AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.090

avgasvärde problem M3 E92

Sida 1 av 2
de
29
demi
330i-06
Har nåon upplevt problem med avgasvärdet på dem nya M3 modellerna? Jag fick en varningslampa tänd (gul) och på servicen så släckte dem lampan utan att hitta något nämnvärt problem. Lampan visade sig igen efter ett tag :-(
Fick du någon felkod? Det kan vara vad som helst annars som påverkar luft/bränsle. Dåliga givare, läckage o.s.v.

Tog du avgasvärden?
de
29
demi
330i-06
Fick iget förutom beskedet att dem hittade lite fel med avgas värdet. Bilen går hur bra som helst och man märker inget
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vilka av värdena var det som var dåliga, CO/HC/lambda? Har du några siffror?

Vart köpte du bilen och för hur länge sedan? Handlare eller privat?

Mvh
Skaffa en OBDII-läsare så får du reda på exakt vilken felkod det är. Med en felkod så är det mycket enklare att felsöka.

Skaffa en läsare där man själv kan resetta fel, dvs släcka gula lampan med.
de
29
demi
330i-06
Skall lämna in bilen till Förenade bil(BMW) i Malmö. Hoppas dem löser det. Jag läste någonstans att detta är rätt så vanligt för M3
de
29
demi
330i-06
Vart köper man en sådant läsare?
t.ex. Kjell&Co www.kjell.com klicka på El-produkter / Bil-fordonsel / ODB-2
eller Biltema Länk
En sådan är ju nästan ett måste!
de
29
demi
330i-06
Tack för hjälpen!
de
29
demi
330i-06
Hej igen. Jag köpte felkodsläsaren och fick följande fel:
P0420-Catalist System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0430-Catalist System Efficiency Below Threshold (Bank 2)

Vet någon vad detta innebär??? Jag tror det är samma fel som jag hade första gången. Tacksam för hjälpen!!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Katalysatorreningen är under lägstanivå på båda cylinderbankerna efter som du har två kattar. Antagligen något strul med läkage innan kattarna som du borde ringa Bmw om. Lambdan får skickar ej korrekta värden till datorboxen. Mvh

BMW CS #07491
Och du har inte modifierat ditt system med t.ex. sport-kattar? Sådant kan ställa till det. Du skriver i ditt första inlägg att man på service kollat upp koderna "och inte hittat något nämnvärt problem", så det är kanske bara elektroniken som är lite kinkig. Nollställ koderna med din läsare, och kör vidare. Kolla upp om och när de återkommer.

Att båda lambda- eller 02-sensorerna skulle paja samtidigt är osannolikt, likaså läckage på båda grenrören. Finns iofs en sekundärluftpump som servar båda grenrören...
de
29
demi
330i-06
Tack !!! Jag lämnar bilen på service eftersom jag har fortfarande garanti från företaget där jag köpte bilen.
de
29
demi
330i-06
Hej igen. Jag kom på en sak. Lampan tändes dem två gångerna jag tankade 95 okt bensin(Det enda som fanns på macken). Kan det ha något sammband? Kan bilen vara så känslig? Läste på "m3post" att någon tom löste lamp-problemet genom att tanka V-power (100 okt) bensin på SHELL
Jag har inga problem med 95 okt på min -07. Tänk på att gula lampan släcks efter 10 starter (tror jag det är) utan att problemet uppstått igen.
de
29
demi
330i-06
Jag lämnade bilen på Förenade Bil (BMW i Malmö) och fick besked att båda katalysatorna behöver bytas. Ett jobb som skulle kosta (dem visste inte) antagligen 32 000 per sida eller totalt för båda. Kan detta stämma? Bilen går hur fint som helst. Lampan är nu släckt. Har det varit fel på katalysatorna, hade inte lampan tänts direkt??? Förslag???
Lämna bilen hos Länk och se vad dem säger.
de
29
demi
330i-06
Pratade med en kompis som har ägt dem flesta BMW som finns. Han sa att det kan vara så att bilen är känslig eftersom det är en högvarvig maskin så kan den surra när man kör 120 km/h i sexan (båda gångerna hände det på motorvägen vid den hastigheten).
Hur långt har bilen gått?

Nu vet jag inte hur känslig E92 är mot fel/dålig bensin men jag skulle personligen aldrig tanka något annat än 98 eller den oktanhalten som är godkänd för bilen.

Det finns så mycket elektronik i dessa bilar och det kan räcka med en liten felsignal och det ställer till det direkt, exempelvis om du får för lite/för mycket/dåligt bränsle så kan det skicka felkod direkt.

På min förra M3 var min kamaxelgivare avgas dålig och det innebar ändå att bilen går att köra men att den inte läser av värdena ordentligt, ändå gick bilen in i limp-mode och då går den knappt köra alls.
de
29
demi
330i-06
Bilen har gått 32000 km. Det märks inget skillnad även när lampan tänds, den går hur bra som helst :-)....jag resonerar så: hade det varit någon konstant fel så hade lampan gått direkt om man inte har åtgärdad felet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.