|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig igår en 540 som servon är död på, läcker även servooja på div ställen. Det är alltså stora behållaren och bilen har nivåreglering. Skall enligt locket vara den gröna fina va den nu heter, pentosin har jag för mig. Dock så har nån av dom tidigare ägarna bytt eller fyllt på med vanlig röd atf olja. Funderar på om det kan var därför servon lagt av, känns som att det ligger nära till hands. Är pumpen nu skrot tro eller kan det vara så väl att det räcker att byta olja riktigt nogrant, och frågan är ju, hur byter jag ALL servoolja? Att det läcker lite på div olika ställen kan jag ta, går att fixa efter hand men jag vill ju hemskt gärna ha igång servon så jag får lite styrhjälp, jag kommer ju bli skitstark annars! =) Mvh Daniel | |
|
Hittade idag en flaska med vanlig ATF i bilen, inte bra. Står ju klart och tydligt att det ska vara chf11 i behållaren. Nån som tror på att det kan funka med att bara byta olja eller är pumen skrot? |
|
|
Pumpen är nog intakt, snäckan däremot kan va körd. Jag hade isär min pump, den består av 2 oringar och en packbox, resten metall. Lättaste/billigaste sättet är nog att tömma så mycket du kan, sen fylla med Biltema LHM+ 70kr/L, låta det blanda till sig ordentligt och sen göra samma sak fast med CHF 11S oljan. LHM+ är en hydraulolja mycket lik CHF 11S. hydraul |
|
| Låter ju som en plan. Men hur får jag ur så mycket olja som möjligt ur systemet, tex dämparna bak? | |
|
Försökte ikväll grejja lite med vagnen. Körde upp bilen på lyften och släppte pluggen på servon, monterade tillbaka och fyllde på med ny LHM+ olja, startade och vred ratten fullt åt båda håll. Gjorde detta moment 4-5ggr och nu ser oljan fin ut när man släpper pluggen, dock ingen som helst skillnad. Startar jag motorn när locket på oljebehållaren är borta (även silen) så ser jag en ytterst liten tendens till att oljan rör sig i behållaren, kan lika gärna vara vibrationerna som gör det. Borde det inte flöda ganska duktigt i behållaren när motorn är igång? |
|
|
Då var servopumpen bytt med lyckat resultat. Men frågan kvarstår dock, hur får jag ur all atf/lhm+ för att kunna slå på pentozinen utan att blanda för mycket? |
|
|
Ställ bilen i framlut och skruva ur pluggen, då borde det väl rinna ut? Har du haft isär gamla pumpen? Vore kul o veta hur den ser ut. Jag hade som sagt isär min och jag kan inte förstå hur den skulle gå sönder av "fel olja", nu kanske din pump sjöng på sista refrängen ändå. |
|
|
Men det som är i dämparna lär jag ju inte få ut tex. får väl ta en redig skruvardag o öppna hela systemet o tömma så gott det går. Nja att det är fel olja som tagit livet av pumpen kan jag ju inte svära på, men det var fel olja i och pumpen var skrot, det kan jag däremot säga sen är det ju inte säkert att det är oljan som orsakat det. Bilen har ju trots allt gått 31000mil så den kanske bara ville ha en ny pump =) Har inte haft isär den än men det kommer när tid finnes, måste ju se hur det ser ut så man vet =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.