|
|
|
|---|---|
|
Skulle köra till jobb i morse. Tyckte mig se ett stort snömoln bakom bilen. Efter ett tag kom jag på att det kom i samband med att jag gasade, välde ut vit rök. I samband med detta så började varvräknaren pendla upp o ner trots konstant gas. lampan för avgasnivå tändes. slängde mig ner i första bästa sidogata, sen dog bilen. enda jag hittade som jag tyckte var udda var att i ena avgasröret satt där ett lock/ ventil som tillslöt röret ungefär 1-1,5 dm in.försökte knacka lite om det hade frusit fast men utan resultat. vad kan vara fel? fick bli volvon till jobb idag | |
| känns lite som din vevhusventilation frusit. har du kollat oljenivån och även om det ser lite knepigt ut på oljan som du får med när du drar upp stickan? | |
|
Nope så långt kom jag inte. Hittade inget kladd i motorrumet i alla fall. Luktade lite konstigt i kylaren tyckte jag, men där var rätt nivå. Det märkliga är att jag upplevde att röken bara kom från ena avgasröret. måtte det inte vara vv. läste om det häromdan o tänkte kommer säkert drabba mig... den står nu på förenade bil iaf, får höra vad de säger |
|
|
Det sitter en klaff i ena avgasröret som bara öppnas vid högt varv. Det är anledningen till att det kom rök i ena röret. Sök gärna på frusen vevhusventilation så kommer du finna en hel del (tyvärr). mvh/ Anders |
|
|
kolla så att inte kommit kylarvatten i oljan eller tvärtom. Bogsera bilen till varmt garage och låt den tina upp! HAr du tur så kanske räcker det. Och om du nu har fått frusen vv så kanske den pressade ut oljan i vattnet??? vem vet!?? Hoppas det ordnar sig! MvH Bmw 4-ever |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spjället styrs mig vetligen av vakumm från insugningsröret så det kan ju vara nått där som spökar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Mmm jag tänkte om det var så att spjälet borde va öppet men inte är det. då har avgaserna ingenstans o ta vägen o slutligen trycks de bakåt igen och därav larmar den för fel avgasnivå. vet inte bara spekulerar. den gick ju bra en bit, men sen försämrades den snabbt. körde.kanske 1-2 min innan den stannade. om det varit vv hade jag inte märkt det direkt jag startade bilen? hursomhelst så är den bärgad till bmw skadecenter. AT så bogsering föll bort. |
|
|
Det blir inte stopp för att spjället är stängt, bara mer motstånd. Två rör (din 330) in i dämparen till en liten gemensam kammare. Därifrån är det kort väg till slutröret med klaff och lång väg (mer ljuddämpning) till slutröret utan klaff. Vid låg och dellast är endast den långa passagen öppen. Först vid högt effektuttag öppnas spjället. mvh/ Anders |
|
| Det var det ni misstänkte. Vevhusventilation....9k fattigare, men bilen rullar igen | |
|
Så ja höll.lite drygt 2 månader. Nu är det dax för nästa fel. Kände det luktade lite konstigt när jag körde från jobb igår. Kikade när jag kom hem och då såg det ut som det läckt lite olja vid en skruv i framkant på motorn. såg inte så mycket eftersom det var mörkt. Körde lungt till jobb idag o när jag kom fram kikade jag lite noggrannare med ficklampa. såg då att där var mer olja längre ner. inga mängder men väl utkletat så jag ser inte var det kommer ifrån. stickan satt som berget och där var lite gegga längst ner på den. oljenivån låg nära max. var även lite gegga under oljelocket. kan det vara något som orsakats av vhvent byte? kan de ha haft i för mycket olja?kan det vara vhv igen? bilen går bra och inga lampor har tänts. tror ni man vågar man köra lite lungt över helgen? kommer inte till jobb annars :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.