AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.825

X3 2,0d 150hk vs 177hk (-07 - -08)

I vår är det dags att byta bil igen, ett alternativ är BMW X3. Helst vill jag ju ha en 177hk diesel med automat... Men allt är en prisfråga...

Från -07 kom faceliften som jag har förstått det, och -06 blev AWDn vettigare/bättre. Så från -07 är det som är intressant... Min fundering är hur mkt som skilljer mellan den svagare 2,0d och den starkare... Jag har läst mig till att skatten och förbrukningen är något högre på den svagare... Men är det skillnad på motorerna i övrigt eller är det bara programvara som skilljer om man jämför två st manuella 2,0d -07 resp -08.

Jag fiskar väl lite efter om man kan köpa en -07a, och uppgradera den via BSR eller Vtech och ha en bil som är likvärdig med en -08.... Eller är -08 ett mkt bättre köp?

Åsikter? vetskap? tyck och tänk?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Köp en -08. Jag frågade på BMW varför en Eberspächer passar på en 150 hk och inte på en 177 hk. Det borde inte skilja så mycket, tycker jag. Men svaret jag fick är att det är en helt ny motor. De har inte mycket gemensamt.

Effekt- och förbrukningsmässigt kan du nog få en likvärdig -07 med chip. Men är det värt den risken? Skatten är fortfarande högre. Ca 1200 kr per år.

Och nu blir det reklam: I april kan du få köpa min :D

"BMW six appeal"
Tack för din åsikt,
April kan passa mig bra i tiden om det är rätt bil/pris för mig. Du kan väl maila mig lite info (och nån bild om du har) till fredrik_w_thorell(a)hotmail.com

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Under min profil här på AP finns lite uppgifter: Länk

"BMW six appeal"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle också rekommendera 177Hk, 150Hk kom redan 2002 på 320d? - så det är en "gammal" motor.
mm det är helt klart det extra som den nya motorn kostar... har antagit det med men ville kolla upp det först...

En annan fråga, nyckelavstängning av airbagen är det möjligt? om det inte är kan man ta bort airbagen till vettig peng?? (Subaru skulle ha 9k när jag körde det - stöld tycker jag.)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
fredrik_wt: Min X3 2008 har i alla fall möjligheten att stänga av passagerarkrockkudden med hjälp av nyckel, det är möjligt att montera ur kudden helt men då krävs att man byter bälte till ett anpassat för att kudden är urmonterad. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.