AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.994

Motorlampan & EML lyser. Har bytt kamaxelgivare. Kan det vara vevhus ventilationen?

ll
26
llpela
318 combi -02
Skulle ta en sväng med min BMW 318 -02 förra veckan. var ca -15 och han bara ha motorvärmare ca 30 min. Efter ca 500 m tappade den all kraft och började gå ojämt, motorlampan började blinka. Jag stängde då av bilen, och startade den sedan igen och då gick bilen bra och lampan var släckt.

Jag körde några hundra meter och gick ut och lyssnade på motorn som lät bra. Testade varva upp motorn och då började den gå dåligt och oljämt och gick inte ens på tommgång och motorlampan började lysa med fast sken. stängde av och startade igen, då gick den bra och jag puttrade hem med motorlampan tänd.

Dagen efter var det -17 och då gick den inte att starta ens. bogserade till verkstad och de var ett larm i datorn. "kamaxelns lägesgivare inkopplingskamaxel Pluskortslutning". De bytte kamaxelgivaren och bilen gick bra och motorlampan släcktes, men larmet återstod när de koplade in datorn.

Det har varit mildare några dagar och jag har kört motorvärmare länge. Nu en vecka senare när jag kört ca 15 resor och 25 mil utan problem så dog bilen när jag stod på tommgång -13 grader nu. efter det gick den att starta men gick bra sen oljämt sen bra igen osv. Motorlampan och EML (motorelektronik) lampan lyser nu. och när man stänger av bilen så visar varmätaren tankmätaren fel ex varmätaren visar 1500 varv vid avstängd bil. Jag kopplade bort minus polen på batteriet och då försvann det men inte motorlampan och EML lampan.

Några tipps på vad som kan vara fel??

Tänker om de kan vara vevhusventilationen eftersom felet alltid blivit när motorn är kall och när det varit extra kallt.

För när den var på verkstaden stod ju bilen inne och blev varm så var kanske det som gjorde att den började gå bra och ine bytet av kamaxelgivaren.

EML (motorelektroniken)

Låter som fruset vevhus ventilation efetrsom den gick som den skulle när den fick vara inne i värmen och tina upp.
Finns en annan tråd om detta med rätt många inlägg.

15 resor A' 25 mil. ör du alltid så korta turer? Så är det inte omöjligt att du har fått kondens.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.