AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.619

Cab problem lägesvakt

pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej,

Jag har en Z4 och har problem med cab öppning och stängning. "lägesvakt vänster dörrstolpe" visar felsökning. Den går ibland och när den inte funkar så blinkar lampan vid manöverknapparnan. Någon som har kunskap eller erfarenhet?
Inte hört om just den felkoden men som du säkert vet har prefaclift Z4 problem med cabmotorn eftersom den inte är tillräckligt vattenisolerad...
Palandet: Hur gick det? Vore intressant o höra!
Hej

Har samma fel på min. Vad kan felet vara ?
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej, jag ska lämna in bilen nu i vår. Då får jag veta vad det var för fel. Min nyfikenhet gjorde att jag kastade ut frågan här.. men ingen verkar veta.
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Det var två givare "inne i taket" på högersida som gett upp. Nu funkar cabben igen.
Pe
3
Peterstp
Z4- 3,0 -03
Har samma problem, ibland fungerar cabben hela vägen men om jag släpper knappen och trycker igen startar ej hydraulmotorn.
Om motorn skulle vara kass borde den ju inte fungera ibland eller? Någon som har erfarenhet av detta?
Blen har stått i garage sedan den var ny och bara stått ute vid enstaka tillfällen så motorn borde ju inte vara fuktskadad som annars är vanligt..
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Hej, det verkar som en lägesvakt. Min funkade till och från. Jarls bilservice i Helsingborg är duktiga och hjälpte mig. Det är mkt irriterande fel.
Pe
3
Peterstp
Z4- 3,0 -03
Inga felkoder fanns när jag kollade bilen.
Tyvärr så är det nog motorn som gett upp.
Mätte på kontakt X13146 bakom förarstolen och där finns 12 volts matning till motorn men denna går ej igång....
Blir till att plocka ut cabben i vinter för motorbyte..
Hittade elschema på denna sida: Länk

/Peter
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Men om lägesvakterna inte "ger ok" så ska väl motorn inte få ström? Om du demonterar så kan du kanske fotografera hur rostiga cab motorerna är? Cabben drivs väl "hydraliskt?
Pe
3
Peterstp
Z4- 3,0 -03
Inga felkoder dvs alla lägesgivare ok, efter att motor 1, som släpper krokarna ifrån rutramen slutat får motor 2, hydraul motorn 12 volt och ska då fälla cabben.
Verkstaden tror att felet måste inträffa ett par ggr innan felkod genereras, annars kan det bero på att man manuellt avslutat fällningen.
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
OK, och du har kollat givaren i bagageutrymmet ("hyllan hamnar lätt i fel läge)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.