AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.320

Vägsalt - hur tänker dom?

Nu börjar jag tröttna på allt saltande på vägarna, jag förstår inte hur dom tänker? När vägbanan är torr och fin och det kommmer lätt fin pudersnö, då ska det daltas. Det resulterar i att den lätta fina snön blir till slask strängar istället för att ligga som ett fint lager som blåser bort när man åker på vägen. Och nu härrom dagen åkte jag på e4an tur och retur till Stockholm, när jag åkte upp var det ca 6 minus grader och kom några flingor snö, då åker saltbilarna ut, visst den lilla snö som kom smälte. Men senare på natten blev det neråt 20 minusgrader, vad hände då? Dom blöta resterna av snön blev is, det resulterade i att jag åkte 25 mil med biltransport på en motor väg som var totalt is belagd! Jag kan faktiskt inte se något positivt med vägsalt. Uppe i norr klarar dom sig utan, och deras vinter vägar är helt underbara att åka på, men här nere? Slask strängar eller is är det som gäller.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
håller med dig. de har numer börjat salta e14 mellan östersund och ånge. andra året i rad nu. de saltade inte alls före. då var vägen lite lurig på hösten och våren men när de var vinter va det bra före.
nu är de konstant farligt när de byggt upp ett tjockt lager is över hela vägbanan.

ut mot bergen där de inte saltat vägarna är de ren asfalt. pudersnön som kommit har dammat bort direkt. bara att gasa på :)

BMW ownz
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Bra och befogad fråga, jag måste också ställa mig väldigt frågande till hur det resoneras hos trafikverket.
Jag förstår att vägsalt måste användas vid tex frosthalka när våta vägbanor fryser på, men slentrianmässig saltning 3 gånger per dygn på motorvägar och motortrafiksyfte "i förebyggande syfte" ser jag som både onödigt och slösaktigt.
Tex vid kalla och torra vinterdagar med 5-10 minusgrader då vägbanan är snustorr, men likförbannat strös saltet och det blir återigen blött och slaskigt till ingen nytta, och det blir en ond cirkel för har man väl börjat salta så måste man fortsätta när vägbanorna är blöta, för saltet tappar snart effekt.

Likaså ställer jag mig frågandes till att salta bort 5-10 cm snölager? Irriterande att se saltbilar rulla med plogen uppfälld samtidigt som man öser ut salt efter ett snöfall... Vart finns logiken?

BMW CS #5139
Skönt att jag inte är ensam om att tycka att detta saltande är idioti.
Undra om personen/personerna som bestämmer över saltningen tycker självs att det är bättre att köra på en halv decimeter snö modd än på en fin snö väg?

Ett problem till som saltet för med sig är att "folk" tänker att nu kan man köra som vid sommar väglag, det är ju saltat! Det är nog en ganska stor faktor till många dikesåknimgar av oerfarna

(forts.) ,korkade, och osäkra bilister. Sen ska vi inte ens tala om vad saltet gör med våra ögonstenar!

fredde 7
helt rätt...
Vem vill ha saltet? Blir ju bara förädiskt..
Är ju inte bara bilarna som tar stryk....djur och natur mår piss av skiten...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Som om det inte vore nog med salt eländet, nu kan man inte ens tvätta bilens underrede heller pga att OKQ8 har plockat bort den möjligheten :(
suck....

BMW M-POWER
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
håller med! Men vi borde alla rikta missnöjet mot trafikverket eller vem som nu är ansvarig, samt till ansvariga politiker. För övrigt är det ju inte hallt längre om det är -10 eller kallare då snön stelnar.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Körde för några veckor sen till jobbet en tidig söndagmorgon. Det hade vart blött, fryst på kvällen innan och motorvägen var fullkommligt snorhal. Då, när det verkligen behövdes, hade fan ingen orkat ut och salta. I övrigt saltar de som svin i tid och otid, t.ex. när det är 2-3 grader kallt och torrt och fint.

Jag ställer mig kraftigt frågande till både ekonomin och miljöaspekten i detta eftersom det är det enda som räknas i ALLT annat.

MVH Christofer
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Flera av tomtarna som bestämmer befinner sig i Sthlm och äger inte ens bil eller körkort.
De kan överhuve taget inte ha erfarenhet av bilkörning i vinterväglag under -3.
Igårkväll när det var 9 minus så mötte jag 2 saltbilar på en sträcka av 15 km.
Och de spydde ut salt!! Det snöade lite lätt samtidigt och saltet smälte den lilla snön till en grå kletig massa.
Man undrar vad det är för pucko som bestämmer detta.
Collin!!!! Gör en insats. För din kollega på Expressen/Kvällsposten jamsar mest med och provkör/leker med div crosshojar och Formelbilar.

"Byta upp sig? Till vad då?"
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
men det finns ju pengar att spara och det är ju ett språk som politiker förstår!
Någonting måste göras! Jag är helt säker på att olycksstatistiken kan sjunka rejält på vinterhalvåret om dom börjar tänka på hur dom andvänder saltet. Ungefär 1 gång av dom 10 gångerna saltbilen åker ut kanske jag kan hålla med om att det gör viss nytta. Som till exempel vid plötslig frost halka när temperaturen är strax under 0 grader och man vet att temperaturen inte kommer gå nedåt dom närmsta dygnen. Annars är det bara ren idioti, idag till exempel på e4an. 8 minus grader och lätta fina snö flingor, då över vi ut salt! Så just nu är det trafik kaos och 6-7 cm snö modd! Och vad kommer hända framåt natten? Jo ren isgata på motorvägen!
Att dom som sitter och bestämmer om saltet inte har någon trafik erfarenhet överhuvudtaget är helt sanslöst! Enligt mitt tycke är det erfarna yrkeschafförer som ska sitta där och bestämma om våra vägar!

Is
468
Ismo
735iA -87
Saltet ställer till mer skit än det gör nytta, salta parkeringar och gångvägar istället.
Enda gången jag halkar är när jag ute och går.

Ploga kan dom fortfarande inte klara av heller, men tur man skaffat en quattro så det är bara att gasa och le till nästa vägsnigel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.