|
|
|
|---|---|
|
Tja. Har en lampa som lyser på instrument panelen nu, den har pløtsligt børjat o hittar ingen info om den i instruktions boken.. Den sitter brevid "Anti sladd" lampan til vænster, men mellan varv o fart mätarn. Den syns hær i filmen Länk jag laddade upp i annat syfte. Någon som vet vad den betyder ? | |
|
Svårt att se, men ser den ut som en motor ? Mvh Janne. |
|
|
Tja. Nej ingen motor, ser ut som ett par bilar som står i kö om du fattar. "typiskt GPS ikon" Dock har jag inte navigation i bilen så ingen aning vad det betyder :( |
|
|
Distance kontroll, har för mig att jag såg en video på det..vissa E38 har så att den varnar om du är nära bilen framför. Alltså inte den vanliga PDC utan en mer avancerad variant.. |
|
|
Takk för info om jag har det, skit nice, men har aldrig lyst förut, men nu lyser den konstant. har heller inte några parkerings sensorer som borde ge utslag heller :/ |
|
|
larssaaa, Tommyv6 är nog inne på rätt spår... Ser symbolen ut som två gula bilar snett bakom varandra (ungefär som på varningsskylten "risk för köbildning"), tror jag det är fråga om option 541 Active Cruise Control/Aktiv Farthållare. Om farthållaren är inkopplad på en viss hastighet och du närmar dig ett fordon bakifrån, bromsar bilen in automatiskt och håller ett förutbetämt tidsavstånd till detta fordon. Om fordonet framför "försvinner" eller du byter körfält, så att "fältet är fritt" framåt, accelerarar din bil åter till den tidigare inställda hastigheten. Funktionen styrs med en i en den ena njuren fram monterad radar. Urkoppling sker som vanligt med knapptryck på ratten eller fottryck på bromspedalen. Jag fick vid diagnostik upp samma symbol på min 740 -00 och forskade litet med resultatet ovan. Dock verkar det som om optionen inte kunde beställas förrän till de allra sista årsmodellerna (01-02) av E38, trots att symbolen uppenbarligen funnits i huvudinstrumentet tidigare? PS. Symbolen försvann av sig själv efter ett tag.DS Lars Franzén BMW CS #6275 |
|
| Om du har Distanscontrol, avståndshållare, då har du en liten "radar" i fronten på bilen. Diameter ca 1dm. | |
|
Om du inte har radarn (som mäter avstånd och beräknar hastighetsskillnad) så är det nog bara instrumentpanelen som förberetts för denna utrustningsdetalj, och något helt annat gör att varningslampan lyser. Hörs det ingen ljudsignal när lampan tänds? Finessen, om den är installerad men felfunktionerar, borde ju göra mer än varna, bilen borde automatiskt sänka farten, bromsa. |
|
|
skåne: Jo, nu minns jag, tack. Såg någon video på detta...smart funktion tycker jag! Beemoholist javisst! |
|
| Här finns en film om hur ACC fungerar: Länk | |
|
Sååå coolt! Sån skulle jag vilja ha... =D Beemoholist javisst! |
|
|
Hej alla och takk ALLA för massor av svar. ACC vet jag vad e då jag e bilmekaniker och jobbat på volvo och gillar skarpt systemet ;D Dock har jag inte ACC på min, utan knappen på ratten där ACC styrs så e det för att slå på och av Återsirkultion i AC:en. inga ljud eller något, och lampan lyser från jag vrider om tändingen tils jag stänger av bilen efter färd. Kan nog va så att den har kommit på av något fel, men jag ska kolla med bmw i morgon bitti "måndag" Så jag återkommer med svar av en mekaniker vad han tror :) |
|
|
tilbaka då, men han hade ingen aning, utan sa att han isåfall va tvungen o felsøka osv, det skulle gå på 1900 norska kr i timmen, så sket i det, lampan får lysa :P |
|
|
Konstigt... förmodligen har din instrument bytts ut, och då har dom satt i "fel"..? Beemoholist javisst! |
|
|
ACC kom i e38 från 9/2000 har jag för mig att jag läst nåntstans, så du har säkert ett utbytt instrument som Tommy6 sade. PS 1900 norska?+ Byt land. |
|
|
hehe jobbar i norge bara, och hinner då inte med verkstan i sverige hehe men men ska snart ha semester så hoppas jag hinner då ^^, Kan va den e utbytt, men ska iaf kolla nærmre på det, och återkommer då med svar før den intresserade :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.