AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.623

Blåst ventilkåpspackning? E34 525iA !BILDER!

da
103
dalleballe
525iAT -93
Tjena, idag när jag var ute o åkte var det väldigt kallt, ca -18. Och efter att ha åkt en liten bit så började det bli rökfyllt i kupén och det luktade skit! Öppnade huven och hittade detta :( Olja som har runnit ut ifrån vad jag tror ventilkåpan??

Är det ventilkåpspackingen som har gått eller vad tror ni?!

Länk
Länk
Länk
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Med största sannolikhet, ja. Antagligen har även du råkat ut för frusen vevhusventilation. Är dock inte så vanligt på de äldre motorerna...

Mvh H
da
103
dalleballe
525iAT -93
Okej okej då är jag rätt ute alltså. Men med frusen vevhusventilation, hur kan jag se om det är det och hur åtgärdar man det?!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Kan det vara så illa att jag också råkat ut för skiten? har lite bilder här Länk

Upptäckte oljan idag den ser färsk ut såg inte var det kan ha kommit ifrån heller.
ska försöka kolla och fixa lite bättre bilder under dagen.

har en E39 -03 har inte en aning om det är M52 eller M54
da
103
dalleballe
525iAT -93
Kollade på mitt oljepåfyllningslock och det var samma gula klegg som du hade mobe, dock inte riktigt lika mycket men det var där..

Finns det något sätt att konstatera vad som är fel? Eller ska jag byta ventilkåpspackningen o köra? Om det är vevhusventilationen, hur vet man det på lättast sätt?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det ser ut som att ni har råkat ut för fryst vv

MvH Bmw 4-ever
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
I länken som jag lade in, ovan så finns det en annan länk. Kontrollera, och rengör delarna som visas i denna. Om det var länge sedan som du bytte olja så byt denna.
I förebyggande syfte: Är det kallare än 0°C kan du köra med täckta njurar. Tänk på att inte köra allt för fort (håll hastighetsgränsen) om det är en massa minusgrader.

Mvh Håkan
da
103
dalleballe
525iAT -93
Okej tack för förklaringen! Men menar du att jag inte kommer att behöva byta packningen? Att det räcker med att göra rent vv?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Givetvis måste du byta ventilkåpspackningen. För att inte den nya också skall blåsa måste du finna orsaken. Med största sannolikhet har du tät/frusen vevhusventilation.

Mvh Håkan
da
103
dalleballe
525iAT -93
Angående denna sprängskiss över vv:n, är det inte fler slangar inblandade i detta? Eller räcker det med att göra rent delarna man ser i länken nedan och sen byta ventilkåpspackning?

Länk
da
103
dalleballe
525iAT -93
Jag var nyss ute och kollade lite bland slangarna och tycker det ser ut som jag har fler slangar än vad som syns på sprängskissen?! Det går in två slangar vid ventilkåpan, en tjock och en tunn, den tjocka går att trycka ihop medan den tunnare är hård. Jag antar att den tjocka slangen har med ventilationen att göra då det är den som går till ihop med insuget, men vad är den tunna?

Jag startade även bilen och lät den gå på tomgång några minuter och varvade motorn lite, men det verkar inte läcka någon olja?? Kan det vara så att när motorn kommit upp i temperatur det börjar läcka?
da
103
dalleballe
525iAT -93
Finns det någon vänlig själv som skulle kunna berätta lite om hur dessa ingrepp går till, speciellt för att göra rent VVn, vilka slangar det är som ska göras rent m.m? Eller länka till någon vettig guide, var sökt massor men hittar inget för just min motor!
da
103
dalleballe
525iAT -93
Nu dubbelpostar jag väldans mycket här men har lite updates.

Idag när det blev ungefär nollgradigt tänkte ja testa o köra en rund för att se om de fortfarande läcker/läcker lika mycket, och upptäcker till min förvåning att det nu inte verkar läcka någonting?!? Tycker dock ventilkåpspackningen ser lite "svettig" ut. Är det inte konstigt att det verkar slutat läcka?

Tänkte i alla fall göra rent slangarna i anslutning till vv, byta packningen och byta oljan.
dr
35
drGonzo
530 IAM 01
525 I 93
Hej.Jag har fått precis samma fel på min 525a.Körde till jobbet när det började lukta och ryka som attan.Öppnade huven och det ser ut som på dina bilder.Idag har jag plockat bort slangarna och rengjort dem.Under tändspolarna vid stiften var det fullt med olja,inte kul.Jag antar att man måste byta ventilkåpspackning.
Är det någon som har gjort det själv?Är det svårt?Den ska väl dras med ett
visst moment och så vidare.Hoppas du får ordning på bilen.
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Jag bytte ventilkåpspackningen för ca en månad sedan på min 520 -00.

Jag tyckte det var ganska lätt, dock så hade min packning förvandlats till bakelit. Det gick att bryta den rätt av...

Blev tvungen att värma med värmepistol så att den mjuknade lite så att den sedan gick att få ur spåret i kåpan.

Plocka isär och lugnt och metodiskt och håll ordning på alla bitarna så ska det inte vara några större problem om du har en viss mekarvana. När du monterar ihop: Dra kåpan jämt och försiktigt, om du är det minsta osäker så bör du ta fram momentnyckeln.

Lycka till!

Mvh Ulf

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.