AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.110

Hjälp med en 545a jag kollade på idag!

Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Var och kollade på en bmw 545 idag på huddinge biltorg. Den är från 2004 och hade runt 13 000 mil på mätaren. Fick se papper på bilen och allt fanns med och servicen var väl ifylld. Sen fick jag se motorummet och där såg det rent och fräscht ut. Lacken likaså, lite tvättrepor men bilen har ändå 6 år på nacken! Såg även fin ut invändigt på inredningen och skinnsäterna. Fälgarna som satt på var M5fälgar, vet inte om det var original eller replica men höger fram var rejält kantstött.Sen fick jag provköra bilen under en kortare sträcka för i datorn i bmwn visade den på range att man kunde komma 9km till så den gick på ångor. Åkte mest runt på parkeringsområdet. Det jag hann känna var att den växlade mjukt och fint, och allt annat verkade fungera. Var förresten sommardäck på. Vinterdäck kunde man kanske få med. Ska påpeka att det var en automatare;) Men det var ett felmedellande som hela tiden visades. Tror det lydde "restraint faliure" var nått med airbag och bälte ur funktion. Vad kostar det att laga vet nån det? Dom hade satt pris på 179 000 på den. Kan dom få det för den? är den värd det? Med dessa fel jag förklarat. Är bara dom sakerna jag tänker på annars var allt skött med bilen som det skulle. Fick även ett negativt intryck av huddinge bilservice. För det första verkade dom köra med bmwn privat för det var fullt med personliga saker i bagaget. Sen hade alla svenska namn på hemsidan men när man väl var där hade alla utländs härkomst. Presenterade sig inte ens, eller hade så att säga lämplig klädsel det kändes mera som man hade kommit till en privatperson. Nån av er som har erfarenhet av Huddinge bilservice eller vart och kollat på denna bil jag talar om? Skulle behöva hjälp med detta. Hur mycket kan man gå ner i pris med dessa fel, dom lär kosta att åtgärda.

Länk

Tycker jag hör varningsklockorna ringer! Var riktigt noga med att kolla allt om du går vidare!!! Jag hade nog letat vidare!

Lycka till hur du än gör!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dök ju upp en väldigt prisvärd 545iA Touring idag på Blocket Länk
Hyffsat välutrustad, låga mil och spontat känns det som en seriös bil där säljaren själv köpt den på BMW i DE och importerat.

___
//Ulf
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Oj det var ju inte positiv läsning du visade på reco. En var ioförsej nöjd men det var nog dom själva som skrivit. Ska läsa mera om dom sen försöka pruta massor. Kan man ringa till vanliga M-bilar och uppge regnummer så kan dom se om det är nått fel på bilen eller nån annan sida som har sådant registrerat? Kanske man kan få lite extra info.

Ja jag såg den där på blocket, verkar vara väldigt fin men är tyvärr inte ute efter touring utan bara vanlig hederlig sedan:P

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle aldrig köpa en bil på Huddinge biltorg, tänk på att bilhandlare alltid måste göra en vinst. Antagligen blir inte bilen godkänd på besiktningen heller då de kollar felkoder. Om jag förstått rätt så har bilen inga komfortstolar heller?:

Länk

Den Programmer länkar till ser ut att vara mycket prisvärd, tänk på att kombi/Touring är oftast mer lättsålt om du sälja den så småningom. Om du absolut måste ha en sedan så titta hellre på denna:

Länk

Mvh
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Var där i sommras för att sälja en polares bil till dom, vilket skämt ställe.
Träffade varken på Janne eller ngn med sådant namn, dem var långt ifrån att heta Janne som det nämns i tidigare inlägg.
Ser inga större skillnad mellan HBT och M&Co/Linus Bil.

Villl man slippa huvudvärk skall man hålla sig borta från HBT.

BMW M-POWER
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Haha vilja skojjare, frågade om dom kunde åtgärda felet på bilen innan jag köpte annars får det vara. men dom pratade allt från handpenning till bokning. Varför ska vi laga bilen sen kanske du inte köper då har vi gjort en förlust. Men om jag gav handpenning så kunde dom åtgärda det där. Hahaha sen började dom prata annan massa gojja att dom köpte bilen för 1 vecka sedan men den har funnits på blocket i 2-3 månader. Haha var ganska roligt samtal men affär blir det iallifall inte speciellt inte efter vad ni skrivit!! Leta vidare:P

Det var ett klokt beslut!
Lycka till i ditt letande!
Haha, ja skojjarna tar aldrig slut! Kul läsning iaf ;)

Lycka till med vidare bilköp.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Det skirker ju nästan mätarfusk på Touringen för 149"
Inplockad från Tyskand 2009. INTE vanligt att sådana bilar rullat så lite i Tyskland!

Leta Svensksåld är mitt tips. Eller om ALLA papper finns och är i ordnng!

Var alla papper i sin ordning på den i Huddinge biltorg annars eller?

Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Säkraste - gör ALDRIG affär med en bilhandlare & kolla upp mätareställningen genom att ring bilprovningen där kan dom gå tillbaka flera år & säga mätarstälningen osv.

Som en bil jag kollade upp en bmw 540 99 hade gått 18k stog det i annonsen

Bilprovningen:

06; 21k mil
07: 16k mil
08: 18k mil
09: 20k mil
10: 18k mil

GÖR dig en tjänst kolla först! man kan lätt luras av att dom gör sig så proffsiga,trevliga osv.
Sigge019: Att aldrig handla hos en bilhandlare är väl inget vidare genomtänkt uttalande.
Oavsett vad för bil och vart man tänker köpa den ska historiken alltid kontrolleras.
Länk

Denna såg fin ut, och manuell växellåda.
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Chris , jag har handlat via bilhandlare en gång & gör aldrig om det.
Sigge019, att mena att ingen någonsin ska handla av bilhandlare för att du vid ett tillfälle ångrat att du handlat av en handlare är milt sagt onyanserat. Om alla följde det tipset skulle alla suspekta bilar säljas av privatpersoner och då vore det än svårare att hålla koll på rötäggen.

Att däremot säga att den och den handlaren blåste dig och att vi ska undvika det företaget är däremot en mer informativ varning.

Att kolla miltalen via Bilprovningen eller Transportstyrelsen är ett bra tips, något vi får hoppas de flesta gör. En fråga, gör ni M-test eller liknande samt stämmer av serviceböcker med BMW-handlare på bilar ni är seröst intresserade av?

Råkar Huddinge Biltorg få in något som faktiskt verkar bra så får man väl hyra en sådan där skäggig farbror i läderväst som åker motorcykel som sällskap. Allvarligt talat, Huddinge Biltorg verkar vara ett ställe man ska skicka Plus på.

Sådana här trådar är bra för att uppmärksamma andra på oseriösa handlare.
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Bevaga , okej jag instämmer , jag handlade min bil på uppsala biltog, när jag kom dit stog bilen igång och han förklarade att det är ju skönare att provköra en bil som är varm , visst tänkte jag :) men när jag kom hem till Örebro ifrån Uppsala så stängde jag av bilen gick in i 40minuter & skulle gå ut igen & starta den - STEN DÖD batteriet tok dött.. nästa dag fick jag punka varav ett däck var "luffar" lagat och problemen bara raddades på.

Mvh
Sigge: det låter som du köpte bil hos en "vimpelhandlare". Köpa bil hos "vimpelhandlare" undviker jag alla dagar i veckan, köpa bil hos seriös bilhandlare skulle jag kunna göra alla dagar i veckan (om jag bara hade råd varje dag...).

/ Erik
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Du koffe den såg bra ut. Nån som vet nått om den? Eller varit och tittat på den?

Ja, detta forum hjälpte mig med att inte bli blåst på en bilaffär och bli pank med tanke på den dära oseriösa firman. Bra med trådar som tar upp detta så man inte blir blåst.

Och Craile papprerna var alla med, var väldigt väldokumenterat förut men mot slutet av detta år var det inte lika mycket papper. Dom kör med bilarna privat också. Pratade med båda som jobbade där och båda sa att dom körde med den privat. Och en sa att dom köpte in den för en vecka sen men den har funnits på blocket i 2-3 månader. Sen förra besiktningen gick den inte igenom. Höger fram och höger bak däck fick underkänt. Sen ombesiktades den och då gick det igenom. Allt ihopa verkade skumt. Dom kommer aldrig få den dära bmwn såld om dom inte lyssnar på kundernas önskemål.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.