AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.178

Vilket åtragninsmoment Oljeplugg ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har sökt men inte hittat något bra tycker jag så jag startar en ny tråd.

Eftersom jag råkade dra sönder min oljeplugg när jag skulle skruva dit den ,. löste sig dock men vill inte att det skall hända igen, finns det något optimalt NM ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
I min Haynes bok hittade jag detta.

M12 bult = 25 Nm

Antar att det stämmer .
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där med att man drar av oljepluggen har nog hänt för många ty det dras åt så in åt h-vete just när det gäller denna plugg, lite känsla i handleden krävs och att man inte bör dra den så hårt som man kanske kan tro då..
Sedan bör man byta ut denna plugg också "någon gång" i samband med oljebytet bara för att undvika att pluggen börjar "ta slut" och gå av.
Bra att ha en reservplugg liggandes..

Men pluggen är gjord så att det går att få ut resterna av pluggen med en lämplig flat skruvmejsel el.dyl. och lite fundering, för tillverkaren vet nog om problematiken ;)
Jag har nog inte stött på någon med momentnyckel när det gäller oljebyte och "pluggdragning", men visst...det är väl det optimala.

Mvh Janne.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej Janne

Tack för svaret, jo jag är medveten om det , men tänkte så man slipper ha känsla ens :) jobbigt och stå där i hallen utan bra verktyg och bil och tom på olja =)

Då tror jag det är värt att inte kunna gå fel, jag är så rädd att saker ska lossna därför har jag en tendens att skruva fast saker extra hårt.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Av erfarenhet räcker det att dra åt lagom med vanlig nyckel eftersom det blir tätt redan när man skruvar dit den för hand.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ja det är sant .

Nej 25 NM med momentnyckel blir det nästa gång så slipper jag oroa mig :P
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
momentnyckel är obligatorisk, tro mig, det är småtråkigt att gänga i alumiunium lite småstressad med bilen uppe på en macklyft
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jotack jag märkte det :DD

Julas såg ok ut 299 kr
Rätt kul det där det är som tändstift, de sitter i ett förbränningsrum där det sker explosioner men inte drar vi de för kung och fosterland.

Där brukar jag dra ett kvarts varv till 3/4 beroende vaningar.d som står på stiftets anvis.

Tändstift och oljeplugg innehåller bricka och är inget som ska gängpressas hårt som helvete.

25NM är ingenting prova själv med en momentnyckel.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Med bricka så gör det ju ofta ingenting om man "drar till lite extra"(ca 3/4 varv extra brukar det ju stå när det t.ex gäller tändstift med bricka när man då nått "botten"), men det finns tändstift som har koniska säten och då m.a.o. utan bricka...
DÄR gäller det att vara ytterst försiktig vid åtdragning och där bör man ha momentnyckel om man är det minsta tveksam till åtdragningen..
Där är instr. ofta skrivna så att man drar åt till sätet s.a.s., sedan ett kvarts varv till.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns de flesta åtdragningsmoment
Länk

Och det stämmer, det är 25Nm för M12x1.5 pluggar och 60Nm för M22x1.5 pluggar.

Måttet "lagom" är ett mycket dåligt mått - alla har sin egen uppfattning om vad lagom är - därav många av de problem med alltför hårt dragna oljepluggar och hjulskruvar.
Man kan inte dra lagom hårt om man inte först vet vad lagom hårt är. Exempelvis är både oljepluggen och hjulskruvarna samma storlek och gänga - M12x1.5 - men de skall dras åt väldigt olika - 25Nm mot runt 110 Nm.
Är du osäker hur hårt något skall dras, använd en momentnyckel några gånger tills du har en känsla för vad lagom är för olika skruvar på olika ställen - sen kan du börja köra utan momentnyckel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.