|
|
|
|---|---|
|
Tisdag 30/11 2010: Jag åker till jobbet som vanligt ca kl. 07.00 Det är -11 grader ute. Bilen startade utan problem som vanligt och går som en klocka... tills jag är nästan framme på jobbet (jag har 2 mil till jobbet), då helt plötsligt så orkar han inte hålla sig igång på tomgång men startar igen utan problem. Jag hinner inte felsöka något utan parkerar och går in på jobbet. När jag sen åker hem på eftermiddagen så går den hur bra som helst hela vägen hem. Onsdag 1/12 2010: Jag åker till jobbet som vanligt ca kl. 07.00 Det är -18 grader ute. Samma fenomen som Tisdagen. På lunchen passade jag på att felsöka lite. * Provade att dra ur kontakten till LMM'en när bilen var igång och då dog den direkt, detta betyder väll att LMM'en är ok? * Provade även att dra ur Tomgångsventilen, då orkar han knapt hålla motorn igång. Slut på lunch... (P.S under hela lunchen gick bilen jättefint) Bilen hade lite dålig tomgång på vägen hem efter jobbet, men inte lika mycket som på morgonen. Torsdag 2/12 2010: Jag åker till jobbet som vanligt ca kl. 07.00 Det är -15 grader ute. Bilen startade utan problem som vanligt och går bra, tills jag har skrapat ren rutorna och ska åka ut från parkeringen hemma, då börjar tomgången svajja mellan 600-1400 varv (i bland så dör den, men det är fortfarande inga problem att starta den igen). Jag fortsätter att åka mot jobbet och efter ca 5 minuter börjar billen rycka, detta blir bara värre och värre för varje minut som går, det spelar ingen roll vilket varv jag ligger på, samma ryckningar vid 1500 varv som vig 5000 varv. Då jag var lite sen till jobbet kunde jag inte felsöka något utan fick parkera och smita in på jobbet. //StoffeTiX @ Forat.org | |
|
Jag kom på lite detaljer som ev. kan hjälpa. Jag har ägt bilen i ca 9 månader. Jag har bytt soppafilter, olja + oljefilter. Motortempen har aldrig gått upp till mitten utan har alltid legat på övre kanten av det blå på mätaren som max. Jag har inte reflekterat över detta men jag kom på det igår och åkte och köpte en ny termostat (dock inte monterad ännu). //StoffeTiX @ Fnatic Studios |
|
| Hur mycket bensin tar din 518? | |
|
ca 0.8-0.9 l/mil //StoffeTiX @ Fnatic Studios |
|
| Kolla soppapumpen! | |
|
Är den normal blandad körning typ 30% stad 70 landsväg? I så fall något högt! Hur är värmen i bilen? |
|
|
Svar till FiatluX: Soppapumpen fungerar fint. Svar till FRIFART: Ja det stämmer 30% stad och 70% landsväg. Fick inte upp speciellt mycket värme i kupén. Uppdatering! Idag på lunchen (Torsdag) så bytte jag termostat och gjorde rent samt smörjde tomgångsventilen/motorn. Resultat = Nu går tempmätaren upp till mitten precis som den ska och man kan få bra med värme i kupén. (1 fel ur världen åtminståne) Små, små tendenser till svajning i tomgången finns kvar men det handlar kanske om 800-900 varv. //StoffeTiX @ Fnatic Studios |
|
|
Jag menar skälvklart att bilen pendlar från 800rpm till 900rpm. Ville bara klargöra detta så ingen tror att nålen fladrar 8-900 varv =) //StoffeTiX @ Fnatic Studios |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.