AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.658

Farlig sprick i vindruta?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Minus 10 ute och full defrost på rutan eftersom snön frös till is när den landade. KNAK och där sitter en sträck som sträcker sig över ca 60 % av rutan bredd ca 20 cm upp. inte direkt i synfältet men det känns lite instabilt det finns en gammal spricka från underkanten upp till den nya (ca 40 cm).

Läge å byta nu snart?
Riskerar jag att få hela rutan intryckt eller i knät om jag inte byter förrän till våren?
Ombesikning av bromsrör inom ett par dagar. Kommer de gnälla om den nya sprickan tro?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Bilen har nyss gått 21000 mil så det är väl rimligt att byta ruta igen. Bytte vid runt 10 000 också efter ett antal stenskott.

Bilprovningen kommer att ge nedslag på sprickan i framrutan. Blir till att byta den.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fick förra veckan en spricka som sträckte sig ca. 90% av rutans bredd, ungefär 10-15 cm från nederkanten. Var också osäker på hållbarheten framför allt när rutan ständigt får både rejält med minusgrader och full defroster så jag bokade tid för byte direkt och fick den bytt i tisdags. Gick på 1650kr (självrisken) på CarGlass. Min gamla ruta hade suttit där sedan bilen var ny för 9,5 år/14.500 mil sedan så det var absolut dags för en ny ruta...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Glömde en sak...har bokad besiktning i morgon så det var också en bidragande orsak till snabbt byte. Huruvida dom ger nedslag vet jag inte men kände det var dumt att chansa.

___
//Ulf
Det är inte helt självklart att rutan inte klarar en besiktning, det beror på hur besiktningsteknikern bedömer att siktfältet är. Är det ingen spricka eller några stora stenskott i siktfältet rakt framför föraren så går rutan igenom bilprovningen även om det är sprickor i den. Är rutan mycket skadad så kan det dock bli ombesiktning oavsett var skadorna är.
Iofs på min bruxis men ändå...Har två "bauta" sprickor i rutan, den ena på passagerar sidan från taket ca 80% ner, detta har besiktiningen inga synpunkter på (har gått igenom 2ggr!). Den andra sprickan sitter framför föraren ca 20cm upp, o går snart 80% av rutans bredd, ett verkligt gränsfall, dock klara jag besiktningen igen men denna gång var det på håret...Det som gäller (tror jag!) är att om man placerar ett A4-papper på instrumentbrädan (ståendes så klart*haha*) så får sprickan inte vara inom detta område, utanför däremot är helt OK. Att jag inte byter ruta beror på att det är en skitbil (iofs en bra o driftsäker sådan) samt att den skall säljas i vår, 3 år o 12500 mil utan problem (nästan!) är starkt jobbat av en bil för knappa 15"!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Även om hela rutan är spräckt så kommer den inte hamna i knät. Men som sagt, nedslag på besiktningen är i stort sett garanterat.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det är bara en ombesiktning. Kan de titta på annat än bromsrören då (som jag fick 2:a på).

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

stugsittaren:
Jo, mest troligt gör man bara en kontroll av bromsrören, men det KAN bli så att de kontrollerar annat också..
Bromsarna kontrolleras nog iofs iom att du bytt bromsrören, men inte säkert.

Är teknikern på det humöret att han vill kontrollera "allt igen", så gör han det och får göra så också..

Mvh Janne.

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
De kollade bara rören undertill. Antar att sprickan satt tillräckligt lång ner för att inte störa för mycket. Den sticker upp ca 20cm från rutans underkant. (Säkert ett gränsfall.) Skall byta till våren då det är mindre stenar och dubbar som far omkring.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.