AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.137

Tjuvström 540iA Touring -97

Min 540 drar ur batteriet efter ett par dagar när den står och det är kallt!
Jag har mätt lite och om jag kopplar ur batteriet först och sen kopplar på mätaren och mäter förbrukningen så drar den 0,02A efter en stund!
När jag däremot vrider på tändningen och sen av den och mäter utan att bryta strömmen från batteriet där mellan så går den inte ner under 0,3A!

Någon som med hjälp av dessa ledtrådar kan hjälpa mej med vars jag ska börja söka vad som tjuvar ström???
Det kan det kanske vara, får prova att söka igen den säkringen och testa men det kanske inte är så lätt när man inte kan tyska......
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen måste ned i sleepmodeläge innan du kan mäta dvs vänta 16 minuter med bakluckan öppen till belysningen slocknar. så fort du rör nånting, dörrar , centrallås, så aktiveras bilen igen.
20 milliamp är normal vilström efter bilen intagit sleepmodeläge.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja Hasso, jag har väntat flera timmar, har även provat stänga allt och låsa och bara lämna en ruta öppen för att kolla mätaren och har tändningen varit på så går den ej ner under 0.3-0.29A!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du tändning på så är ju bilen aktiverad och en massa moduler igång och då lär du säkert ha en förbrukning på minst 0,3 Amp, ser inte det som onormalt.

Länk
Hasso, läs mina inlägg ett varv till!
Givetvis har jag inte tändningen på när jag mätet men om den VARIT på efter att jag kopplat på ampere mätarn så går den inte ner under 0.3-0.29 även om jag låser, larmar, stänger dörrar och väntar i flera timmar. När jag däremot fysiskt bryter strömen från batteriet och sen mäter så går den ner till normala 0.02A.
har du larm på bilen?
Inte då något eftermonterat, jag har fått för mej att det är något sorts orginal larm men jag vet inte säkert.....
"När jag däremot fysiskt bryter strömen från batteriet och sen mäter så går den ner till normala 0.02A."

Hur gör du detta?
Hur bryter du strömmen och var mäter du?

Förstår itne rikgit hur bilen kan dra om du fysiskt bryter strömmen från batteriet, dvs lyfter en batteripool.
Hmmmm... jag verkar vara dålig på att göra mej förstådd....

Jag bryter strömmen genom att lyfta en batteripol, seriekopplar då en amperemätare och kopplar därmed på strömen igen via amperemätaren, då drar den 0.02A efter att ha gått ner i viloläge.

Om jag däremot sen vrider på och av tändningen utan att röra amperemätaren eller bryta strömen vid batteriet eller på annat sätt så går den bara ner till 0.3-0.29A trots att tändningen är av och bilen i viloläge.

"Strömtjuven aktiveras" alltså när jag vrider på tändningen och "avaktiveras" när jag lyfter en batteripol men inte när jag slår av tändningen och låter den gå i viloläge!

Fattar ni?
Jag tänkte att detta kanske kunde vara ledtrådar som gör det lättare att hitta boven i dramat!
Din bil går ej ner i sleepmode.

Vänta en 30 min, ryck sedan säkringar till strömmen sjunker.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den mätningen är ju inget normalt förhållande i bilen utan nått du skapar själv med att dra av och på tändningen med batteriet enbart inkopplat ´via amperemätaren, så jag vet inte riktigt vad du kan får för referns till detta.
Det enda som inte händer är ju att bilen verkar inte gå ned i sleepmodeläge med den manövern och om det beror på att batteriet inte är inkopplad korrekt utan över en ampermätare är nog inte lätt att svara på.
Men bilen går ju ned i sleepmodeläge ok vid normalt förfarande.
Att bilen själv skulle kunna skapa den konstlade varianten är väl inte troligt så den tömmer batteriet när du slagit av bilen normalt.
Det är ju du själv som aktiverar nått i bilen, som kanske inte fungerar som det ska utan korrekt batterianslutning gissar jag på.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För övrigt finns det en GDS avdelning med säkringslista på svenska till E39

Länk
Men den tömmer ju batteriet när den står några dagar efter normal körning?
Kan det inte vara nån enhet som aktiveras när jag vrider på tändningen som sen fortsätter att dra ström?
Om den går ner i sleepmode vid normalt förfarande vet jag ju inte, den gör det när jag har brytit strömen vid batteriet men det är ju inte normalt förfarande!
Går det att mäta på något annat sätt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ser du när indikatorn på växelväljaren slocknar efter 16 minuter om du har en automat, annars kan du mäta spänningsskillnaden när den slår om efter 16 minuter under huven på hjälpstartsuttagen om du har en manuell. Du får som sagt inte påverka bilen under denna tid.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.