterings iden´ har slagit mig också inte bara en gång utan ett flertal gånger men aldrig kommit till skott... Nu är det så att jag vet knappt hur en turbo fungerar och så men om nån har en sida där dom förklarar det så skulle det vara bra !

Sen om vi säger att jag turbokonverterar min 518i och orkar inte hålla på med att ändra kompen och så... hur mycket kan jag ladda då ? typ 0,1-0,5 ?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
upp!
Varför modda på en 1,8L ta en med större volym direkt istället.Redan där så har du ju extra +hästar och vrid.
Och så kan du ju ha bilen (motor)rullande samtidigt stående i garaget om allt skulle skita sej i vinter.

Räkna med ca:100hk per liter(motorvolym)resten över det behöver betydligt grövre moddningar för att hålla.
-Det är inte så roligt med en 1,8L motor på 400hk som knappt håller månaden ut.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jag tänkte snarare att ha min 518i som är på 105 hästar skulle trimmas med 45-50 turbo hästar inte mer ! Tänkte det kunde vara kul bara och om man bara trimmar den med cirkus 50 turbo hästar så borde den väl hålla en stund eller har jag fel ?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det lär väl hålla med 150hk, men en 528 e ju inte direkt dyr. Då får man sexa, mer effekt och det går att besikta.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Ok , men nu hänger jag inte riktigt med ! kan man besikta en 528 med turbo men inte en 518 med turbo ??

man kan väl inte besikta en bil i huvudtaget med turbo om den inte sitter där när bilen tillverkas så att säga !
518i slow mobil
Han menar att en 528 har mer effekt från början... 184 elelr va det e.... Men det alla missar e ju att det e kul att utgå ifrån det man har...

BMW e28 registret #154
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kan rekommendera två otroligt bra böcker i ämnet för den som inte har nåt emot att läsa engelska.
Corky Bell har skrivit "Maximum Boost: Design, Testing and Installation of Turbocharger Systems", samt "Supercharged: Design, Testing and Installation of Supercharger Systems". Det som inte nämns där är inte värt att veta, och han tar livet av en del gamla myter på köpet. Böckerna är dessutom lättbegripligt skrivna för oss "middleclass leadfoots" med begränsade ekonomiska medel. Beställde dem på amazon.com för ca 30 $ styck inkl porto.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hm ok ! jag man har ju inget imot att läsa engelska dock så kommer man garanterat stöta på konstiga ord !

skulle haft en svensk sida eller bok !
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Funderat ut den ultimata ide´n !
att köpa en 535i e28 dvs ingen M för dom är dyrare sen jobba med den i vinter och pilla ner en turbo ! =)

så kan jag ha min 518 som vardagspråm på vintern för jag måste ju ha en bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.