|
|
|
|---|---|
|
Jag fattar inte hur det kunde gå till.......jag har svår ångest å jag mår illa av min egen klantighet!!! Men nu är faktum att jag har tankat en full tank bensin i min BMW diesel, klockan är två på natten å jag kan inte sova på grund av detta!! Är det kört nu!? Är det helrenovering av min motor som gäller eller byta ut hela motorn eller vad är det som kommer meddelas mig imorgon när jag ringer verkstan? Förloppet va följande: En näst intill tom tank, jag va stressad....slängde i bensin i bilen av gammal vana å att vår andra bil är en bensinbil. Jag startar bilen kör ca 300 meter...bilen börjar hacka....smyger fram ca hundra meter till en parkering....stänger av motorn. Sen vill den inte starta å jag börjar fundera....å till min STORA förskräckelse å PANIK så börjar jag ana vad som har gått fel. Som sagt...är det kört nu? | |
|
En kompis råkade ut för samma grej visserligen en MB men det hände inget allvarligt. Han fick suga ur tanken lossa bränsleslang vid motorn och låta pumpen trycka fram diesel, sen var det bara att försöka få igång den. Gick hackigt i början men efter en stund var det inga problem. Nu var bilen lite äldre 97-00. Hoppas det går bra för dig. |
|
|
Nej, antagligen inte kört. Men tanken och hela bränslesystemet måste tömmas/dräneras/sköljas med diesel och nytt bränslefilter behövs. Bilen måste bärgas till verkstad, försök inte starta motorn mer. Mvh |
|
| Ja jag hoppas på det bästa bilen bärgades till verkstad som skulle titta på det efter lunch.....jag mår inge bra idag!! :( | |
| Jag lider med dig, jag tänker alltid till en extra gång då jag också pendlar mellan diesel och bensin, en tankspridd dag kan man göra fel , sånt som händer, men jag förstår din frustration, speciellt när vi "bilintresserade " gör fel då hatar vi oss själva verkligen | |
| Ja jag hatar mig själv så fruktansvärt så jag lätt kunnat sålt mig till staffläger i sibirien! Ahh!! Jag vill inte ens tänka tanken på vad jag hade sagt å gjort om min fru skulle ringt hem å berätta samma historia! Å nu sitter man där själv å har ingen annan än sig själv att skylla!! Ahhh!! | |
|
Det är lungt, Bensin i en diesel fungerar inge bra, men tror knappast det har skadat nått. Vet folk som kört så motorn har glödtänt besninen efter dom stängt av motorn, det är ju lite värre. att din själv dog är nog bara en bra sak, då inte bör gå på bensin, fast det är ju inget gift för en diesel. |
|
|
Var har du bilen försäkrad? I Trygg-Hansas försäkringar ingår drulleskydd som täcker denna typ av skador, och jag vet att flera försäkringsbolag börjar ta efter och introducera detta drulleskydd. Så kolla för säkerhets skull med ditt bolag. |
|
|
Vi har ca 30 bilar på jobbet av års moddel 2008-2010 alla är diesel och det händer minst 2 gånger i veckan att folk tankar dom med diesel(sant med soplar vätska oxå skojar inte på statoil pumpar) bil märket är VW.. Som Rob_t_72 säger brukar dom oftast tömma tanken samt byta bränslefilter inget annat det brukar 99.9% gå bra med våra firma bilar. Det kommer säkert att lösa sig för din del med så du ska nog va lugn tycker jag... |
|
|
Vänta nu, menar du att folk tankar spolarvätska i tanken ? Shit , jag vet att dom där "nya" pumparna för spolarvätska finns där men inte fan ser dom ut som en vanlig pump sen står det ju spolarvätska på dom. |
|
|
Ha ha jag lovar killen i fråga gick in på macken för att klaga för att pumpen var skit seg..då upptäcktes det att det var fel pump han tanka med..Det tar ju lite tid att tanka 60L med spolar vätska.. Visst det står tydligt men men...Killen i fråga super smart/kunnig kille som aldrig gör fel på sin tjänst men det kan hända vem som helst tydligen..så man ska inte säga för mycket. mvh |
|
|
Var det inte så förr att handtagen för diesel respektive bensin inte pssade i rspektive tanköppning? Varför är det inte så längre?? Hade för mig att det fortfarande var olika öppning på dessa just av anledning att man inte skulle tanka fel.. |
|
| Smajly, visst är det väll så att diesel dimensionen på röret är grövre så det passar inte i en bensin bil men tvärs om bensin till diesel borde då fungera som i det här fallet. | |
| Exakt så är det Headmaster! Å tyvärr är det väl för sent att göra något åt detta, eftersom en bensinbil klarar att få diesel i sig betydligt bättre än vad en dieselbil klarar av att få bensin i sig så BORDE systemet vara tvärtom än vad som är fallet idag att diesel munstycket är grövre än vad bensin är. Dock antar jag att detta standardiserades på den gamla goda tiden då diesel pumparna stod långt bort från all ära och redighet ute på ena hörnan av macken där man kunde hitta någon "gammel Merca" och enstaka lastbil. | |
| Ok! Nu är bilen åter igång, byte av filter och tömning av bensinen. "Två kammars tank" gjorde det hela lite lurigare och det hela slutade på 4500 inklusive bärgning. Visst dyrt men inte så dyrt som det SKULLE kunna ha blivit, killen på meken berättade om en som just hade fått betala 35000 för samma misstag. | |
|
Använd gärna en dieseltillsats nu för att ta hand om högtryckspumpen, en flaska kostar ca. 180:- och är mycket dryg. Kör gärna på den högre inblandningen första tanken (ca. 1/4 av flaskan), finns bl.a. på Mekonomen: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.