|
|
|
|---|---|
|
Är det speciell konstruktion på M-Sport framfjädringen med nivåreglering? Enligt mekonomen så passar inte deras framfjädrar med 40mm sänkning på M-Sport??? Varför inte? Bilen står med rasadade framfjädrar (small av igår utan förvarning, säkert det här j-vla vädret) och jag måste få fart på den snarast. | |
| Länk | |
|
Förlåt för en okunnig, men jag fattar mig inte på Schmiedmann heller, är det luftbälgar även fram eller är det samma framfjädrar oavsett M-Sport och nivåreglering? Finns inga framfjädrar specifikt för 525 med M-Sport och nivåreglering på schmeidmann heller...? |
|
| Inte ens Länk är till hjälp denna gång, utan det det står "kontakta din BMW verkstad för rätt fjädrar till din specifika modell" | |
| Någon? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
AD center tex säljer fjädrar, har du kollat med BMW vad dom kostar kanske inte värt att krångla ?? Om det är nivåreglering eller ej behöver du knappast bry dig om, är ju inte fjädrar bak på en sådan exemplevis så jag har inte begripit resonemanget varför framfjädrar har med niviregleringen bak att göra riktigt. Det har bytts fjädrar på löpande band denna vecka ska tilläggas på flertalet bilmärken enlit min kollega på Bil&El. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej. Har du nivåreglering fram oxå? Varför har man de? Bak vet jag om man lastar tungt, men fram finns det ju ingen anledning till o ha de eller? Har du en M-sport så ska de ju inte vara svårt att få tag på framfjäder, Hör dej för hos bmw o hör om vad de ska vara för fjäder o om det är nån speciell fjäder vilket jag inte tror. Jag brukar göra så o hittar alltid delar till min m-sport. Mvh Freddan M-killen |
|
|
Det är ju högst ordinära spiralfjädrar fram på denna, se: Länk Betr: ""kontakta din BMW verkstad för rätt fjädrar till din specifika modell" - Hos din BMW ÅF räknar de ut lämplig hårdhet baserat på utrustning (vikt) på bilen och M-sport är helt enkelt en något lägre mål-höjd vid en given utrustningsvikt. Så svaret på frågan: "Är det speciell konstruktion på M-Sport framfjädringen med nivåreglering?" är ett enkelt nej då den inte har nivåregelering fram, precis som Hasso säger. Betr: "Enligt mekonomen så passar inte deras framfjädrar med 40mm sänkning på M-Sport??? Varför inte?" Kan det vara så att de säljer fjädrar i helt kit som också innehåller bakfjädrar, och att det är därför de svarar som de gör? |
|
|
hasso: Snackat med AD-Center, dom var osäkra men ska undersöka saken, enligt deras listor passar standardfjädrar, vilket jag kan tycka är konstigt istället, vill ju inte ha en bil som lutar bakåt.... M-killen: Nä, ingen nivåreglering fram, men schmeidmanns lista när man går in på framfjädrar kan ju göra vem som helst osäker på vad som gäller... balmgren: Nä, Mekonomen säljer säkningsfjädrar 40mm separat fram för bilar med nivåreglering. Dock påstår dom attt det inte passar M-Sport vilket jag tycker är skumt, 40mm sänkning fram kan väl i värsta fall göra att bilen blir något "stukad" / lutar framåt? M-Sport brukar väl vara ungefär 20-25mm lägre original än utan M-Sport? |
|
| Pär:an: Varför kontaktar du helt enkelt inte en BMW åf? Då får du rätt fjädrar.. | |
| Pär:an måste vara skräckslagen inför BMW. ;) T o m jag med min gamla häck köpte fjädrar på BMW och kunde välja mellan olika varianter (iaf bak), trots icke nivåreglering. Inte speciellt dyrt vad jag minns. Mekonomen är sällan bättre för min del. | |
|
Ingen skräck för BMW... bara att jag själv inte har någon lokal att skruva i, "blå hallen" är lite för kall just nu i min smak, står med en bil med brustna fjädrar som har begränsat urval av verkstäder OCH vill ha den fixad snabbt... bärgning / trailer till annan verkstad kostar en slant att fixa, därför tänkte jag ta en mekonomen verkstad som ligger bara 1km bort, men dom får inte fram rätt fjädrar... därför jag forskar själv och så är man lite snål / försöker hålla nere kostnaderna så mkt som möjligt... Går det att spara en tusenlapp eller två gör jag gärna det... simple as that ;) Fick precis samtal av ADcenter, dom får fram rätt fjädrar för 1755:- (2st) Tackar för samtligas inlägg, go kväll på er! |
|
|
Pär:an: Förstår fortfarande inte ditt problem. Åk till en BMW åf och köp rätt fjädrar sedan låter du Mekonomens verkstad montera dem. Problemet löst. BMW är inte så dyra på delar som flera tror. Tycker det är ofta som de har lägre priser än andra ställen som Mekonomen m fl. |
|
|
Chris87: Låter löjligt för någon annan kanske... Köper gärna av BMW, 2150:- (2st) för original... Men vill ha fjädrarna snabbt oxå... skillnaden på att dom finns på hyllan och 1-2 två dagars lev. tid är lika avgörande som priset i mitt fall... Måste ha 525an rullande ASAP pga. att en SL-Buss behagade att trycka in långsidan på min andra bil där den stod parkerad så den står på verkstad redan... |
|
|
Pär:an: Vet inte hur det är i Stockholm, men här i Göteborg tar BMW hem delarna under dagen förutsatt att de finns i lager nere i Malmö. Beställer man dem sent på dagen brukar de gå att hämta ut innan lunch dagen efter. Menar inte att vara jobbig på något sätt. Men som jag förstått det på andra är M-sport fjädrarna svåra att köpa på annat håll än hos BMW. Hoppas det löser sig för dig. =) |
|
|
Köper du fjädrarna hos BMW får du exakt rätt hårdhet och längd på dem....det finns nämligen olika fjädrar beroende på vilken utrustning bilen har! (t ex automatlåda, taklucka, ac, bensinvärmare, dragkrok etc) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick nyss veta att de med lite tur kan få klar min andra bil på verkstad i morgon, och detta löser problemet i så fall. I såna fall blir det lite lugnare tempo... dvs. beställa BMW original fjädrar och hinner hitta en bra/billig verkstad i lugn och ro... eller spåra en plats att meka på själv. En helt annan situation. Kände panik i morse eftersom jag blev helt bil-lös inför helgen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.