AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
968

Problem vid återmontering av vevnhusventilation

La
20
Lasse1
525 Touring -02
Hej är ny här på forumet och är desperat behov av hjälp.
Rev vevhusventilationen igår vilket gick ok men tog tid.
Nu vid återmontering är det tvärstopp. Problemet är den övre slangen som ska sättas fast på "membrandosan". Den ska tryckas fast och sedan vridas ett kvarts varv för att låsas.

Hur i glödhetaste h-vete ska detta kunna gå i detta utrymme. Ska tillägga att jag följt gör-det-själv funktionen här på forumet och allt gick bra fram till den fördömda slangen skulle dit.
Tycker att jag provat på alla sätt, höll på att bryta.
Snälla är det någon som vet hur detta går till.

mvh Lasse
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Det går att trycka ihop delarna men det kräver lite kraft och att röret o dosan ligger rakt. Höll på att ge upp själv innan jag fick till det. Lycka till.
La
20
Lasse1
525 Touring -02
Ska försöka igen då. Man är ju inte tvärstark i det kroppsläget men men, får väl skrika lite.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
@ Lasse1. Hur såg det ut när du rev? Var det stort behov av byte? Satte du dit nya delar, eller gjorde du bara rent?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är ju lite vanskligt att trycka på den då det är svårt att riktigt veta om den har bitit fast.
Använd diskmedel innan på de båda delarna.

Den är konstruerad för att sättas dit utan att insuget finns på plats. Själv tog jag två st pinnar som jag "moddade" lite innan jag med kraft tryckte fast den. Jag hörde ett svagt "klick" men inget som indikerade att det var 100% OK.
Vinkeln var lite "spänd" men när jag skruvade dit gasspjället igen så fick det hela ett rätt utseende.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

La
20
Lasse1
525 Touring -02
Gick bra att trycka ihop med våld och oljesprej, tack för tipset. Får nu inte rent returröret som sitter på oljesticksröret, helt tätt och stopp när jag försöker ta mig igenom med tunn ståltråd. Tips mottages gärna?

Fredrik: Fullt med gul gegga, i vissa rör helt tätt. Går kanske att rengöra men var försiktig vid demontering då jag upplevde att vissa delar var lite torra och lätt sprack. Själv köpte jag ett utbyteskitt hos BMW i sundsvall för 1500kr. Tydligen någon vintervariant med mer isolering.

La
20
Lasse1
525 Touring -02
Jaha, då var allt ihopskruvat och klart inga skruvar "över". Ska starta bilen och den går mycket ojämt och stannar på tomgången. Vad f-n har jag nu missat?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag skar upp oljesticksmanteln som var helt igensatt och redan frånbörjan smal genomföring. Bilen:525 touring-01. ganska enkelt att ta bort från blocket och modda för bättre genomföring om man har svets....Är det bra flås från början blir det inte så mycket gul gegga.Min mod har funkat kalas nu i ett helt år utan kladd.

Mvh Jonas B.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om den går dåligt så kan det ju vara så att du missat någon kontakt som ska pluggas i igen?

Har du slagit på tändningen under operationen och t.ex. spjällhuset inte varit inkopplat kanske det kan leda till att det måste kalibreras om?

//Magnus

La
20
Lasse1
525 Touring -02
Nej, tror nog att alla kontakter sitter där de ska men får väl gå igenom det en gång till.

Har inte haft på tändningen under operationen dock kopplade jag inte ur batteriet (kanske man skulle ha gjort)
Fick samma tips av brorsan att en omkalibrering kanske behövs.

Hur som helst, tack för tipset.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Jag har fått tillbaka min från verkstaden som har rengjort alla slangar etc, och bytt ventilkåpspackning. Dock så upptäckte dom inte förrän dom hade monterat tillbaka allt och startat bilen att själva cyklonen hade spruckit, och nu suger in tjuvluft. Denna skall bytas när dom fått delen levererad. Denna tjuvluft resulterar i precis samma symptom som Lasse1 beskriver: Väldigt ojämn tomgång framförallt när motorn är kall. Enligt verkstaden så skulle det inte vara någon fara att köra med bilen tills cyklonen är bytt.
La
20
Lasse1
525 Touring -02
Antar att cyklonen är "burken" dit alla slangar till vevhusventilationen går. Tror inte på den i så fall då den följde med ny i utbytessatsen och redan är bytt. Men tack i alf. Tror för närvarande mest på en kalibrering av spjäll så det blir väl att leta upp en verkstad kommande veckan.
La
20
Lasse1
525 Touring -02
Jaha, då är problemet löst. Som någon här på forumet sa: har du kollat alla kontakter?
Hittade idag kontakten till tomgångsmotorn som inte var ordentligt intryckt. Startade direkt och gick sedan som en dröm. Mycket orutinerat men men. Nu får man känna sig nöjd :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.